Jari Koskinen: Det skulle löna sig att kombinera landskaps-, riksdags- och Europaparlamentsvalen

Den bästa tidpunkten för det kommande landskapsvalet behöver ännu ses över i och med att tidtabellen för vård- och landskapsreformen revideras, konstaterade Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen på Finlandsarenan i Björneborg, torsdag 13.7.2017.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
13.7.2017
Får publiceras genast

Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen på Finlandsarenan:

– I Sverige har man lång erfarenhet av kombinerade val och resultaten har varit positiva. Vi kunde prova samma modell i Finland genom en sammanslagning av riksdagsvalet och landskapsvalet med Europaparlamentsvalet våren 2019.

Koskinen påminner om att landskapsvalet kostar staten cirka 15 miljoner euro. En sammanslagning skulle också underlätta kandidaternas och partiernas valarbete och det kunde öka valdeltagandet.

– Landskapsvalet är det första i sitt slag och det är i allas intresse att det lyckas också ur valdeltagandets synvinkel. Jag tror att valdeltagandet kan bli större om valet hålls tillsammans med riksdagsvalet.

Kommunerna måste ges möjlighet att producera social- och hälsovårdstjänster

– Grundlagsutskottet sade för några veckor sedan i sitt utlåtande om lagpaketet om vård- och landskapsreformen att den kommunala självstyrelsen begränsas ifall kommunerna inte ges möjlighet att själv producera social- och hälsovårdstjänster i framtiden, påminde Jari Koskinen.

– Kommunförbundet har under hela beredningen av vårdreformen undrat varför kommunerna inte skulle få fortsätta producera social- och hälsovårdstjänster. Kommunerna har lång erfarenhet, kunnig personal och de lokaler som behövs. När reformen nu måste revideras ska också kommunernas ställning ses över grundligt, betonar Koskinen.

Närmare upplysningar
Jari Koskinen, verkställande direktör, tfn 044 9764225

Kommunförbundet på Finlandsarenan

Paneldiskussion 13.7 i Björneborg, BePop-scenen kl. 15.15–16.30
Vad ska landskapet bli? Statens lakej, en ny administrativ labyrint eller folkets tjänare?

I paneldiskussionen om landskapets indentitet och varumärke deltar pjäsförfattaren och dramaturgen Sirkku Peltola och skådespelaren Tapio Liinoja.

Kyrö Distillery Companys verkställande direktör Miika Lipiäinen, Sinituotes utvecklingschef Rami Peltosaari och Familjeföretagarnas verkställande direktör Leena Mörttinen diskuterar landskapets resurser och deras betydelse för företagsverksamheten.

Reform- och kommunminister Anu Vehviläinen, riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta och Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen utbyter tankar om landskapsvalen.

Konferencier är journalist Johanna Vesikallio från YLE.

Följ stämningarna på www.twitter.com/kuntaliitto

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla31.8.2017 14:41Tiedote

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.