Huoli roskaamisesta sai suomalaiset ideoimaan ratkaisuja joukolla – McDonald’sin kilpailuun tuli yli 3 700 ehdotusta

McDonald’sin Roskasta ratkaisuun -kilpailun voittajat on valittu. Yli 3 700 idean joukosta voittajakolmikkoon valikoituivat ideat verkkokurssista, roska-astioiden tuunaamisesta entistä houkuttelevammiksi ja käytettyjen pakkausmateriaalien käsittelemisestä mahdollisimman pieneen muotoon. McDonald’s ottaa voittajaidean käyttöön heti.

Mäkkärin ideakilpailu Roskasta ratkaisuun etsi uusia keinoja ympäristön roskaamisongelman ratkaisemiseksi. Kilpailu oli avoin kaikenikäisille kilpailijoille ja kaikenkokoisille ajatuksille. Kilpailulle näyttää olleen tilausta, sillä ehdotuksia viime kesäkuussa julkistettuun kilpailuun tuli enemmän kuin järjestäjä olisi koskaan osannut odottaa.

Voittajaratkaisuksi valikoitui Hanna Qvistin asennekasvatukseen liittynyt ehdotus. McDonald’s toteuttaa sen pohjalta lukio- ja ammattikouluikäisille suunnatun Ympäristön sankarit -verkkokurssin, joka tähtää roskaamisen lopettamiseen humoristisella otteella. Voittajaidea palkitaan 10 000 eurolla.

Hanna Qvistin idea pohjautuu hänen omiin kokemuksiinsa perheenäitinä.

”Olen kolmen lapsen äiti ja kiinnostunut ympäristöasioista. Olen huomannut, että lapsien jo pienenä oppimat toimintatavat sujuvat myöhemmin ihan itsekseen. Omat lapsemme ovat aina tienneet, miten roskien kanssa toimitaan ja miten ympäristö otetaan huomioon. Lapsissa on tulevaisuus!”, Qvist sanoo.

Toiseksi parhaaksi kilpailussa sijoittui Ivo Mukkulaisen ja Tiia Taimisen idea roskisten tekemisestä houkuttelevamman näköisiksi. He ehdottivat, että roska-astiat tuunattaisiin näyttämään eläimiltä, joita roskien jättäjä ”syöttää”. Uudenlaiset roskikset erottuisivat hyvin ympäristöstään. Tässä 5 000 eurolla palkitussa Hauskat roskikset -ratkaisussa hyödynnettiin myös taidealan opiskelijoiden osaamista.

”Mietimme, mikä innostaisi ja houkuttelisi sekä aikuisia että lapsia laittamaan roskat roskikseen luontoon heittämisen sijaan. Otimme ideointiin mukaan taideopiskelijat, koska olemme molemmat muotoilualalla ja tiedämme, kuinka tärkeää näkyvyys ja työkokemus taidealalla on”, Mukkulainen kertoo.

Kolmas palkinto meni Ville Kormilaisen Pieneksi pakatut -idealle. Kormilainen haastaisi Mäkkäristä ruokaa ostaneet pakkaamaan ruuan pakkausmateriaalit mahdollisimman pieneen tilaan ennen roskikseen laittoa. Kolmanneksi parhaan idean palkinto oli 3 000 euroa.

"Kohderyhmän vuoksi päädyin sosiaalisessa mediassa toteutettavaan haasteeseen, jossa tiristetään roskat mahdollisimman pieneen pakettiin. Olen ammattini puolesta paljon tämän kohderyhmän ja somevaikuttajien kanssa tekemisissä ja uskon, että ideassa voisi olla potentiaalia jopa käytännön toteutukseen”, Ville Kormilainen sanoo.

McDonald’s jatkaa toimiaan roskaongelman vähentämiseksi

McDonald’s aloittaa heti voittajaidean toteuttamisen, ja kahden muun idean ratkaisujen käyttöönottoa pohditaan ensi vuonna.

”Ympäristön roskaaminen on iso ongelma, ja Suomen suurimpana pikaruokaketjuna McDonald’s haluaa olla osa sen ratkaisua. Ymmärrämme kuitenkin, etteivät parhaat ideat aina välttämättä tule vain meiltä itseltämme. Siksi haastoimme kaikki mukaan löytämään parempia ratkaisuja yhteisen ongelmamme roskaamisen vähentämiseksi”, sanoo Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

Johansson oli mukana voittajat valinneessa viisihenkisessä raadissa. Muut raatilaiset olivat McDonald’s-yrittäjä Johanna Junkkari, Roska päivässä -liikkeen perustaja Tuula-Maria Ahonen, Jyväskylän yliopistossa kiertotaloutta tutkiva Marileena Mäkelä ja kuluttajajäseneksi hakemusten perusteella valittu opiskelija Viljami Hammarberg.

”Oli todella upeaa huomata, kuinka paljon roskaamisongelman ratkaisu kiinnosti suurta yleisöä ja kuinka hyviä ideoita saimme kilpailullamme kerättyä. Tästä on hyvä jatkaa työtä roskaamista vastaan”, Johansson sanoo.

Roskasta ratkaisuun -kilpailu on osa McDonald’sin yhdemmäisyys-kampanjaa, joka keskittyy McDonald’sille tärkeisiin teemoihin ja tekoihin. Tämän kevään yhdemmäisyystekona McDonald’s-ravintoloiden henkilökunta kokoontui eri puolilla Suomea roskatalkoisiin. Yhteensä talkoissa kerättiin yli miljoona roskaa. Tänä keväänä roskiin päätyi eniten käytettyjä maskeja ja tupakantumppeja, joita kerättiin kymmeniä tuhansia kappaleita.

Hanna Q.
Ivo M. ja Tiia T.
Ville K.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 37 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 35 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 65 McDonald's-ravintolaa. McDonald’s-ravintoloiden yhteenlaskettu verollinen myynti oli 218,7 M€ vuonna 2020. Kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna yli 6 %. Ravintoloista 55 eli noin 85 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 12.