Helsingin Tuomaan Markkinoilla vieraili yli 340 000 kävijää

Tuomaan Markkinat kuva: Kim Öhman

Helsingin vanhin ulkoilmassa järjestettävä joulutori Tuomaan Markkinat keräsi jälleen 6.–22. joulukuuta Senaatintorille yli 80 käsityöläistä, pientuottajaa ja ravintolatoimijaa. “Myyjävalinnoissamme painotimme tänä vuonna vastuullisuutta, lähituottajia, kotimaisuutta ja ekologisia raaka-aineita. Ilahduttaa, että tämä sai näin hyvän vastaanoton, ja kauppa kävi vilkkaana koko markkinoiden ajan”, kertoo Tuomaan Markkinoiden vastaava tuottaja Marianne Saukkonen.

Kestävien lahjaostosten ja jouluherkuttelun ohella Tuomaan Markkinoilla virittäydyttiin kauden tunnelmaan muun muassa laulamalla joulukaraokea ja osallistumalla vegekinkkubingoon. Vanhan ajan karuselli ja joulupukki keräsivät niin ikään runsaasti vierailijoita läpi markkinoiden. Joulutorin kävijämäärä kasvoi viime vuodesta hieman lyhyemmästä aukioloperiodista huolimatta: kävijöitä oli runsaan kahden viikon aikana noin 343 500. Markkinoilla viihtyivät niin helsinkiläiset kuin matkailijatkin.

MyHelsingin vastuullisia tapahtumia esiin nostavassa Think Sustainably -palvelussa mukana olleella Tuomaan Markkinoilla panostettiin ekologisuuteen ja hyvän tekemiseen sekä luomu-, lähi- ja kasvisruokaan. Glögijuomien ohella joulutorin ruokahitteihin kuuluikin myös vegaanisena saatavilla ollut riisipuuro, jota myytiin yli sata litraa päivässä.

Myös markkinoiden kumppanit ja kauppiaat kiinnittivät tänä vuonna huomiota vastuullisuuteen ja hyviin tekoihin. Kaslink Aito Puurotuvassa nautittujen puurolautasten avulla markkinoilla kerättiin varoja ilmastotyöhön Protect Our Winters Finlandille. Jaffan joulumökillä lähetettyjen tuhansien joulutervehdysten kautta taas lahjoitettiin hyväntekeväisyyspotti lasten ja nuorten harrastustoimintaan Hope ry:lle. Punaisen Ristin Kontista tehtiin joulun alla runsaasti kierrätettyjä ja aineettomia lahjalöytöjä SPR:n katastrofirahaston hyväksi. Tuomaan Markkinoiden myyjät ovat lisäksi lahjoittaneet ylijääneitä tuotteitaan Hurstin joulukeräykseen vähävaraisille jaettavaksi.

Tuomaan Markkinoiden järjestävänä tahona toimii Helsingin tapahtumasäätiö. Markkinoiden kumppaneita ovat Punaisen Ristin Kontti, Kaslink Aito, Hartwall Jaffa, Johan & Nyström, Shaman Spirits, Torikorttelit ja Pientuottajatukku.

Tuomaan Markkinat kuva: Kim Öhman