Jarrua hallituksen yksityistämisinnolle

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL perää maan hallitukselta malttia julkisten palvelujen yksityistämisessä. Ajankohtainen esimerkki hallituksen ideologisesta markkinauskosta on rautatiealan uudistuslinjaukset ja VR:n pilkkomisaikeet.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine korostaa, että yksioikoinen suomalaisten yhteisten palvelujen ja omaisuuden huutokauppaaminen markkinoille ei ole yhteiskunnan kustannusten kannalta oikea tapa kehittää palveluja. Olisi edettävä maltilla, tiedostaen mahdollisuuksien lisäksi myös riskit ja varautuen huolella sudenkuoppien välttämiseen.

Näyttää siltä, että sosiaali- ja terveydenhuollon laajan markkinaehtoistamisen kohdattua perustuslaillisia ongelmia, on hallituksella kova into pörssittää entistä suuremmalla innolla kuljetussektorin peruspalveluja, joihin rautatieala olennaisena osana kuuluu. VR on kansainvälisten selvitysten mukaan Euroopan kärkeä, tätä ei pidä tärvellä muutoksella, jatkaa Niemi-Laine.

JHL on Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL:n kautta mukana SAK:n kuljetusliittojen yhteisessä rintamassa vastustamassa hallitsematonta rautatiealan myllertämistä, toteaa Niemi-Laine lopuksi.

Lisätietoja:

- puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
- neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

SAK:laisten kassojen vaatimukset menestyivät merkittäviltä osin markkinaoikeuden päätöksessä YTK-jutussa22.9.2017 15:30Tiedote

Markkinaoikeus katsoo tänään antamassaan ratkaisussa, että Yleisen työttömyyskassa YTK:n markkinointi vuosina 2013–2015 on osaksi harhaanjohtavaa. Oikeuden ratkaisu koskee asiaa, jossa oikeutta pyydettiin ottamaan kantaa YTK:n mainontaan, jossa vertailtiin työttömyyskassojen jäsenmaksuja. Tuomion parasta antia on se, että markkinaoikeus otti YTK:n markkinoinnin tutkittavakseen EU-oikeuden perusteella. Hakemuksen asian selvittämisestä markkinaoikeudessa tekivät JHL:n työttömyyskassa ja kahdeksan muuta SAK:laisten liitojen työttömyyskassaa. Työttömyyskassojen tekemän haastehakemuksen mukaan YTK:n kampanja olisi vertaillut työttömyyskassojen jäsenyyden hintoja harhaanjohtavalla tavalla. Oikeuden mielestä asia oli osaksi näin. Markkinaoikeuden mukaan eräs YTK:n käyttämä mainosvideo on harhaanjohtava, koska se viittaa YTK:n työttömyysturvan olevan muita edullisempi. Tämä harhaanjohtava mainos on omiaan vaikuttamaan palkansaajan taloudelliseen käyttäytymiseen tai aiheuttamaan vahinkoa kilpai

JHL haluaa lisää euroja työntekijöiden kukkaroon, hallituksen pitää budjettiriihessä laittaa lisärahaa myös turvallisuuteen ja koulutukseen29.8.2017 08:30Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että Suomen hallitus tekee ensi viikon budjettiriihessä oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka parantavat julkisen palvelun työntekijöiden taloudellista asemaa ja työoloja. Pääministeri Juha Sipilä on kertonut, että valtiolla siirrytään saneeraamisesta kehittämisvaiheeseen. Nyt on aika osoittaa, että valtio arvostaa myös julkisen palvelun työntekijöitä.