Helsingin seudun työmarkkinat on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on mahdollista

Korona-epidemia on laittanut yhteiskunnassa lähes kaiken huomion välittömiin ihmisten terveyden ja talouden pelastustoimiin. Kriisistä huolimatta ne toimialat, joilla se onnistuu, on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on näissä oloissa mahdollista. Tulevaisuuden rakentamisen mittatikkuna on tärkeää olla käytettävissä vertailukelpoista yritys- ja työmarkkinatietoa, jota on tarjolla Kauppakamarin toimialakatsauksessa 1/2020.

Isoja seudun työllistäjiä ovat rakennusala (55 300 työntekijää), teollisuus (69 500) ja logistiikka (53 400).  Nämä alat on pidettävä käynnissä parhaalla mahdollisella tavalla kuin se näissä oloissa on mahdollista, jotta Suomella on elpymisen eväitä poikkeustilan jälkeen.

"Rakennusala ja monet teollisuuden alat ympäri Suomea ovat hyvin riippuvaisia ulkomaalaisesta työvoimasta, jota ilman esimerkiksi monet Helsingin seudun rakennustyömaat hiljenevät. Valtion tulisi etsiä keinoja siihen, miten rahti- ja työmatkaliikenne Viron kautta voidaan järjestää yhteistyössä yritysten kanssa siten, että terveysriskeihin liittyvät huolet tulevat varmistettua ja työlupa-asiat hoidettua", sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Alueen muista isoista toimialoista korona-kriisin vaikutukset rajuimmin kohdannut majoitus- ja ravitsemisala työllisti viime vuoden lopulla suoraan 33 600 työntekijää.  Kaupan ala työllisti 104 800 työntekijää ja palvelut ja liike-elämän ala 135 000 työntekijää. Kaiken kaikkiaan seudulla on noin 810 000 työpaikkaa.

"Helsingin seudun elinkeinorakenne on muuhun maahan verrattuna erittäin palveluvaltainen, joten seudulla tarvitaan kaikki toimet, joilla palvelusektorin työpaikkoja voidaan tukea ja yrityksiin kohdistuvaa palvelukysyntää pitää yllä yli välittömän kriisin", toteaa Lahtinen.

Liitteinä toimialakatsauksen materiaalit.

Markku Lahtinen
johtaja, Helsingin seudun kauppakamari
markku.lahtinen@chamber.fi

Uudenmaan yritysten tilanne muuta maata synkempi - yritykset tarvitsevat suoraa tukea31.3.2020 15:22:44 EESTTiedote

Helsingin seudun kahdella viidesosalla yrityksistä koronakriisi on jo nyt vähentänyt liikevaihtoa paljon. Kesään mennessä peräti kaksi kolmasosaa yrityksistä uskoo negatiivisten vaikutusten olevan suuria. Lomautusvaroituksia tai YT-neuvotteluja on käynnistetty kahdessa viidesosassa yrityksiä, hieman yli kolmannes uskoo välttyvänsä lomauksilta seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamareiden kyselyn tuloksista Uudenmaan alueella.

Helsingin seudun kauppakamari varautuu koronavirusepidemiaan – suosimme etätöitä, kokoukset ja tapahtumat striimataan, asiakaspalvelu toimii aukottomasti13.3.2020 12:33:04 EETTiedote

Koronavirustilanteen muututtua ja viranomaisten 12.3. antamien suositusten mukaisesti, myös Helsingin seudun kauppakamarissa perutaan tai siirretään tilaisuudet, kokoukset ja jäsentapahtumat. Kauppakamarin koulutukset pidetään toistaiseksi sovittuina ajankohtina, mutta kaikki striimataan. Neuvontapalvelun asiantuntijamme ovat jäsenyritystemme käytettävissä ja auttavat viruksen aiheuttamissa kysymyksissä.

Yritykset haluavat vauhtia oleskelu- ja työlupien käsittelyyn11.3.2020 11:57:08 EETTiedote

Yrityksillä on valmiuksia lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja vieraskielisten rekrytointia, mikäli oleskelu- ja työlupaprosessia saadaan nopeutettua ja selkeytettyä. Yritykset kokevat, että eri viranomaisten yhteistyössä on parannettavaa. Edelleen yrityksillä on haasteita, miten ja mistä löydetään jo Suomessa olevia ulkomaalaistaustaisia osaajia, selviää Helsingin seudun kauppakamarin kyselystä.