Heikki Hakala Lempäälästä on vuoden valtuutettu 2020

Lempäälän kunnanhallituksen puheenjohtaja Heikki Hakala on nimetty vuoden valtuutetuksi Kuntaliiton keräämistä ehdotuksista. Toista kertaa järjestetyssä kilpailussa oli mukana 50 valtuutettua 36 kunnasta. Asiantuntijaraati arvosti erityisesti luottamushenkilön uudistamis- ja yhteistyötaitoja.

Heikki Hakala on valittu Lempäälän kunnanvaltuustoon vuoden 2009 vaaleissa. Hän on toiminut valtuuston varapuheenjohtajana ja nykyisen valtuustokauden myös kunnanhallituksen puheenjohtajana. Hakalaa esitti kilpailuun Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö, joka korostaa Hakalan roolia poliittisen johdon työtapojen uudistajana sekä hänen vuorovaikutustaan kunnan henkilöstön ja asukkaiden kanssa.

- Tänä vuonna Hakala on ottanut käyttöön positiivisen palautteen mallin - julkisesti esitetyt kunnan onnistumiset ja kannustukset henkilöstölle. Hän on myös tärkeä linkki yrittäjäyhdistykseen, ja vapaa-aikanaan hän panee itsensä likoon talkoissa, urheiluseuroissa ja sosiaalisessa mediassa, kunnanjohtaja Heidi Rämö sanoo.

- Kaiken voi tehdä monella tavalla oikein, mutta mitään ei saa aikaiseksi yksin. Lempäälässä kuuntelemme toisiamme - vain kuuntelemalla voi ymmärtää. Kaikki poliittiset ryhmät ovat mukana. Emme mene ideologia edellä vaan yhdessä kuunnellen ja keskustellen, Heikki Hakala sanoo.

- Kaikkien ryhmien yhteiset lauantaiaamukahvit on hyvä esimerkki keskustelukulttuurista: Ei lueta virallisia puheenvuoroja ja toisaalta on nukuttu yli äänestyksistä ja kokouspuheista. Epäviralliset rakenteet ja paikat antavat hyvää pohjaa ymmärrykselle ja yhteistyölle.

Tasa-arvoista yhteistyötä tehdään myös Lempäälän ideahuoneessa kunnan ja yrittäjien kesken. Päättäjät saavat arvokasta tietoa ja yrittäjät kuulevat kunnan raamitusta ilman muodollisuuksia. Hakala korostaa kuuntelua kaiken kehityksen lähtökohtana.

Luottamushenkilön rooli korostuu

Vuoden valtuutettu -kilpailun tavoitteena on antaa julkista arvostusta kuntien luottamushenkilöiden työlle. Luottamushenkilöiden merkitys korostuu entisestään kuntalaisten osallisuuden, uudenlaisten toimintatapojen ja kunnan yhteistyömuotojen kehittyessä.

- Jokaisen kunnanvaltuutetun rooli on tärkeä rakentavan keskustelun, yhteishengen ja uusien ajatusten herättäjänä. Henkilöstön arvostus ja yhteispeli toimivan johdon kanssa on oleellista kunnan kehittämisessä, sanoo vuoden valtuutettu -kilpailun raadin puheenjohtaja, Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen.

Kilpailun raati oli yksimielinen valinnasta, vaikka harkittavana oli monia todella hyviä ehdokkaita. Joona Räsänen kiittelee valtuutettujen yhteistyötahtoa yli puoluerajojen ja uudistusvalmiuksia: valtuustotyöhön ja kuntalaisten suuntaan on kehitetty monia uusia malleja ja aktiivista toimintaa.

Kilpailu antaa myös hyviä luottamushenkilön malleja ensi vuoden kuntavaalien ehdokasasetteluun ja käytännön ideoita uusien valtuutettujen perehdytykseen ja valtuustotyön uudistamiseen.

Raatiin kuuluivat lisäksi eduskunnan puhemies, entinen kuntaministeri Anu Vehviläinen, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, Vaalan kunnanjohtaja Miira Raiskila, Turun kaupunginvaltuuston nuorin jäsen Alvar Euro sekä viime vuoden valtuutettu, kansanedustaja Hilkka Kemppi Asikkalasta.

Vuoden valtuutettu -tunnustus luovutettiin Heikki Hakalalle torstaina 10.9. Kuntamarkkinoilla Helsingissä. Voittaja saa tähän tarkoitukseen erikseen suunnitellun rintamerkin, ja voittajan valtuusto Kuntaliiton myöntämän 10 000 euron stipendin käytettäväksi valtuuston koulutukseen ja kehittämiseen.

Heikki Hakala, 0400 737 630

Sini Sallinen, kuntakehitys- ja tutkimusjohtaja, Kuntaliitto, 050 464 5662

Jari Seppälä, erityisasiantuntija, Kuntaliitto, 050 66 743

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.