Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.

Verrattuna maaliskuun lopulla tehtyyn vastaavanlaiseen kyselyyn, yritysten tilanne ei ole Uudellamaalla merkittävästi muuttunut. Kaikkein kriittisin tilanne on edelleen yrityksillä, joiden liikevaihto on rajoitusten takia tippunut lähelle nollaa. Näitä yrityksiä on erityisesti palvelualoilla, joiden osuus Helsingin seudulla on muuta maata suurempi.

- Rajoitusten vuoksi liiketoimintaansa supistamaan joutuneet yritykset tarvitsevat nopeita suoria tukia, joiden avulla voidaan taata elinkelpoisen liiketoiminnan jatkuminen täydellä teholla viimeistään loppukesästä, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Tärkeää on, että toukokuulle valmisteltavaan hallituksen lisätalousarvioon sisältyy vahvaa elvyttävää, ennustettavaa ja välitöntä tukea, joka suunnataan niille alueille, yrityksille ja toimialoille, joilla sille on eniten tarvetta.

Kyselyssä arvioitiin myös voimassa olevien rajoitustoimien vaikutusta liiketoimintaan. Keskiarvona eri rajoitustoimien vaikutukset koettiin melko samansuuruisina, vaikka toimialakohtaisesti on suuria eroja. Yksittäisistä toimista eniten liiketoimintaa haittaaviksi vastaajat nimesivät ulkorajojen henkilö- ja tavaraliikenteen rajoitukset. Testaamisen lisääminen sai yrityksiltä erittäin vahvan tuen.

-Uudenmaan ja koko Suomen kannalta on erittäin tärkeää, että työvoiman liikkuvuus voidaan taata erityisesti niillä aloilla, jotka ovat riippuvaisia ulkomaisesta työvoimasta. Samoin teollisuuden ja muiden alojen tuotantoon tarvittavan tavara- ja huoltologistiikan toimivuus on varmistettava, sillä se on tärkeä osa pitkäjänteistä exit-strategiaa, sanoo Lahtinen.

Kysely toteutettiin 20.4.2020. Helsingin seudun kauppakamarin alueella kyselyyn vastasi 880 yritystä.

Liite: Kauppakamareiden kysely koronaviruksen vaikutuksista yrityksille, Helsingin seudun kauppakamarin alueen tulosten yhteenveto 20.4.2020.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.