Hartela toteuttaa VTS-Kodeille laadukkaita vuokra-asuntoja Tampereen Niemenrantaan

Hartela Länsi-Suomi Oy ja HIMLA Arkkitehdit Oy:n laatima ehdotus ”Pikku Niämine” voitti VTS-kotien järjestämän ranskalaisen urakkakilpailun yli 100 asuntoa käsittävän ja noin 15 MEUR arvoisen vuokratalokohteen toteuttamisesta.

Tampereen Niemenranta on yksi Tampereen voimakkaimmin kehittyvistä alueista tulevan ratikan varrella Länsi-Tampereella, Lielahden kauppakeskittymän takana. Tampereen Vuokratalosäätiö VTS-Kodit kilpailutti Niemenrannassa, Pikkuniemenkatu 2:ssa sijaitsevan rakennushankkeensa ranskalaisena urakkana. Rakentajia pyydettiin suunnittelemaan vuokra-asuinkiinteistö ennalta määritellyn kustannustason perusteella. Kilpailumuodolla tavoiteltiin sekä laadukasta rakentamista että kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Kohteen on määrä valmistua syksyllä 2019.

”Olemme luonnollisesti hyvin iloisia voitosta. Hartelan Pirkanmaan yksikölle tämä on suurin yksittäinen näköpiirissä oleva työmaa vuosien 2018 ja 2019 aikana. Kohteen suuruuden ja nopean kilpailuaikataulun takia panostimme kilpailutyöhön erityisen paljon. Työmme lähtökohtana oli kunnioittaa sekä VTS-kotien korkeatasoisen ja yhteisöllisen vuokra-asumisen että laadukkaan rakentamisen asemakaavan periaatteita. Valitsimme kumppaneiksemme luotettavia toimijoita. Kilpailuvoitto on kumppaneidemme sujuvan yhteistyön tulos”, kertoo Hartela Länsi-Suomi Oy:n aluejohtaja Mikko Leinonen.

VTS-kotien mukaan Hartelan ja Himlan ehdotus on erittäin näyttävä, varmaotteinen ja hyvin tehty kokonaisuus. Kaareva tiilijulkisivu ja sen päätteenä oleva ulospäin kaatuva parveketorni hallitsevat kaupunkikuvaa. Myös värien käyttö on onnistunutta.

”Kilpailu oli tiukka. Saimme kolme hyvää tarjousta, joista kuitenkin Hartelan ja HIMLA:n ehdotus vakuutti meidät korkealla laatutasollaan niin hyvin, että raatimme oli päätöksestä yksimielinen.  ”Pikku Niämine” erottui  kilpailijoistaan ennen kaikkea hyvällä kokonaisuudenhallinnallaan, joka ilmeni parhaiten  tilahierarkian taitavana käyttönä. Julkiset, puolijulkiset ja yksityiset tilat oli osoitettu selvästi ja käyttäytymistä ohjaavasti. Oleskelupihan erottaminen ja pihatoimintojen erottelu katualueesta oli esimerkillinen. Autopaikoituksen sijoittaminen rakennuksen ja pihan alle on hyvin käyttäjäystävällinen ja säästää pihaa asukkaiden käyttöön. Talosauna ylimmän kerroksen ”periskoopissa” tulee varmasti miellyttämään tulevia asukkaitamme. Pikku Niämisestä on tulossa alueen maamerkki. Odotan mielenkiinnolla, pystyykö kukaan naapurirakennuttajista pistämään Pikku Niämistä paremmaksi.  Eniten meitä ilahdutti kuitenkin se, että hyviä asuntoja ja laadukasta arkkitehtuuria pystytään rakentamaan kohtuuhinnalla”, kertoo Tampereen Vuokratalosäätiön toiminnanjohtaja Ahto Aunela.

Pikku Niämisen työryhmässä toimivat Hartela Länsi-Suomi Oy:n ja HIMLA Arkkitehdit Oy lisäksi rakennesuunnittelijana A-Insinöörit Suunnittelu Oy, LVI-suunnittelijana Insinööritoimisto Jarmo Kuitunen Oy ja sähkösuunnittelijana Sähköinsinööritoimisto Martti Syrjä. Kohteeseen tulee noin 5000 asuinneliömetriä ja 106 asuntoa. Kokonaishankinta-arvo on noin 14,8 MEUR. Kohteella on voimassa oleva asemakaava ja rakennustöiden arvioidaan käynnistyvän syyskesällä 2018.

Mikko Leinonen, aluejohtaja Hartela Länsi-Suomi Oy, p. 050 520 0395, mikko.leinonen@hartela.fi
Ahto Aunela, toiminnanjohtaja VTS-Kodit, p. 0201 277 277, ahto.aunela@vts.fi

VTS-kodit on Tampereen suurin vuokranantaja. Sen muodostavat Tampereen Vuokratalosäätiö sr, Vilusen Rinne Oy ja VTS Kiinteistöpalvelu Oy.

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.