Itä-Uudenmaan yrityspalkinto myönnetään menestyvälle vientiyritykselle

Suomen talouden kääntyminen nousuun on pohjautunut merkittävältä osin viennin kasvuun. Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö palkitsee tänä vuonna yrityksen, joka suoraan tai välillisesti viennin kautta on rakentanut oman menestyksensä.

Itä-Uudenmaan perinteisen yrityspalkintokilpailun teema on tänä vuonna Vienti kasvun lähteenä 2010-luvulla – Exporten som grund för tillväxt under 2010-talet.

- Myös Itä-Uudellamaalla on monia yrityksiä, jotka suoraan tai välillisesti toimivat viennin parissa. Haluammekin korostaa tämänvuotisessa yrityspalkintokilpailussa viennin merkitystä, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön palkintolautakunnasta puheenjohtaja, toimitusjohtaja Mauri Molander.

Suomi elää viennistä: vientisektori toimii koko kansantalouden veturina ja pohjana. Lisäksi vientiyritysten kerrannaisvaikutukset ovat merkittävät.

-Pidemmän aikavälin tarkastelulla kiinnitämme huomion pitkäjänteisyyteen. Yritystoiminnassa menestyminen vaatii strategista ajattelua ja pitkäjänteistä suunnittelua, Molander muistuttaa.

Perinteinen Itä-Uudenmaan yrityspalkinto jaetaan 20. kerran

Yrityspalkinnon myöntämisellä korostetaan ja vahvistetaan yritystoiminnan keskeistä asemaa ja merkitystä Itä-Uudenmaan kehittymisessä.

-Ilman kannattavaa ja menestyvää yritystoimintaa Itä-Uusimaa ei voi kasvaa ja menestyä, muistuttaa Itä-Uudenmaan yrityspalkinto 2018 -palkintolautakunta.

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö hakee yritystä kokoon katsomatta. Yritys voi olla myös valtakunnallinen toimija, jolla on liiketoimintaa Itä-Uudellamaalla. Yrityspalkinnon saajayrityksen on toimittava Itä-Uudellamaalla eli Askolassa, Lapinjärvellä, Loviisassa, Myrskylässä, Porvoossa, Pukkilassa tai Sipoossa.

Yritykset voivat osallistua kilpailuun 28.3.2018 asti. Voittaja julkistetaan perinteisessä Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön Elinkeinoaamussa 15.5. 2018.

Lisätietoja:

Mauri Molander

Itä-Uudenmaan yrityspalkinto 2017 -palkintolautakunnan varapuheenjohtaja

mauri.molander@op.fi

Itä-Uudenmaan Yrityspalkinto, aiemmat kilpailun teemat ja palkitut:

2017 Ympäristövaikutusten huomiointi yritystoiminnassa: Ensto Oy.

2016 Verkostoitumisen ja verkottumisen vaikutus toiminnan kehittämiseen: CM Tools Oy

2015 Yritystoiminnan kehittäminen Itä-Uudellamaalla 2010–2014: Porvoon Autopalvelu,

kunniamaininta: Neste Jacobs

2014 Hyvinvointipalvelut julkisen sektorin täydentäjänä: Porvoon Lääkärikeskus

2013 Tuotannollinen ja/tai muu vientitoiminta: Neste Oil

2012 Haja-asutusalueiden elinvoimaisuuden kehittäminen ja varmistaminen: Kokousmylly

Oy, kunniamaininta: MC Machine Oy

2011 Investoinnit liiketoiminnan jatkuvuuden kehittämisessä: LPOnet

2010 Työvoiman lisääminen taantumassa: Finnsweet, kunniamaininta: Oy Weldmec Ab

2009 Henkilöstön palkitsemisjärjestelmät ja niiden toimivuus: Teampac

2008 Työuran pidentäminen: Eino Korhonen

2007 Ympäristön kestävän kehityksen tukeminen: Tom Allen kaivonporaus

2006 Matkailuyrittäminen ja sitä palveleva toiminta: Tee- ja kahvihuone Helmi,

kunniamaininta: Porvoo tours

2005 Vienti ja muu kansainvälinen kilpailukykyinen toiminta: K.Hartwall Oy,

kunniamaininta: Oy C.E. Lindgren Ab

2004 Maakunnan työllistävä palveluyritys: Haikon Kartano, kunniamaininta: Pukaron

Paroni

2003 Monipuolinen työllistäminen: Konepaja Alueputkitus

2002 Työssä jaksaminen: Lexel Electric, kunniamaininta: Porvoon Energia Oy

2001 Innovatiivisuus ja teknologia: Suomen EDM

2000 Koulutus: Santasalo Engineering

1999 Maakunnallisuus: Uusimaa–lehti, kunniamaininta: Savijärven Kartano

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Kauppakamarit: Osaavan henkilöstön saatavuus vaatii muutoksia koulutusjärjestelmään4.6.2018 07:00Tiedote

Koulutusjärjestelmä on muutettava joustavaksi ja reagointikykyiseksi, vaativat kauppakamarit. Osaavan henkilöstön saatavuuden turvaaminen yrityksille vaatii, että koulutusjärjestelmän sisäiset raja-aidat puretaan ja elinikäinen oppiminen mahdollistetaan. Ammatti- ja tutkintonimikkeiden sijaan huomio on kiinnitettävä osaamiseen, jota on voitava päivittää muuttuvien tarpeiden mukaan läpi työuran.