”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia

Lehdistötiedote 06.10.2022
Energiakriisi on kasvattanut verkkokaupan ennätyskasvuun. Suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan euromääräisen myynnin kasvaneen 40 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla.
”Verkkokaupassa on pelätty syvää sukellusta – nyt voimme olla todella tyytyväisiä. Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan. Takkoja menee myös runsaasti. Verkkokaupan tilausmäärät putosivat kaikkiaan hiukan yli 5 prosenttia, mutta vallitsevassa tilanteessa se on onneksi pientä, etenkin euromääräiseen ennätyskasvuun verrattuna”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Tilausmäärien pudotus yhdessä suuren euromääräisen kasvun kanssa nostivat keskimääräisen ostoksen arvoa lähes 50 prosenttia yli 350 euroon. Verkkokauppaindeksi nousee 26 prosenttia.
”Tässä on nyt kyseessä verkkokauppojen kaikkien aikojen paras myynti. Ankeista odotuksista poiketen, ainakaan nämä luvut eivät talouden notkahdusta ennakoi. On siis syytä olla tyytyväinen myös koko talouden kannalta”, iloitsee Korkiakoski.
Luottamus ratkaisee – ja sota
Verkkomaksamisen huippuasiantuntemusta edustava Paytrail seuraa verkkokaupan kehitystä etenkin maksuliikenteen kautta. Havainnot ovat linjassa Verkkokauppaindeksin kanssa.
”Oma datamme tavarakaupasta kertoo niinikään pienestä laskusta tilausmäärissä, mutta näin suurta arvonnousua emme osanneet ennakoida. Tämä on mukava yllätys siinä mielessä, että kuluttajien luottamus talouteen on pohjalukemissa. Varsin rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta! Datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, mikä on tietysti hyvin positiivista”, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Ratkaisevaa taloudelle on Laurion mukaan kuluttajien luottamus.
”Tilanne on hyvin poikkeuksellinen. Meillä on käytännössä täystyöllisyys, joten nimenomaan kuluttajien odotukset ratkaisevat. Jos nyt selviämme ilman kovin ikäviä yllätyksiä yli talven, niin kysyntä voi lähteä vielä uuteen nousuun. Eli voimme alkaa ajatella, että Venäjän uhasta on selvitty, ja luottamus palautuu. Tämä on näiden lukujen valossa ihan mahdollista”, pohdiskelee Laurio.
Korkiakoski on tilanteeseen nyt tyytyväinen, mutta kehottaa samalla kauppiaita varautumaan.
”Kaikkihan on kiinni sodasta ja energian hinnasta. Jos sotahuolet ja hintapaineet hellittävät, niin tilanne tietenkin merkittävästi vielä paranee. Sitä odottaessa, verkkokauppiaiden täytyy pitää huolta omasta tuottavuudestaan. Karu totuus on, että nousevat kustannukset on itse kunkin saatava leivottua mukaan omaan hinnoitteluunsa. Inflaatiota ei voi kukaan jättää huomiotta.”
Verkkokaupan ja talouden tilaa pohditaan tänään tiiviisti eCommerce Day -tapahtumassa.
Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Markus Laurio, toimitusjohtaja, Paytrail, 040 840 3754, markus.laurio@paytrail.com
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote
PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon21.9.2022 13:34:09 EEST | Tiedote
Talouden epävarmuus heijastuu vahvasti myös verkkokauppaan. Verkkokauppa on pudonnut jopa Tampereella, joka on monessa suhteessa verkkokaupan edelläkävijä. Tampereella esiteltiin keskiviikkona kansallinen vastalääke, Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu verkkokaupoille. Suomi on Ruotsia perässä kaikilla verkkokaupan mittareilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme