”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.

Lumikuningatar-jääbaletti saa maailmanensi-iltansa Tampereen Nokia Arenalla perjantaina 30. joulukuuta 2022. Kuva: Saara Salmi

Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen tuotanto Lumikuningatar saa ensi-iltansa Tampereen Nokia Arenalla perjantaina 30. joulukuuta 2022. Koronarajoitusten takia vuodella eteenpäin siirretty koko perheen jääbaletti kertoo hädässä olevien auttamisesta ja ystävyyden parantavasta voimasta lämpimästi ja huumoria unohtamatta.

Lumikuningatar pohjautuu tanskalaisen H.C. Andersenin vuonna 1844 ilmestyneeseen samannimiseen satuun. Andersen sijoitti klassikkotarinansa myyttiseen Suomen Lappiin, ja uuden version ytimessä onkin suomalaisuus, Andersenin tavoin ulkopuolelta tarkasteltuna. Jääbaletin on konseptoinut ja käsikirjoittanut Cirque du Soleil -sirkuksen luovana johtajana toiminut kanadalainen Melissa A. Thompson, joka tunnustautuu oikeaksi Suomi-faniksi.

Lumikuningatar on oikeastaan kaikin tavoin ylistys kuuluisalle suomalaiselle sisulle. Saimme viime vuonna tiedon esitysperiodin siirtymisestä kuusi päivää ennen maailmanensi-iltaa keskelle viimeisiä pukuharjoituksia. Kuten arvata saattaa, uutinen oli kova isku esiintyjille ja työryhmälle. Mutta sitkeydellä ja rohkeudella tämä jäinen feenikslintu nousee tuhkasta entistä ehompana. Teos on minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä, sillä se toi minut rakastamaani Suomeen ja osaksi tätä lannistumatonta tiimiä, joka on kokenut yhdessä paljon. Koska jääbaletti on taidemuoto, jossa on vain vähän puhuttua dialogia, uskon, että Lumikuningattaren ainutlaatuinen visuaalisen tarinankerronnan muoto tavoittaa ja houkuttaa laajaa yleisöä”, Thompson kertoo.

Taiteelliselle työryhmälle, johon kuuluvat Thompsonin lisäksi muiden muassa säveltäjä Tuomas Kantelinen, ohjaaja ja koreografi Reija Wäre, visualisti ja valosuunnittelija Mikki Kunttu ja pukusuunnittelija Erika Turunen, oli alusta asti selvää, että tuotannolla tavoitellaan korkeatasoista, uudenlaista taidemuotoa ja uusia yleisöjä niin Suomessa kuin maailmalla. Tuotanto on saanut taakseen merkittäviä kansainvälisiä yhteistyökumppaneita ja herättänyt laajaa kiinnostusta Euroopassa, jossa sitä myy huippuartistien (mm. Radiohead, Duffy, Jamiroquai, A-ha) agenttina tunnettu englantilainen Angus Baskerville.

Lumikuningatar on yksi visuaalisesti, taiteellisesti ja sisällöllisesti kunnianhimoisimmista hankkeista, joita olen urallani kohdannut. Tällaista areenaympäristöön rakennettua teosta ei ole missään markkinoilla tarjolla, ja siksi teoksella on suurta potentiaalia kansainvälistä kiertuetta ajatellen. Suomalaisuus on maailmalla trendikästä ja teoksen pohjoismaalaista arvopohjaa heijastavat teemat heikompien auttamisesta ajankohtaisempia kuin koskaan. Olemme käyneet erittäin lupaavia keskusteluja Iso-Britannian ja Euroopan suurimpien areenojen kanssa”, Baskerville paljastaa.

Lähes 500 ammattilaisen yhteistyön tulos

Kotimaista areenatuotantoa on vuodesta 2019 tähän päivään mennessä ollut tekemässä 498 eri alojen ammattilaista ompelijoista videotuottajiin ja luistelijoista jääkiekkoilijoihin. Luistelun lisäksi esityksessä nähdään runsaasti erilaisia tanssityylejä ja huipputanssijoita erityisillä jääkengillä varustettuna. Vasta 20-vuotias Sofia Ruija valmistui tanssijaksi Suomen Kansallisoopperan ja -baletin Balettioppilaitokselta keväällä 2021. Ruija on nuoresta iästään huolimatta monelle tuttu television suosituimmista ohjelmista (mm. UMK, Emma Gaala) ja areenatason esityksistä (mm. Mestarit-kiertue).

Lumikuningatar-jääbaletissa mukana olo on tarjonnut minulle mahdollisuuden tarkastella ja ymmärtää rajapintojen häilyvyyden merkityksiä. Monia eri liikkumistapoja yhdistävässä suurtuotannossa on joukko tekijöitä, joiden ymmärrys liikenopeudesta ja -paikasta tilassa on toisistaan poikkeava. Tanssijana minua haastaa 360-asteisen areenanäyttämön hahmotus niin esiintyjien kesken jäällä kuin suhteessa yleisöön”, Ruija kertoo.

Suomen tunnetuimmista jääkiekkoilijoista ovat mukana pitkän NHL-uran tehnyt Niklas Hagman, Tappara-ikoni Pekka Saravo sekä Suomen maajoukkueiden kapteeneinakin toimineet Jenni Hiirikoski ja Marko Anttila. Lumikuningattaren roolin luistelee Suomen kaikkien aikojen menestynein yksinluistelija Laura Lepistö, joka tekee roolin myötä odotetun paluun jäälle. Sadun Lumikuningatar on jäinen noita, joka on tylyn kuorensa alla haavoittuvainen ja yksinäinen. Lepistölle teoksen teemat ystävyydestä ja siitä, että ketään ei jätetä yksin, ovat tärkeitä.

”Ystävyys on aina tärkeä teema ja tällä hetkellä maailman tilanteeseen peilaten erittäin ajankohtainen. Meistä esiintyjistä ja työryhmästä hioutui viime vuoden harjoitusjaksolla tiivis, monikulttuurinen yhteisö, ja minusta on hienoa, että voimme tämän teoksen kautta tuoda iloa lapsille ja aikuisille ja olla osaltamme tekemässä yhdessä jotain arvokasta”, Lepistö kertoo.

Ennen Lumikuningattaren joulukuista ensi-iltaa Lepistö hyppää roolihahmonsa luistimiin ja esittää jääbaletista otteen taitoluistelun Grand Prix Espoo -kilpailun avajaisohjelmassa perjantaina 25. marraskuuta. Avajaisohjelma alkaa Espoon Metro Areenalla klo 14.20. Kilpailu näkyy myös suorana Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelussa.

Lumikuningatar-jääbaletti

Esitykset Tampereen Nokia Arenalla

Perjantai 30.12.2022 klo 19 (ensi-ilta, suomenkielinen kertojaääni)
Lauantai 31.12.2022 klo 14 (ruotsinkielinen kertojaääni)
Lauantai 31.12.2022 klo 19 (suomenkielinen kertojaääni)
Sunnuntai 1.1.2023 klo 14 (suomenkielinen kertojaääni)
Sunnuntai 1.1.2023 klo 19 (suomenkielinen kertojaääni)

Esitys kestää noin kaksi tuntia sisältäen yhden väliajan. Kertojaääntä kuullaan n. 10 minuuttia esityksen kokonaiskestosta. Esitystä suositellaan yli 6-vuotiaille katsojille.

Lumikuningatar on Tampere-talo Oy:n ja Kantelinen Company Oy:n yhteistuotanto.

Lisätiedot: https://lumikuningatar.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Lumikuningatar-jääbaletti (pitkä traileri)

Mediakutsu: TAMKin musiikkiteatteriesitys Rikkinäinen puhelin tarjoaa some- ja liikennekasvatusta tuhansille alakoululaisille30.1.2023 07:39:23 EET | Tiedote

TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssi esittää Rikkinäinen puhelin -musiikkiteatterituotannon Pirkanmaan alueen 1.–3.-luokkalaisille 31. tammikuuta–2. helmikuuta Tampere-talon Pienessä salissa. Rikkinäinen puhelin on lapsille suunnattu ilmainen musiikkiteatteriesitys, joka tarjoaa tuhansille Pirkanmaan alueen alakoululaisille hyväntuulisen ja ajatuksia herättävän musiikkiteatteriesityksen.

Sopraano Johanni van Oostrum liittyy Lentävän hollantilaisen solistikaartiin25.1.2023 09:11:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2023 oopperatuotantona nähdään Richard Wagnerin Lentävä hollantilainen. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Teoksen ohjaa Marika Vapaavuori ja Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Anja Bihlmaier. Oopperan nimiroolin tulkitsee baritoni Tommi Hakala, ja uusimpana kiinnityksenä teoksessa nähdään Sentan roolin laulava sopraano Johanni van Oostrum.

Tampere Chamber Music -festivaalilla kansainvälisiä ja kotimaisia taiteilijoita17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

The Snow Queen ice ballet wins the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala12.1.2023 18:46:08 EET | Tiedote

The Snow Queen ice ballet, which was performed at Tampere's Nokia Arena at the turn of the year, has won the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala on January 12, 2023. The award was given in recognition of the extensive work the production has done for the benefit of Finnish sports culture. The Snow Queen united figure skaters, synchronized skaters, dancers, ice hockey players, and performing arts professionals in an unprecedented way. At Nokia Arena, over 32,000 viewers saw the performances over the course of three days, and live broadcast by the Finnish Broadcasting Company Yle on New Year's Eve was seen by 770,000 viewers at its peak.

Urheilugaala palkitsi Lumikuningatar-jääbaletin Vuoden urheilukulttuuritekona12.1.2023 18:35:25 EET | Tiedote

Tampereen Nokia Arenalla vuodenvaihteessa esitetty Lumikuningatar-jääbaletti on voittanut Vuoden urheilukulttuuriteko -palkinnon Urheilugaalassa 12. tammikuuta. Palkinto on tunnustus kotimaisen suurtuotannon työstä suomalaisen urheilukulttuurin hyväksi. Lumikuningatar yhdisti ennennäkemättömällä tavalla taitoluistelijat, muodostelmaluistelijat, tanssijat, jääkiekkoilijat ja näyttämötaiteen ammattilaiset. Nokia Arenalla teoksen näki kolmen päivän aikana yli 32 000 katsojaa, ja Yleisradion televisioimaa suoraa lähetystä seurasi uudenvuodenaattona parhaimmillaan 770 000 katsojaa.