HUS isännöi ministerivierailua – teemana erikoissairaanhoidon yhteistyö Suomen ja Viron välillä

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru ja Viron sosiaaliministeri Tanel Kiik vierailivat HUSissa ja tutustuivat Uuteen lastensairaalaan. Maiden välisellä erikoissairaanhoidon yhteistyöllä on HUSissa jo parinkymmenen vuoden historia.
Kuvassa: HUSin hallituksen puheenjohtaja Ulla-Marja Urho (vas.), toimitusjohtaja Juha Tuominen, ministeri Tanel Kiik, ministeri Krista Kiuru, toimialajohtaja Jari Petäjä ja Uuden lastensairaalan tukisäätiön hallituksen puheenjohtaja Anne Berner. Kuva: Mikko Hinkkanen.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru ja Viron sosiaaliministeri Tanel Kiik vierailivat HUSissa 21.8.2020. Toimitusjohtaja Juha Tuominen toivotti vieraat lämpimästi tervetulleeksi: ”HUSilla on pitkä ja hyvä kokemus erikoissairaanhoidon koulutus- ja palveluyhteistyöstä Viron kanssa, ja sitä toivomme edelleen laajennettavan ja tiivistettävän”.

Toimitusjohtajan lisäksi vieraita isännöivät HUSin hallituksen puheenjohtaja Ulla-Marja Urho ja Uudessa lastensairaalassa toimialajohtaja Jari Petäjä ja Uuden lastensairaalan tukisäätiön hallituksen puheenjohtaja Anne Berner. Säätiöllä on Viro-yhteistyössä rooli muun muassa uusien hoito- ja innovaatiohankkeiden, kuten juuri aloittaneen Kansallisen lasten ja nuorten kivunhoidon ja tutkimuksen keskuksen, tukijana.

Koronavirustilanteen vuoksi vierailu Uudessa lastensairaalassa toteutettiin vain lyhyesti pääaulassa, potilasosastojen sijaan.

Erityisesti lasten sairauksien hoidossa yhteistyöllä on pitkät perinteet. ”Ensimmäiset virolaiset sydänpotilaat hoidettiin Helsingissä jo yli 20 vuotta sitten. Tiivis yhteistyö esimerkiksi vastasyntyneiden sydänkirurgiassa ja neurokirurgiassa on tuonut hienoja tuloksia”, kertoo toimialajohtaja Jari Petäjä.

Yhteistyötä tehdään myös elinsiirtotoiminnassa ja vuodesta 2017 lähtien Viro on ollut Scandiatransplantin jäsen. Viime vuosina kaikki Viron sydämensiirrot on tehty HUSissa.

”Viron rajanvartiolaitoksen helikoptereilla tehtävät kiireelliset vastasyntyneiden ja aikuispotilaiden potilassiirrot ovat olleet käänteentekevä edistysaskel sydänsairaiden potilaiden hoidossa”, kiittää johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.

Koulutuksellinen ja muu yhteistyö erityisesti kapeilla erikoisaloilla on tärkeää. Lääketiede ja tekniikka kehittyvät nopeasti ja sekä Suomen että Viron väestöpohjat ovat pienet. “Vaikeimmin sairaiden potilaiden määrä on pieni, mutta laadukkaan hoidon turvaaminen sitäkin tärkeämpää. Voimien ja osaamisen yhdistäminen todella kannattaa”, tiivistää johtajaylilääkäri Mäkijärvi.

Kuvat