Ilmastokriisin hinta - Lomborgin kirjan suomennoksen julkistus 20.4. klo 13

Kirjan julkistustilaisuus Hotelli Scandic Simonkentän Espa-salissa keskiviikkona 20.4. klo 13.00! Ilmastonmuutos on totta – mutta viekö se huomiomme pois suuremmista ongelmista? Tanskalaisen kirjailijan ja ajatuspaja Copenhagen Consensuksen johtajan Bjørn Lomborgin selkeä teos Väärä hälytys – Lämpeneminen ei tuhoa meitä on ilmestynyt suomeksi! Teos on nyt siis käytettävissä suomalaisen ilmastokeskustelun välineeksi – erityisesti ilmastonmuutoksen haittojen torjunnasta päätettäessä.

Lomborg on jo pitkään sanonut, että ilmaston lämpeneminen on tapahtumassa, ja että se on suurelta osin ihmisten aiheuttamaa. Hän on kuitenkin jatkuvasti kritisoinut sitä toimintaa, jonka hän näkee liioittelevan muutoksen merkitystä, samoin politikointia aiheen ympärillä. Ehdotetuilla toimilla saavutettaisiin liian vähän ja ne maksaisivat liian paljon, hän väitti esimerkiksi The Guardianinissa jo vuonna 2010 (https://www.theguardian.com/environment/2010/aug/30/bjorn-lomborg-climate-change-profile).

Rahat käytettäisiin Lomborgin mukaan paremmin esimerkiksi malarian ja HIV:n/aidsin vähentämiseen tai puhtaan veden tuottamiseen ja sanitaatiojärjestelmien laajentamiseen.

Kirja Väärä hälytys on toistaiseksi ainut kirja, jossa on laskettu tieteellisin menetelmin ilmastonmuutoksen mukanaan tuomien haittojen kustannukset sekä kansainvälisten sopimusten (etenkin Pariisin sopimus) mukaiset haittojen torjuntakustannukset. Kirjassa esitetään, että kohtuullinen satsaus estäisi pahimmat ilmastonmuutoksen haitat ja samalla auttaisi ihmiskuntaa, köyhimpiäkin, vaurastumaan. Kirjan viimeinen kuva tuo tämän esille: ilmastonmuutos on pienimpiä ihmiskunnan ongelmia. Voimavaroja pitää olla pahempienkin ongelmien hoitoon.

Ilmoittaudu 12.4. mennessä ja  kysy lisää kirjan suomentajalta: antti.lehtniemi@fimnet.fi

Saat mediakappaleen kirjasta sähköpostilla: info@reunakirja.fi Voit noutaa kirjan myös Reunan kirjakaruselli-tapahtumasta tiistaina 19.4. klo 17.30 alkaen Bistro K:sta (Hämeentie 68). Kirjan saat myös julkistustilaisuudessa.

Laulavat hoitajat ottavat kantaa hoitotyön arkeen5.5.2022 12:13:24 EEST | Tiedote

Näyttelijä-laulaja ja erikoissairaanhoitaja Ari-Matti Hedman sekä laulava kirjailija ja erikoissairaanhoitaja Kari Häkkinen kuvaavat uutuuskirjassaan Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa hoitotyön arkea. Jo 1980-luvulla sairaanhoitajan uransa aloittaneet ammattilaiset ovat nähneet työn monet puolet, ja ottavat kirjassa kantaa alan kehittämiseen. Keskiössä on potilas: mitä asioita tulisi tehdä toisin, jotta ihminen saisi tarvitsemansa avun. Hoitajien lakko työskentelyolosuhteiden ja palkkauksen parantamiseksi on kirjailijoiden mukaan perusteltu.

Kirjailijayhteisö auttaa sanan säilällä22.4.2022 09:58:05 EEST | Tiedote

Ukrainan humanitaarinen kriisi herätti kirjailijoissa tarpeen auttaa hädässä olevia lapsia kirjoittamalla. Reuna-kustantamossa ennätysnopeasti, rakkaudella ja yhteistyöllä toteutettu Taiteella tukea Ukrainaan -kirja on nyt tullut painosta. Kaikki kirjoittajat sekä kansisuunnittelija, taittaja Jaana Rautio lahjoittivat työpanoksensa. Myös painotalo Petra Ofsetas lähti mukaan kampanjaan. Kirjan tuotot ohjataan Pelastakaa Lapset ry:n kautta Ukrainaan.

Reunayhteisön sinikeltaiset jamit23.3.2022 13:56:45 EET | Tiedote

Reuna Publishing House Oy on lahjoittanut kevään 2022 aikana satoja kirjoja paikallisiin oppilaitoksiin, palvelutaloihin, järjestöille, yhteisöille sekä muille toimijoille. Kirjalahjoituskampanja huipentuu tapahtumapäivään ja jameihin Ukrainan lasten auttamiseksi. Reunan kirjakauppa ja Reuna Publishing House ystävineen järjestävät taidetapahtumapäivän Ukrainan lasten hyväksi lauantaina 2.4. klo 14–18 Kulttuuritalo Wanhalla Rautakaupalla Myllykoskella. Päivän tuotto lahjoitetaan Ukrainaan Pelastakaa lapset -järjestön kautta.