Helsingin seudun elinkeinoelämälle tärkeät hallitusohjelmatavoitteet

Mitä paremmin Suomen ainoa metropolialue pärjää suhteessa muiden maiden metropoleihin, sitä paremmin koko Suomi ja sen yritykset menestyvät. Helsingin seutu on maan suurin kansainvälisen yritystoiminnan keskittymä, jossa tuotetaan 37 % Suomen bruttokansantuotteesta ja siellä sijaitsee 32 % maan työpaikoista.

Helsingin seudun liikenneratkaisut heijastuvat koko Suomen tavara- ja logistiikkaketjuun. On tärkeää varmistaa, että Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Eteläsataman, Länsisataman ja Vuosaaren sataman kautta kulkeva liikenne on sujuvaa ja yhteydet muihin Suomen kasvukeskuksiin ovat riittävän nopeita tavaraliikenteen, teollisuuden, kaupan ja työmatkailun tarpeisiin.

-Valtion tulisi tehdä nopeasti hankepäätös Pisararadasta, Espoon kaupunkiradasta ja Pasila-Riihimäki 2. vaiheen toteutuksesta. Valtion tulisi myös sitoutua Suomi-radan ja tunnin junan toteutuksen ja varautua rahoittamaan merkittävä osa suurista raide- ja metropolialueen metro- ja pikaraitiotieinvestoinneista, painottaa Helsingin seudun kauppamarin johtaja Markku Lahtinen.

Helsingin seudulla asuu yli puolet maan ulkomaalaistaustaisesta väestöstä. Alueen väestön ja työvoiman tarjonnan kasvu perustuvat lähes kokonaan maahanmuuttoon. Kansainvälisten selvitysten mukaan muuttoliike piristää taloutta nostamalla yritysten tuottavuutta ja tukemalla yritysten liiketoiminnan kansainvälistymistä.

-Osana työllisyysasteen 75 prosentin ja työvoiman tarjonnan lisäämistä Suomessa valmistuvat kansainväliset tutkinto-opiskelijat täytyy saada nykyistä paremmin yrityksiin koulutustaan ja osaamistaan vastaaviin töihin.Toimivia keinoja on elinkeinoelämän ja korkeakoulujen yhdessä toteuttamat mentorointiohjelmat yhdistettynä erilaisiin rekrytointi- ja matching-palveluihin. Ohjelmiin osallistuville opiskelijoille tulee myöntää pitkäaikainen oleskelulupa, sanoo Lahtinen.

Liite:
Helsingin seudun elinkeinoelämälle tärkeät vaalikauden tavoitteet: tiivistelmä

Johtaja Markku Lahtinen
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti13.8.2019 07:10:00 EESTTiedote

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä31.7.2019 10:10:00 EESTTiedote

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.