Helsingin uusien raitiolinjojen kartat on julkaistu – skemaattisen kartan kehitystyö jatkuu syksyllä

Helsingin raitiolinjasto uudistuu 14.8.2017, kun HSL:n joukkoliikenteessä siirrytään talvikauden aikatauluihin. Viisi linjaa siirtyy uusille reiteille, ja samalla uudistuvat myös raitiolinjastoa esittelevät kartat.

Skemaattinen kartta Helsingin raitiolinjastosta 14.8.2017 alkaen

Karttoja on kaksi: maantieteellinen ja niin kutsuttu skemaattinen. Ne on nyt julkaistu HSL:n verkkosivuilla.

Maantieteellinen kartta esittelee, missä ja mitä katuja pitkin raitiolinjat kulkevat. Muutoksena aiempaan maantieteellisessä kartassa ovat nyt mukana myös kaikkien raitiovaunupysäkkien nimet. Käytetty karttapohja on peräisin OpenStreetMap-yhteisöltä, ja se on HSL:n uuden karttailmeen mukainen. Samaa karttapohjaa käytetään muun muassa HSL:n nykyisessä Reittioppaassa.

Skemaattisessa kartassa uutta raitiolinjastoa esitellään ilman karttapohjaa, ja myös skemaattisen kartan ilme uudistuu. Uudessa ilmeessä vaikutteita on otettu etenkin Elmo Allénilta, joka julkaisi oman karttansa Helsingin raitiolinjaston muutoksista viime helmikuussa.

HSL:n raitiovaunukartoista julkaistaan seuraavat versiot syksyllä 2017, kun linjan 3 uusi reitti siirtyy kulkemaan Meilahden Kuusitielle Reijolankadun raitiotien valmistuttua. Samalla skemaattista ratikkakarttaa kehitetään edelleen yhteistyössä Allénin kanssa.

HSL:n uuteen raitiolinjastoon on mahdollista tutustua osoitteessa hsl.fi/raitiolinjat2017, jonne on koottu syksyn muutoksista kattava tietopaketti.

Lisätietoja:
Kartat: Johannes Laitila, tiedottaja (matkustajainformaatio), p. 050 414 0111
Uusi raitiolinjasto: Lauri Räty, joukkoliikennesuunnittelija, p. 040 336 2080

Skemaattinen kartta Helsingin raitiolinjastosta 14.8.2017 alkaen

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Valtaosa Nobinan bussilinjoista jää ajamatta 21.9.21.9.2017 07:11Tiedote

Valtaosa Nobinan bussilinjoista jää ajamatta torstaina 21.9. kuljettajien työnseisauksen takia. Hankaluuksia matkustamiseen on odetettavissa kaikkialla HSL-alueella, mutta etenkin Itä-Vantaalla, Itä-Helsingissä, Leppävaaran ympäristössä sekä Espoon keskusksessa. Nobina liikennöi noin 40 prosenttia HSL-alueen bussiliikenteestä ja noin sataa linjaa. Lista Nobinan liikennöimistä linjoista tiedotteen liitteenä.

Nobinan kuljettajien työnseisaus haittaa Helsingin seudun bussiliikennettä 21.920.9.2017 21:29Tiedote

Nobinan bussinkuljettajat ovat aloittamassa työnseisauksen varhain torstaiaamuna 21.9. Sitä, kuinka suuri osa kuljettajista työnseisaukseen osallistuu, ei toistaiseksi ole tietoa, mutta se tulee joka tapauksessa vaikuttamaan Nobinan hoitamiin reitteihin enemmän tai vähemmän. Lista Nobinan liikennöimistä HSL-alueen linjoista on tiedotteen liitteenä. HSL tiedottaa lisää tarkempia tietoja saatuaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.9.201712.9.2017 11:47Tiedote

Voit lukea kokouksen esityslistan täältä:http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2017478 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 41/2017 ratkaisu Hallitus ratkaisi Tuusulan bussilinjojen liikennöinnistä järjestetyn tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa oli mukana 12 reittiä, joita alkavat ajaa Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Bus Travel Oy Reissu Ruoti. Tuusulasta tulee vuoden 2018 alussa kuntayhtymän jäsen ja Tuusulan joukkoliikenteen järjestäminen ja suunnittelu siirtyvät HSL:n vastuulle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017478-3 HSL:n tietosuojapolitiikka Hallitus hyväksyi HSL:n tietosuojapolitiikan. Tietosuojapolitiikassa kuvataan henkilöön liittyvien tietojen käytön periaatteet, menetelmät ja vastuut HSL:n organisaatiossa. Sitä täydennetään myöhemmin tarkennuksilla ja ohjeilla. EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU 2016/679) aletaan soveltaa siirtymäkauden jälk