Isot askeleet kohti TKI-tavoitteita ovat vielä edessä

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry kiittää Marinin hallituksen vuoden 2023 budjettia siitä, että se jatkaa keväällä 2022 sovittuja toimia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi. Vaikuttavampiakin askeleita kohti tavoitetta olisi voinut ottaa jo nyt. Korkeatasoinen tutkimus on koko TKI-järjestelmän ja koulutusjärjestelmämme perusta. Tutkimusrahoitus on saatava aidosti kasvu-uralle.

Kaikessa TKI-toiminnassa tulee korostaa kansainvälisesti korkeaa laatua ja vaikuttavuutta.Unifi haluaakin kiinnittää huomiota korkeatasoisen tutkimuksen ja koulutuksen tarvitsemiin resursseihin. Siksi Business Finlandin rahoituksen lisäksi myös Suomen Akatemian rahoitus on saatava nopealle kasvu-uralle kohti 4 % TKI-tavoitetta. Näin turvataan edellytykset Suomen tulevaisuutta rakentavalle osaamiselle ja huippututkimukselle.

Sekä parlamentaarisen TKI-työryhmän työssä että Suomen Akatemian ja Business Finlandin arvioinneissa on nostettu esille TKI-järjestelmä kokonaisuutena ja sen jatkumo. Myös Suomen Akatemian Lippulaivaohjelman väliarviointi tuo konkreettisesti esiin yliopistojen ja yritysten yhteistyön vaikuttavia tuloksia.

Osaajapula ei saa muodostua innovaatiotoiminnan esteeksi, mikä vaatii koulutuksesta, tutkimuksesta ja opiskelijoista huolehtimista. TKI-panostusten vaikuttavuuden edellytys ovat osaavat ihmiset. Julkisen yliopistorahoituksen kehitys tuleekin nostaa verrokkimaiden tasolle, ja yliopistojen rahoituksen tulisi seurata opiskelijamäärien kasvua.

Matkalla kohti 4 prosentin TKI-tavoitetta ei ole varaa pitää välivuosia.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Tanja Risikko, Unifi, p. 040 195 2037

Unifin hallitusohjelmatavoitteet: Suomen suunta kääntyy osaamisella. Sijoitus yliopistoihin on sijoitus hyvän kierteeseen7.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n viesti seuraavalle hallitukselle on selkeä: Suomi tarvitsee uutta osaamista ja lisää korkeasti koulutettuja osaajia. Koulutustason nosto, uusien tutkijasukupolvien turvaaminen, TKI-osaajien kouluttaminen sekä kansainvälisten osaajien houkuttelu on Suomelle elintärkeää nykyisessä haastavassa maailmantilanteessa. Yliopistojen, tieteen ja tutkimuksen rooli näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on aivan keskeinen. Siksi yliopistorahoituksen tasoa on nostettava.

Nordiska universitet: EU:s forsknings- och utbildningspolitik bör utvecklas utifrån hög kvalitet30.9.2022 16:12:48 EEST | Tiedote

Totalt 62 nordiska universitetsrektorer och representanter av universiteten samlades vid evenemanget Nordic University Days 2022 i Bryssel för att dela sina synpunkter på det europeiska kunskapsregion med EU:s beslutsfattare och EU-komissionen. Europeiska kommissionens vice ordförande Margrethe Vestager, som talade vid evenemanget, betonade vikten av universitet och kunskap för att lösa världens stora utmaningar. Rektorerna uttryckte också sin oro över EU-ländernas förslag att anslå nedskärningarna på 663 miljoner euro till programmet Horisont Europa.

Pohjoismaiden yliopistot: EU:n tutkimus- ja koulutuspolitiikkaa tulee kehittää korkeaan laatuun perustuen30.9.2022 16:03:17 EEST | Tiedote

Yhteensä 62 pohjoismaista yliopistorehtoria ja yliopistojohdon edustajaa kokoontui Nordic University Days 2022 -tapahtumaan Brysseliin välittämään EU-päättäjille ja EU-komission edustajille näkemyksensä eurooppalaisen tutkimus-, koulutus- ja innovaatiopolitiikan kehittämiseksi. Tapahtumassa puhunut Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestager korosti yliopistojen ja osaamisen merkitystä maailman suurten haasteiden ratkaisemisessa. Rehtorit esittivät huolensa jäsenmaiden ehdotuksesta kohdentaa ensi vuonna yhteensä 663 miljoonan euron leikkaukset Horisontti Eurooppa -ohjelmaan.

Eurooppa tarvitsee huippuosaamista, tieteen vapautta ja avoimuutta26.9.2022 10:27:34 EEST | Tiedote

Pohjoismaisten yliopistojen rehtorit kokoontuvat Nordic University Days 2022 (NUD2022) -tapahtumaan Brysseliin 26.–27.9.2022. Yli 60 rehtoria ja yliopistojohdon edustajaa vie EU-päättäjille viestiä tieteen ja koulutuksen merkityksestä sekä yliopistojen roolista Euroopan tulevaisuuden rakentamisessa. Suomi ja Eurooppa pärjäävät globaalissa osaamiskilpailussa vain yliopistoissa tehtävän tutkimuksen, koulutuksen ja näistä syntyvien innovaatioiden avulla.