Helsingin seudun elinkeinoelämälle tärkeät hallitusohjelmatavoitteet

Mitä paremmin Suomen ainoa metropolialue pärjää suhteessa muiden maiden metropoleihin, sitä paremmin koko Suomi ja sen yritykset menestyvät. Helsingin seutu on maan suurin kansainvälisen yritystoiminnan keskittymä, jossa tuotetaan 37 % Suomen bruttokansantuotteesta ja siellä sijaitsee 32 % maan työpaikoista.

Helsingin seudun liikenneratkaisut heijastuvat koko Suomen tavara- ja logistiikkaketjuun. On tärkeää varmistaa, että Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Eteläsataman, Länsisataman ja Vuosaaren sataman kautta kulkeva liikenne on sujuvaa ja yhteydet muihin Suomen kasvukeskuksiin ovat riittävän nopeita tavaraliikenteen, teollisuuden, kaupan ja työmatkailun tarpeisiin.

-Valtion tulisi tehdä nopeasti hankepäätös Pisararadasta, Espoon kaupunkiradasta ja Pasila-Riihimäki 2. vaiheen toteutuksesta. Valtion tulisi myös sitoutua Suomi-radan ja tunnin junan toteutuksen ja varautua rahoittamaan merkittävä osa suurista raide- ja metropolialueen metro- ja pikaraitiotieinvestoinneista, painottaa Helsingin seudun kauppamarin johtaja Markku Lahtinen.

Helsingin seudulla asuu yli puolet maan ulkomaalaistaustaisesta väestöstä. Alueen väestön ja työvoiman tarjonnan kasvu perustuvat lähes kokonaan maahanmuuttoon. Kansainvälisten selvitysten mukaan muuttoliike piristää taloutta nostamalla yritysten tuottavuutta ja tukemalla yritysten liiketoiminnan kansainvälistymistä.

-Osana työllisyysasteen 75 prosentin ja työvoiman tarjonnan lisäämistä Suomessa valmistuvat kansainväliset tutkinto-opiskelijat täytyy saada nykyistä paremmin yrityksiin koulutustaan ja osaamistaan vastaaviin töihin.Toimivia keinoja on elinkeinoelämän ja korkeakoulujen yhdessä toteuttamat mentorointiohjelmat yhdistettynä erilaisiin rekrytointi- ja matching-palveluihin. Ohjelmiin osallistuville opiskelijoille tulee myöntää pitkäaikainen oleskelulupa, sanoo Lahtinen.

Liite:
Helsingin seudun elinkeinoelämälle tärkeät vaalikauden tavoitteet: tiivistelmä

Johtaja Markku Lahtinen
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.