Happamat sitruunat esittelee arkea jaetulla saarella

Miltä tuntuu asua maassa, jossa tuntee itsensä kielellisesti viisivuotiaaksi ja kulttuurillisesti oudoksi? Entä kuinka paljon voi muuttua ja pysyä silti omana itsenään?

Kirsikka Myllyrinne, Happamat sitruunat – elämää jaetulla saarella
Kansi: Emmi Kyytsönen
Kirsikka Myllyrinne, Happamat sitruunat – elämää jaetulla saarella Kansi: Emmi Kyytsönen

Kirsikka Myllyrinteen kirjassa Happamat sitruunat – elämää jaetulla saarella tarkastellaan perhe-elämää ja kielen sekä koulumaailman omaksumista vieraassa maassa. Miten ulkosuomalaisen identiteetti rakentuu serkkutalouden ja halloumin luvatussa maassa?

Elämä Kyproksella ei ole pelkkää hiekkarantoja ja loputonta auringonpaistetta, vaan se on vaatinut paljon uuden opettelemista. Voiko hanavettä juoda, miksi kaupat menevät kiinni keskiviikkoisin kahdelta tai miksi kyproslaiset ovat aina myöhässä? Kyproksen ja Turkin raja keskellä pääkaupunkia on edelleen kipeä haava.

Tarinat kuljettavat lukijan myös erilaisille poluille: käydään polkujuoksemassa 1000 metrin korkeudessa Olympos-vuorella, vieraillaan neoliittisilla raunioilla Larnakassa ja Pafoksessa sekä etsitään paikallista viiniä Limassolin viinialueelta. Matkan varrella kerrotaan kulttuurisista yhteentörmäyksistä, niistä happamistakin.

Teos: Happamat sitruunat – elämää jaetulla saarella
ISBN: 978-952-304-274-2
Kirjoittaja: Kirsikka Myllyrinne
Kansikuva: Emmi Kyytsönen
Julkaisupäivä: 21.9.2020

puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Kirsikka Myllyrinne, Happamat sitruunat – elämää jaetulla saarella
Kansi: Emmi Kyytsönen

Olli Nurmen Ruutitynnyrin vartijat Kustantamon kuulumisia -blogissa25.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Olli Nurmi vietti kaksi vuotta elämästään rauhanturvaajana Lähi-Idässä. Hän kirjoitti ajanjaksosta Ruutitynnyrin vartijat -kirjan, joka perustuu Nurmen päiväkirjamuistiinpanoihin. Tuo kirja paljastaa lukijalle todellisia tunnelmia ja tapahtumia, joita rauhanturvaaja työssään kohtaa. Nurmi kertoo omakohtaisesta Ruutitynnyrin vartijat -kirjastaan Kustantamon kuulumisia -blogissa. Blogi on osa kustantamon osallistumista Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumaan.

Krista Launosen omakohtainen Hymyn salaisuus Kustantamon kuulumisia -blogissa22.10.2020 09:49:39 EESTTiedote

Hymy ja kuolema. Siinäpä nopeasti ajateltuna vastakkainen sanapari. Miten niitä on mahdollista käsitellä yhdessä teoksessa? Vai voisiko se olla hyvän elämän viimeinen tavoite, että kuolisi hymy huulilla? Krista Launosen haastattelu omakohtaisesta kirjastaan Hymyn salaisuus julkaistaan Kustantamon kuulumisia -blogissa tänään 22.10. Blogi on osa Avaimen osallistumista tänään alkavaan Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumaan.