Immo Kuutsa on Vuoden Omakotiasukas 2018

Vuoden 2018 Omakotiasukkaaksi on valittu liikuntaneuvos ja hiihdon valmentajalegenda Immo Kuutsa. Kuutsa on omalla innostavalla esimerkillään näyttänyt, miten omakotiyhdistykset ja pientaloasukkaat voivat vaikuttaa paitsi oman asuinalueensa myös valtakunnallisiin asioihin.

Immo Kuutsa on toiminut jo vuosikymmeniä aktiivisesti Omakotiliiton luottamustehtävissä ja luonut vuosien varrella hyvät yhteistyöverkostot eri puolille Suomea. Kuutsa on esimerkiksi tänä vuonna 20 vuotta täyttävän Iisalmen Omakotiyhdistyksen perustaja ja sen ensimmäinen puheenjohtaja. Yhdistys on Pohjois-Savon piirin suurin yhdistys”, Suomen Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors perustelee valintaa.

Iisalmen Omakotiyhdistys on tarjonnut jäsenilleen omakotitalkkaritoimintaa yli kymmenen vuotta ‒ heti siitä lähtien, kun toiminta tuli mahdolliseksi. Kuutsa on toiminut myös yhdistyksen varapuheenjohtajana ja hän on edelleen yhdistyksen hallituksen jäsen.

Iisalmen yhdistyksen lisäksi Kuutsa on perustanut yhdistykset muun muassa Juankoskelle, Juukaan, Kiuruvedelle ja Lapinlahdelle. Hän on toiminut pitkään Omakotiliiton luottamustehtävissä, muun muassa Omakotiliiton liittovaltuuston varapuheenjohtajana vuosina 2009‒2012 sekä liittovaltuuston jäsenenä vuodesta 2001 lähtien. Omakotiliitonviestintätoimikunnan jäsenenä ja liiton jäsenlehden Omakotilehden toimitusneuvostossa hän on ollut vuodesta 2015.

”Omakotiliiton jäsenyys ja luottamustoimet ovat antaneet minulle todella paljon näiden 20 vuoden aikana”, Kuutsa kiittelee.

”Omakotiliitto on hieno esimerkki siitä, miten kansalaisjärjestö voi palvella ihmisiä ja tehdä työtä lähimmäisten hyväksi. Omakotiliitto valvoo valtakunnallisesti etujamme ja huolehtii lisäksi, ettei omakotitalojen omistajia jätetä yksin.”

Eri tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia suomalaisista haluaisi asua pientalossa. Omakotiliitto tekee jatkuvasti työtä sen eteen, että erilaisia asumismuotoja kohdeltaisiin lainsäädännössä ja kunnallisessa päätöksenteossa tasapuolisesti. Immo Kuutsalle omakotiasuminen merkitsee mahdollisuutta asua ”omassa linnassa” lähellä liikuntamahdollisuuksia, luontoa ja palveluita.

”Omassa kodissani toteutuu lähes kaikki ominaisuudet, joita suomalainen asunnoltaan haluaa: asun omakotitalossa järven rannalla, puistikon vieressä ja lisäksi kotioveni edestä lähtee kuntorata. Omakotitalossa voi viettää itsenäistä elämää, mutta myös avoin keskusteluyhteys naapureihin on tärkeää. Omakotiliitto onkin aina korostanut hyviä naapuruussuhteita.”

Vuoden Omakotiasukas 2018 julkistettiin Helsingissä lauantaina 14.4.2018 Suomen Omakotiliiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä. Vuoden Omakotiasukas valittiin nyt neljännen kerran.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Viestintäasiantuntija Miina Poikolainen
miina.poikolainen@omakotiliitto.fi

Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen
kaija.savolainen@omakotiliitto.fi

Edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine
olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi

09 680 3710http://www.omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

EMBARGO Julkaisuvapaa 24.10.2018 klo 9.30. Omakotiliitto: Kuluttajien tulee paremmin pystyä vaikuttamaan sähkölaskuunsa24.10.2018 09:30Tiedote

Kotitaloudelle sähkö on perustarve ja kuluttajalle keskeisintä on saada vaikuttaa sähkön kokonaishintaan ja kaikkiin sähkölaskun eri osiin eli energiaan, siirtoon, veroihin ja erityisesti energian ja siirron perusmaksuihin. Omakotiliitto pitää keskeisenä, että kotitalouksien kulutusjousto (sähkönkäytön hetkellinen pienentäminen tai lisääminen) toteutetaan kustannustehokkaasti älysähkömittarilla.

Omakotiliitto: Jyrkkä ei eriarvoistamiselle, valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen15.10.2018 14:21Tiedote

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaakin uudistuksen päätavoitteita: reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta.

Rusko on Suomen pientalomyönteisin kunta14.4.2018 10:00Tiedote

Omakotiliitto selvitti toista kertaa yhdessä sidosryhmiensä Hirsitaloteollisuuden ja Pientaloteollisuuden kanssa Suomen pientalomyönteisintä kuntaa. Selvitys kartoitti, mikä kunta Suomessa asukkaiden, rakentajien ja talo-toimittajien mielestä on erityisesti asumisen ja rakentamisen kannalta pientaloasukkaalle myönteisin paikka elää, asua ja rakentaa. Rusko palkittiin pientalomyönteisimpänä kuntana Oma Koti -messuilla lauantaina 14.4.2018 Helsingissä. Kunta saa kiitosta erityisesti rakennuslupien ja -määräyksien osalta.