Vilkas Group Oy

”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia

Jaa
Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Verkkokaupan arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin, energiakriisiin on varauduttu ostamalla aurinkopaneeleita.
Verkkokaupan arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin, energiakriisiin on varauduttu ostamalla aurinkopaneeleita.

Lehdistötiedote 06.10.2022

Energiakriisi on kasvattanut verkkokaupan ennätyskasvuun. Suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan euromääräisen myynnin kasvaneen 40 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla.

”Verkkokaupassa on pelätty syvää sukellusta – nyt voimme olla todella tyytyväisiä. Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan. Takkoja menee myös runsaasti. Verkkokaupan tilausmäärät putosivat kaikkiaan hiukan yli 5 prosenttia, mutta vallitsevassa tilanteessa se on onneksi pientä, etenkin euromääräiseen ennätyskasvuun verrattuna”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Tilausmäärien pudotus yhdessä suuren euromääräisen kasvun kanssa nostivat keskimääräisen ostoksen arvoa lähes 50 prosenttia yli 350 euroon. Verkkokauppaindeksi nousee 26 prosenttia.

”Tässä on nyt kyseessä verkkokauppojen kaikkien aikojen paras myynti. Ankeista odotuksista poiketen, ainakaan nämä luvut eivät talouden notkahdusta ennakoi. On siis syytä olla tyytyväinen myös koko talouden kannalta”, iloitsee Korkiakoski.

Luottamus ratkaisee – ja sota

Verkkomaksamisen huippuasiantuntemusta edustava Paytrail seuraa verkkokaupan kehitystä etenkin maksuliikenteen kautta. Havainnot ovat linjassa Verkkokauppaindeksin kanssa.

”Oma datamme tavarakaupasta kertoo niinikään pienestä laskusta tilausmäärissä, mutta näin suurta arvonnousua emme osanneet ennakoida. Tämä on mukava yllätys siinä mielessä, että kuluttajien luottamus talouteen on pohjalukemissa. Varsin rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta! Datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, mikä on tietysti hyvin positiivista”, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.

Ratkaisevaa taloudelle on Laurion mukaan kuluttajien luottamus.

”Tilanne on hyvin poikkeuksellinen. Meillä on käytännössä täystyöllisyys, joten nimenomaan kuluttajien odotukset ratkaisevat. Jos nyt selviämme ilman kovin ikäviä yllätyksiä yli talven, niin kysyntä voi lähteä vielä uuteen nousuun. Eli voimme alkaa ajatella, että Venäjän uhasta on selvitty, ja luottamus palautuu. Tämä on näiden lukujen valossa ihan mahdollista”, pohdiskelee Laurio.

Korkiakoski on tilanteeseen nyt tyytyväinen, mutta kehottaa samalla kauppiaita varautumaan.

”Kaikkihan on kiinni sodasta ja energian hinnasta. Jos sotahuolet ja hintapaineet hellittävät, niin tilanne tietenkin merkittävästi vielä paranee. Sitä odottaessa, verkkokauppiaiden täytyy pitää huolta omasta tuottavuudestaan. Karu totuus on, että nousevat kustannukset on itse kunkin saatava leivottua mukaan omaan hinnoitteluunsa. Inflaatiota ei voi kukaan jättää huomiotta.”

Verkkokaupan ja talouden tilaa pohditaan tänään tiiviisti eCommerce Day -tapahtumassa.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Markus Laurio, toimitusjohtaja, Paytrail, 040 840 3754, markus.laurio@paytrail.com

Avainsanat

Kuvat

Verkkokaupan arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin, energiakriisiin on varauduttu ostamalla aurinkopaneeleita.
Verkkokaupan arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin, energiakriisiin on varauduttu ostamalla aurinkopaneeleita.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye