Jakobstads bokhandel är Årets finlandssvenska bokhandel

Christel Granholm-Hagen som driver bokhandeln är årets finlandssvenska bokhandlare.

Mottagaren av priset Årets finlandssvenska bokhandel är Christel Granholm-Hagen. Butikens grand old lady Gunni-May Granholm är fortfarande med i bakgrunden och får också ta del av festligheterna.

Prisjuryns ordförande Inger Ruotanen, försäljningschef på Schildts & Söderströms kommer med en koncis, men mycket självklar prismotiveringen:

För rekordlångt och gediget arbete för den finlandssvenska litteraturen.

Butiken på Storgatan 11 har långa anor. Den grundades på 1880-talet av tre systrar Sandström. År 1921 köptes bokhandeln av Karl Teodor Granholm, farfar till Christel som driver bokhandeln nu.

1927 blev bokhandeln ett aktiebolag och vi noterar att också både Söderströms och Schildts förlag ägde några aktier i bokhandeln (inte nu längre, dessvärre).

Bokhandeln har funnits på samma adress sedan början av 1900-talet – då var byggnaden en liten charmig träkåk som revs. På dess ställe byggdes ett flervåningshus år 1946. Bokhandeln återkom till ”sitt hörn” så fort huset var färdigt.

Vad är det bästa med att vara bokhandlare?

– Det är nog trevliga kunder som uppskattar att det finns bokaffärer och vill ha personlig service, säger en glad Granholm-Hagen.

Granholm-Hagen är redan en veteran i branschen. Hon har jobbat i butiken sedan 1978. Under årtiondena har har verksamheten förändrats markant.

– Då jag började som 15 år gammal jobbade det tio till tolv ”tanter” i butiken och den var på två våningar.

– Idag är vi tre till fyra i personalen och näthandeln har tagit en hel del av våra kunder. I bottenvåningen säljer vi båttillbehör som en del av vår verksamhet.

Hur stor roll spelar den lokala anknytningen i bokförsäljningen?

– Lokala författare säljer ofta bra och är väldigt viktiga för oss. Böcker med lokala teman går också bra åt. Sådana kunde det gärna finnas ännu mer av.

Jakobstad är en riktig litterär källa, därifrån kommer bland annat författarna Philip Teir, Eva-Stina Byggmästar, Malin Klingenberg, Ellen Strömberg och en viss Johan Ludvig Runeberg.

Varför tror du att Jakobstad föder och när så många litterära förmågor?

– Härifrån kommer ju en hel del musiker också. Gynnsam miljö?, avslutar Granholm-Hagen med glimten i ögat.

Diplomet delas ut på Helsingfors bokmässa torsdag 27.10 kl. 16.25.

Schildts & Söderströms höstkatalog bjuder på 16 titlar att se fram emot10.4.2024 11:00:56 EEST | Tiedote

”Katalogen du håller i din hand är fylld av fantastisk litteratur, till stor del skriven av författare med rötterna i Österbotten. I höst är hela tio av titlarna vi har äran att ge ut på Schildts & Söderströms författade av österbottningar. Det österbottniska segertåget är särskilt tydligt i böckerna för barn och unga.” Det skriver Karin Berglund i förordet till höstens katalog. Hon är vår barn- och ungdomsboksredaktör och stolt västnylänning som nominerats till Årets österbottning i Vasabladet år 2009.