Helsingin Kiinalainen uusivuosi käynnisti rotan vuoden Kansalaistorilla

Sian vuoden vaihtumista rotan vuoteen juhlittiin perjantai-iltana näyttävästi Helsingissä. Kymmenettuhannet juhlijat seurasivat Kansalaistorilla järjestettyä tapahtumaa.
Kiinalainen uusivuosi Kuva: Petri Anttila

Lohikäärmeet ja leijonat tanssivat jälleen kiinalaisen uudenvuoden juhlassa Helsingissä, kun sian vuosi vaihtui rotan vuodeksi kiinalaisessa kalenterissa. Rotan vuosi on kiinalaisen käsityksen mukaan hyvä aika aloittaa uusia projekteja, ja siihen liitetään vahvasti vauraus ja kehittyminen.

Kansalaistorille levittäytyneessä juhlassa seurattiin Pekingistä saapuneiden taidokkaiden taiteilijaryhmien esityksiä peking-oopperasta perinteisiin tanssiesityksiin ja kuunneltiin yleisön mukaansa temmannutta, mongolialaisia perinnesoittimia tämän päivän folkiin yhdistävää Haya-yhtyettä.

Torilla vietettiin myös kiinalaisen uudenvuoden markkinoita ruokakojuineen ja esiteltiin kiinalaisia kädentaitoja. Päivän aikana torille syntyi lisäksi jäänveistäjä Xueqiangjin taituroima rotan vuoden jääveistos.

Kansalaistorilla vieraili tapahtumapäivän aikana arviolta 20 000 kävijää. Kiinalaista uuttavuotta on kuluneen viikon aikana vietetty myös lukuisissa oheistapahtumissa gaalasta elokuvanäytöksiin, ja osa tapahtumista on yhä koettavissa ensi viikolla.

Kiinalaisen uudenvuoden tapahtumaa on vietetty Helsingissä vuodesta 2007 lähtien. Toista kertaa Kansalaistorilla järjestetty juhla oli neljästoista Helsingissä järjestetty kiinalaisen uudenvuoden tapahtuma. Juhlaa isännöivät Helsingin ja Pekingin kaupungit, ja sen järjestävät Helsingin tapahtumasäätiö, Kulttuurikeskus Caisa ja Suomi–Kiina-seura.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243.

Kiinalainen uusivuosi Kuva: PetriAnttila