HOK-Elanto rakentaa pääkaupunkiseudun kattavimman sähköautojen pikalatausverkoston

Osuuskauppa HOK-Elanto tuo jättihankkeessaan pääkaupunkiseudulle ja Uudenmaan alueelle 222 sähköautojen latauspistettä tämän vuoden aikana. ABC-latausverkosto rakennetaan Prismojen ja S-marketien yhteyteen lähelle arjen asiointia. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa tuulivoimaa.

HOK-Elannon hanke yli viisinkertaistaa sähkölatauspisteiden määrän. kuva: Laura Vesa

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. Uudellamaalla on jo yli puolet Suomen ladattavasta autokannasta. HOK-Elanto laajentaa ja monipuolistaa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan. Uusia latauspisteitä rakennetaan tämän vuoden aikana Prismojen ja S-marketien yhteyteen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä, Hyvinkäällä, Tuusulassa, Mäntsälässä ja Nurmijärvellä.

- Jo nyt jokaisessa alueemme Prismassa on voinut ladata hybridi- tai sähköautoa, mutta jättihankkeen myötä laajennamme latausverkostoa merkittävästi ja tarjoamme enemmän pikalatausta. Sähköautojen latauspisteiden merkitys asiakkaiden päivittäisten asioiden hoidon yhteydessä on yhä tärkeämpää ja siksi tuomme latauspisteet markettien yhteyteen, kertoo ABC-ketjujohtaja Hannu Houni HOK-Elannosta.

Hanke yli viisinkertaistaa sähkölatauspisteiden määrän

Jo nyt sähköautojen latausta tarjotaan 14 toimipaikassa ja vuoden lopussa määrä kasvaa 30 toimipaikkaan. Näissä tulee olemaan yhteensä 222 sähköauton latauspistettä vuoden loppuun mennessä. Ensimmäiset uudet pikalatauslaitteet otetaan käyttöön huhtikuun aikana Prisma Itäkeskuksessa.

Uudistusten myötä toimipaikkoihin tulee sekä pikalatauspisteitä että asiointilatauspisteitä. Uudesta laitteistosta haetaan ensin käyttökokemuksia ja asiakkaille tarjotaan mahdollisuus ilmaiseen lataukseen. Kesällä 2021 lataus muuttuu kaikissa toimipaikoissa maksulliseksi kuten muutkin liikenne-energiat. ABC-mobiili toimii sähkölatauksen käyttöliittymänä.

- Avasimme Suomen ensimmäisen julkisen sähköautojen latauspisteen ABC Nihtisillassa jo vuonna 2012. Ladattavien sähköautojen määrä erityisesti Uudellamaalla kasvaa vauhdikkaasti. Vastaamme asiakkaidemme toiveisiin latauspisteiden lisäämisestä ja haluamme myös tukea kehitystä kohti vähähiilisempää liikkumista, Houni toteaa.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, latauslaitteet Lahdesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Laaja hanke tuo myös työtä Suomeen. Kempowerin laitteistot suunnitellaan ja valmistetaan Lahdessa.

Latausverkosto vahvassa kasvussa valtakunnallisesti

Osuuskauppa HOK-Elannon latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmätasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Hannu Houni, ketjujohtaja, ABC-ketju, HOK-Elanto, hannu.houni(at)sok.fi, puh. 010 766 0676

Uudet latauspisteet tuodaan markettien yhteyteen.