Kansainvälinen Rôtisseurs-kilpipäivä 25.9.2015 haastaa suomalaiset ottamaan osaa gastronomian ilotulitukseen

Maailman vanhimman ja suurimman gastronomisen järjestön suurelle yleisölle suunnattua Rôtisseurs-kilpipäivää vietetään ensi perjantaina 25.9.2015. Päivän aikana eri puolilla Suomea ja kymmenissä muissa maissa järjestetään paikallista ruokakulttuuria korostavia tempauksia. Vaikkei tapahtumiin pääsisi paikan päälle, niitä voi seurata ja kommentoida sosiaalisessa mediassa.
World Chaine Day 2015

- Kilpipäivä on tapa korostaa järjestöön kuuluvien ravintoloiden ja -myymälöiden korkealuokkaista osaamista ja raaka-aineiden käyttöä. Vetovastuu tapahtumista on kilpiravintoloilla ja -myymälöillä, mutta itse päivän onnistuminen on kiinni meidän kaikkien hyvää ja laadukasta ruokaa rakastavien suomalaisten, toteaa Suomen Paistinkääntäjät ry:n puheenjohtaja, valtavouti Ari Arvonen.

Maailman ensimmäinen Rôtisseurs-kilpipäivä on noteerattu myös kansainvälisesti. Se starttaa perjantaina 25.9.2015 aamiaistilaisuudella luksushotelli Intercontinental Wellingtonissa Uudessa-Seelannissa ja kiertää päivän aikana kymmenien maiden kautta maapallon ympäri päättyen cocktail-tilaisuuteen ylellisessä Little Polynesian Resortissa Cookinsaarilla. Suomi osuu kartalla sopivasti puoleen väliin, joten maailmalla seurataan silmä tarkkana, mitä kilpipäivän synnyinmaassa tapahtuu.

- Suomessa kattaus on monipuolisin: Esimerkiksi Oulussa esitellään ruokakulttuuria eka- ja tokaluokkalaisille ensin nukketeatterin keinoin ja sitten kilpiravintoloiden tarjoamalla yhteislounaalla. Aikuisempaan makuun useat kilpiravintolat eri puolilla Suomea esittelevät osaamistaan Rôtisseurs-nimikkomenuillaan. Tampereella on koko kansainvälisen Rôtisseurs-kilpipäivän päätapahtuma 3 tenoria -teemaa mukaillen, kun 3 keittiömestaria - Ilkka Isotalo, Arto Rastas ja Mika Roito - loihtivat 9 ruokalajin illallisen, joka videokuvataan maailmalle, Arvonen summaa.

Suomessa on tällä hetkellä 73 kilpiravintolaa, 2 catering-yritystä sekä 15 elintarvikemyymälää, joille on myönnetty Paistinkääntäjien kilpi. Pääkaupunkiseudun kilpiyrityksistä mukana ovat omilla Rôtisseurs-kilpipäivämenuillaan perinteikkäät huippuravintolat Savoy, Lyon, Lehtovaara, Graniittilinna ja Pörssiklubi sekä kilpimyymälöistä kaikki Stockmann Herkku -myymälät ja gastronomian harrastajien ja ammattilaisten rakastama Chef Wotkin’s.

- Chaîne des Rôtisseurs -järjestön tunnus eli kilpi korkeatasoisesta ruoasta ja palvelusta merkitsee meille ravintola Savoyssa perinteitä, laatua ja arvoa. Olemme suomalaisen ravintolakulttuurin ykkönen ja samalla viemme eteenpäin suomalaista ruokakulttuuria ja Savoy-instituutiota. Olen itsekin Rôtisseurs-käätyjen ylpeä kantaja, kertoo ravintola Savoyn keittiöpäällikkö, Maître Rôtisseur Kari Aihinen

Kaikki Suomen Rôtisseurs-kilpipäivän tapahtumat on listattu sivulla www.rotisseurs.fi/kilpipaiva/. Päivän kulkua voi seurata suomeksi Facebookissa, Twitterissä ja Instagrammissa hashtagilla #kilpipäivä. Parhaasta some-julkaisusta perjantain 25.9.2015 aikana on luvassa Suomen Paistinkääntäjät ry:n 200 euron lahjakortti voittajan valitsemaan kilpiyritykseen Suomessa.

KATSO MYÖS
- 1.9.2015 Lehdistötiedote Suomalaisesta Rôtisseurs-kilpipäivästä maailmanlaajuinen ruoka-alan tapahtuma: http://www.rotisseurs.fi/?x103997=3142282
- 1.9.2015 Lehdistötiedote Helsingin perinteikkäät huippuravintolat vauhdittamassa kansainvälistä Rôtisseurs-kilpipäivää 25.9.2015: http://www.rotisseurs.fi/@Bin/3198523/2015_Kilpip%C3%A4iv%C3%A4_Lehdist%C3%B6tiedote_Helsinki_17092015.pdf
- 2015 Kilpipäivän mediapankki: https://goo.gl/d9SGST  -> FINLAND