Häme toimii vastuullisuuden suunnannäyttäjänä

Hämeen kauppakamarin alueen kaupungit ja kunnat ovat vahvasti mukana edistämässä vastuullisuutta muun muassa ilmasto- ja ympäristötavoitteissa sekä kiertotaloudessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden kaupunki, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 kilpailun finaalissa. ”Lahden toimintamalli antaa jokaiselle kaupungille pienestä suurimpaan mahdollisuuden kasvaa aidoksi ympäristökaupungiksi. Kaupunki on valmis myös jakamaan parhaat pohjoismaiset kestävät ratkaisut kaikkien hyödynnettäväksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Teollisuusvaliokunta keskustelemassa kiertotaloudesta Fortumin Waste Solutionilla Riihimäellä 4.6. (Kuva: Jussi Eerikäinen)

Lahti on edelläkävijä kiertotalouden ja jätehuollon ratkaisuissa. Hämeen kauppakamari tukee Lahden kaupungin valintaa Euroopan ympäristöpääkaupungiksi vuonna 2021. Kilpailu ratkeaa torstaina 20.6.

Hämeestä on kehittymässä kiertotalouden ja luonnonvara-alan osaamiskeskus. Alueelta löytyy monipuolista alan koulutusta ja tutkimusta sekä yrityksiä, jotka pystyvät toimimaan vetureina Suomen ympäristötavoitteille.

Esimerkiksi Forssan seudulla toimii globaalissa mittakaavassa ainutlaatuinen kiertotalouden kokonaisuus, jonka avulla alueella on kaikki edellytykset nousta bio- ja kiertotalouden mallialueeksi.

Keskuskauppakamari aloittaa yritysten vastuullisuuskoulutukset

Keskuskauppakamari aloittaa ensi syksynä yritysten vastuullisuuskoulutukset, joiden tavoitteena on varmistaa, että suomalaiset yritykset ovat vastuullisuuden suunnannäyttäjiä koko maailmassa. Koulutukset alkavat ensi syksynä Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Vaasassa. Koulutustilaisuudet ovat avoimia kaikille yrityksille.

Ensimmäinen vaihe yritysvastuukoulutuksissa koskee päästövähennyksiä. Tavoitteena on, että yritykset ovat hiilineutraaleja vuoteen 2035 tai viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Päästövähennyksissä keskitytään aluksi yritysten oman toiminnan, logistiikan ja energiankäytön aiheuttamiin päästöihin. Yritykset voivat turvautua myös päästöjen kompensoimiseen, mikäli muut varteenotettavat keinot suorien päästöjen vähentämiseksi on käytetty.

”Yritykset ovat ymmärtäneet sen, että asiakkaat vaativat jo vastuullista toimintaan. Vastuullinen yritystoiminta vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja liiketoiminnan kannattavuutta”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen

Keskuskauppakamarin perustaman vastuullisuuslautakunnan tehtävänä on valmistella elinkeinoelämän tarpeisiin sopivia vastuullisuusjärjestelmiä neljästä aihekokonaisuudesta. Kokonaisuuksiin kuuluvat ilmastopäästöt, ihmisoikeudet, sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Lautakunnan tehtävänä on määritellä niitä koskevat tavoitteet, suunnitella koulutustilaisuuksia sekä arvioida yhtiöiden edistymistä vastuullisuusjärjestelmien toimeenpanossa. Lautakunta voi myös ottaa kantaa ajankohtaisiin vastuullisuuskysymyksiin antamalla suosituksia ja kannanottoja näistä aiheista.

Lautakunnan puheenjohtajaksi on valittu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Hanna-Leena Pesonen ja varapuheenjohtajaksi OP-ryhmän brändi- ja yritysvastuujohtaja Kati Ihamäki. Muut jäsenet ovat yritys- ja järjestötaustaisia.

”Lautakunnassamme on vahvaa osaamista yritysvastuusta niin yrityspuolelta kuin akateemisesta ja järjestömaailmastakin”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Vastuullisuuslautakunnan jäsenet:

• Puheenjohtaja: Hanna-Leena Pesonen, dekaani, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu

• Varapuheenjohtaja: Kati Ihamäki, brändi- ja yritysvastuujohtaja, OP-ryhmä

• Anne Ekberg, viestintä- ja markkinointijohtaja, Fiblon Oy

• Minna Halme, professori, Aalto-yliopisto

• Terhi Koipijärvi, viestintäjohtaja, Metsähallitus

• Jorma Mikkonen, yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila & Tikanoja Oy

• Ari Nissinen, kehittämispäällikkö, Suomen ympäristökeskus

• Anja Peltonen, johtaja (kuluttajapolitiikka), Kilpailu- ja kuluttajavirasto

• Michaela Ramm-Schmidt, johtaja (yritysyhteistyö), Baltic Sea Action Group

• Lea Rankinen, vastuullisuusjohtaja, SOK

• Elina Seppälä, Energy Sourcing Director, Stora Enso Oy

• Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Kansalaisareena

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen, p. 050 3478 778

Lisää hallitusammattilaisia Hämeeseen22.11.2019 08:00:00 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui marraskuussa 296 henkilöä, joista 277 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 13 henkilöä, joista seitsemän on Lahdesta, kolme Hämeenlinnasta ja yksi henkilö Asikkalasta, Hartolasta sekä Heinolasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

Kamppailu Hämeen Herruudesta starttaa ensi viikolla21.11.2019 09:51:39 EETTiedote

Pelicans ja HPK kamppailevat tällä sarjakaudella neljännen kerran Hämeen Herruudesta, kun hämäläistä yhteistyötä ja joukkovoimaa vahvistetaan alueen omalla jääkiekkosarjalla. ”Hämeen Herruus saa jatkoa, kun Pelicans ja HPK kohtaavat alkaneella kaudella ensimmäistä kertaa perjantaina 29.11. Lahdessa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet yhteistyöhön uusina mukaan Hämeen liiton ja Päijät-Hämeen liiton. Siten myös maakuntaliitot ovat kannustamassa alueemme Liiga-joukkueita”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kanta-Hämeen yhteisövero oli 80 miljoonaa euroa vuonna 201821.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Kanta-Hämeestä kertyivät Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Forssassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Kanta-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 80 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Päijät-Hämeen yhteisövero oli 96 miljoonaa euroa vuonna 201818.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Päijät-Hämeestä kertyivät Lahdessa, Hollolassa ja Orimattilassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Päijät-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 96 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Jari Kesäniemi, Marika Mesimäki, Jari Parkkonen, Jan Räsänen ja Kari Saarinen Hämeen kauppakamarin hallitukseen14.11.2019 17:30:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 14.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uusiksi hallituksen jäseniksi Forssan kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi, Oakhill Oy:n toimitusjohtaja Marika Mesimäki, Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen, Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen ja Linnan Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Saarinen. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Vanajanlinna Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma. Varapuheenjohtajina jatkavat DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, Voglia Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Virtanen ja Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.