Helsingin seudun talous ja liikennemäärät vahvassa kasvussa

Helsingin seudun väestön ja työllisten määrä kasvaa, mutta tuotannon kasvua hillitsee ammattityövoiman puute. Vahva talouskehitys yhdessä isojen raideliikenneinvestointien kanssa on kasvattanut erityisesti joukkoliikenteen suosiota. Lento- ja laivamatkustajien määrä ylsi viime vuonna kaikkien aikojen ennätykseen.

Yritysten talousnäkymät ovat lähes kaikilla toimialoilla edelleen myönteiset, mutta suhdannehuippu on tältä erää ohitettu, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.

-Nyt on tärkeä panostaa osaavan työvoiman saatavuuteen etsimällä keinoja kohtaanto-ongelmaan ja kannustamalla yrityksiä tulevaisuuden kasvua tuovien investointien lisäämiseen, muistuttaa johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Joukkoliikenne kasvaa autoliikennettä nopeammin

Liikenteen määrä on Helsingin seudulla sidoksissa talouden kehitykseen. Erityisesti autoliikenne seuraa tuotannon ja työllisyyden kehitystä. Talouden käännyttyä nousuun vuonna 2015 alueen autoliikenteen kasvu kiihtyi.

Joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat Helsingin seudulla vahvasti taantumavuosinakin, vuodesta 2015 lähtien kasvu on kiihtynyt entisestään. Kymmenen vuoden jaksolla 2007–2017 joukkoliikenne on kasvanut kaksi prosenttia.

Tänä vuonna tammi-heinäkuussa joukkoliikenne hypähti peräti 4,2 prosentin kasvuun verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna. Kasvusta saa kiittää erityisesti merkittävien raideliikenneinvestointien Kehäradan ja länsimetron valmistumista.

-Liikenteen sujuvuuden näkökulmasta on hyvä, että joukkoliikenteen suosio kasvaa vahvemmin kuin henkilöautoliikenteen. Liikenteen kasvu pitääkin ohjata ensisijaisesti joukkoliikenteeseen, Lahtinen sanoo.

Lento- ja laivamatkustus rikkoivat ennätykset

Viime vuonna sekä lentomatkustajien että laivamatkustajien määrät nousivat ennätykseen.

-Matkailun lisääntyminen on Helsingin seudun kannalta erittäin myönteistä. Matkailijamäärän lisääntyminen edellyttää lentoaseman ja satamien saavutettavuuden varmistamista. Erityisesti Länsisatamassa vaaditaan konkreettisia toimenpiteitä Jätkäsaaren liikenteen sujuvoittamiseksi, johtaja Markku Lahtinen muistuttaa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki 18,9 miljoonaa matkustajaa. Tämän vuoden alkupuolella tammi-heinäkuussa Helsinki-Vantaan matkustajamäärä kasvoi 12 prosenttia.

Helsingin sataman reittiliikenteen matkustajamäärä ylsi viime vuonna 11,8 miljoonaan. Erityisesti on kasvanut Tallinnan laivamatkustajaliikenne; kymmenessä vuodessa yli 1,5-kertaiseksi. Tänä vuonna ylletään uuteen ennätykseen risteilymatkustajien määrässä, kun puolen miljoonan matkustajan määrä ylittyy.

Lisätietoja:

Markku Lahtinen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari

markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsaus 3/2018 tietolähteet:

Liikennevirasto: tieliikenne valta- ja kantateillä

HSL: Joukkoliikenteen matkustajat HSL-alueella

Finnavia: Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne

Helsingin Satama: Helsingin Sataman matkustajaliikenne

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari: Kansainvälisten osaajien houkuttelu- ja pitotekijöitä vahvistettava23.5.2019 11:37:32 EESTTiedote

Yhtenä suurena teemana meneillään olevissa hallitusneuvotteluissa on keinot työllisyysasteen nostamiseksi 75 %:iin. Oman haasteensa tälle tavoitteelle asettaa osaavan työvoiman saatavuus. Jo nyt useat yritykset eri toimialoilta raportoivat osaavan työvoiman saatavuuden olevan yksi merkittävimmistä kasvun esteistä. Yksi ratkaisu osaajapulaan on kansainvälisten osaajien houkuttelu ja täällä jo olevien kansainvälisten osaajien tehokkaampi työllistyminen osaamistaan vastaaviin tehtäviin.