Kansainväliset terveydenhuollon tekoälyasiantuntijat kokoontuvat Turussa, Life Science Live -tapahtumassa 15.-16.5.

Tiedote 10.5.2019.

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa 15.-16. toukokuuta Turun Messukeskuksessa. Tapahtuman keskeisin teema on tekoäly ja sen sovellukset terveydenhuollossa, lääkekehityksessä ja biotekniikassa. Tapahtuma yhdistää lääketieteen ja terveydenhoidon alan tiedeyhteisöt ja liike-elämän ammattilaiset. Life Science Live -tapahtuman tuottamisesta vastaavat yhdessä Turun Messukeskuksen kanssa Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Mukana tapahtumassa ovat myös mm. Bayer, Sitra ja PerkinElmer.

Toisen tapahtumapäivän lopuksi myös suuri yleisö pääsee tutustumaan alaan, sillä tapahtumaan on avoimet ovet kello 14-18. Tuolloin voi tutustua mm. Turun yliopiston tutkimustyöhön, kuten biopankkiin ja Lymen borrelioosin tutkimukseen.

Tapahtuman kansainväliset puhujavieraat ovat alansa huippuja. Tapahtumassa saadaan hyvä katsaus siihen, mihin teknologia alalla on menossa.

Messuilla puhuu mm. PerkinElmerin innovaatio- ja teknologiajohtaja Lee Tien. Hän on yksi Life Science Live -tapahtuman pääpuhujista ja kertoo tilaisuudessa yksilöllisen lääkediagnostiikan innovaatioista. Yksi suurimmista tulevaisuuden haasteista on pääsy laadukkaaseen data-aineistoon. Life Science Live -messujen yhteydessä on myös merkittävä kansainvälinen i-HD konferenssi. Kyseessä on taho, joka valvoo mm. elektronisten potilasasiakirjojen hyötykäyttöä.

Tekoäly tulee muuttamaan terveydenhuollon käytäntöjä merkittävästi parin seuraavan vuosikymmenen aikana. Asiantuntijoiden mukaan satsaukset tulisi suunnata erityisesti perusterveydenhoitoon:

-Tekoälyn hyödyntäminen kannattaisi aloittaa perusterveydenhuollosta, jotta se hyödyttäisi mahdollisimman monia, sanoo Auria Tietopalvelun johtaja Arho Virkki. Auria Tietopalvelu järjestää, harmonisoi ja ylläpitää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin potilasrekisterin kliinisiä potilastietojatutkijoiden ja muiden asiantuntijoiden hyödynnettäväksi.

Life Science Liven yhteydessä Business Finland järjestää pitchaus-kilpailun, jossa etsitään uusia keksintöjä ja innovaatioita. Finaaliin on valittu mukaan 8 yritystä tai tutkimusryhmää.

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma kerää alan huippuasiantuntijat Turun Messukeskukseen. Tapahtuma alkaa 15.5. kello 9 IBM:n Andrew Friedin, IBM Global Life Sciences Industry Leader, esityksellä, jossa pureudutaan tekoälyn tuomaan muutokseen.

15.5. kello  9-17

16.5. kello 9-18

Ohjelma: https://www.turunmessukeskus.fi/en/program/life-science-live-program/

Näytteilleasettajat:

Lue lisää tapahtumasta ja esiintyjistä: www.lifesciencelive.fi

Media on tervetullut tapahtumaan. Median akkreditointi: https://www.turunmessukeskus.fi/en/media/accreditation/

Lisätiedot tapahtumasta:

Krista Ahonen, projektijohtaja
Turun Messukeskus Oy, p. 050 594 9641
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Artesaanijäätelöä ja saksalaisia viinejä – Turun Ruoka- ja Viinimessuilla herkutellaan lähiruualla ja maistellaan viinejä23.9.2019 11:31:39 EESTTiedote

Turun Ruoka- ja Viinimessut tarjoaa nautintoja kaikille aisteille 4.-6.10. Samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa järjestettävä tapahtuma houkuttelee ruokakulttuurin ystäviä mm. monipuolisen lähiruuan ja uutuusviinien pariin. Messuilla esittäytyvät yritykset tarjoavat herkkuja ostettavaksi ja maisteltavaksi. Messuosastoilla on myynnissä mm. alkoholijäätelöä, sirkkoja, juustoja ja suklaata. Makuelämyksiä saadaan myös mm. Kreikasta ja Italiasta.

Teatteritaide vahvasti esillä Turun Kirjamessuilla19.9.2019 12:25:27 EESTTiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellinen teema on tänä vuonna teatteri. Teemoittelunsa uudistanut tapahtuma tuo messuareenalle kirjallisuuden ja ajankohtaisten kulttuuri-ilmiöiden lisäksi noin 90 esiintyjää teatterin maailmasta. Teattereita on mukana myös näytteilleasettajina. Ohjelmassa on niin kotimaisen teatteritaiteen legendoja kuin nuoremman sukupolvenkin tekijöitä. Luvassa on ainutlaatuisia keskusteluja ja kohtaamisia. Tapahtuma järjestetään Turun Messukeskuksessa 4.-6.10. yhdessä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa.

Turun Kirjamessujen ajankohtaisteema 4.-6.10. - Miten ilmastonmuutos näkyy kirjallisuudessa?17.9.2019 14:56:53 EESTTiedote

Tiedote 17.9.2019. Turun Kirjamessut 4.-6.10. pureutuu muun muassa ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutuksiin. Keskeinen kysymys kuuluu: Kun ilmasto muuttuu, muuttuuko kirjallisuus? Otsikosta keskustellaan heti avauspäivän aluksi perjantaina 4.10. klo 10.20 Tieto-lavalla. Tuolloin Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori Markku Lehtimäki on Heikki Kettusen haastattelussa.

KUTSU MEDIALLE: Esirippu nousee! On aika julkistaa Turun Kirjamessujen 2019 ohjelma27.8.2019 11:52:08 EESTKutsu

Turun Kirjamessut yhdessä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa järjestetään Turun Messukeskuksessa 4.-6.10. Ohjelmajohtaja Jenni Haukio uudisti tapahtuman sisällöllisen teemoituksen tähän vuoteen. Pääteemana on teatteri ja ajankohtaisteemoina lukutaito sekä ilmastonmuutokset kulttuurivaikutukset. Kirjailijavieraat, teatterintekijät, keskustelut ja täysin ainutlaatuiset kohtaamiset tuovat yleisön eteen tekstejä, kuvia, henkilöitä, musiikkia ja draamaa. Tapahtuma on täyteläisempi ja moniulotteisempi kuin koskaan aiemmin!