Kauppakamarikysely: Lähes puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä arvioi kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna

Embargo 30.3.2022 klo 9// Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamat kustannuspaineet heikentävät yritysten kannattavuutta. Lähes 45 prosenttia varsinaissuomalaisista Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä arvioi kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna.

Miten arvelette toimipaikkanne kannattavuuden kehittyvän vuonna 2022 verrattuna vuoteen 2021? (%) (Turun kauppakamari)

Kustannusten nousua ei voida nopeasti vierittää täysimääräisesti asiakkaille, mikä näkyy heikkenevänä kannattavuutena. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että tästä huolimatta taloudessa on edelleen myönteisiäkin tekijöitä.

”Heikkenevään suhdanteeseen lähdetään vauhdikkaan elpymisjakson vauhdittamana hyvistä asemista. Investointien ja viennin näkymät ovat edelleen kohtalaiset. Lisäksi hyvä työllisyystilanne ja koronarajoitusten poistuminen tukevat taloutta sodan ja pakotteiden tuomaa negatiivista sokkia vastaan”, Appelqvist sanoo.

Hyvistä työllisyysluvuista huolimatta työvoiman saatavuus on edelleen merkittävä haaste yrityksille. Varsinaissuomalaisista kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 37 prosenttia kertoi, että osaavan työvoiman puute rajoittaa tällä hetkellä yrityksen toimintaa.

”Vanhat ongelmat eivät ole kadonneet, ja pula osaavasta työvoimasta on edelleen jopa tärkein rajoite yritysten toiminnalle. Työvoiman kysyntä on väkevää ja yritykset raportoivat laajasti rekrytointivaikeuksista”, Appelqvist sanoo.

Varsinais-Suomessa odotukset muuta maata pessimistisemmät

Kyselyssä on huomionarvoista, että varsinaissuomalaisten yritysten odotukset ovat pääsääntöisesti muuta maata pessimistisemmät.

”Varsinaissuomalaisten heikommat odotukset voivat liittyä viennin suureen rooliin maakunnassa. Vienti vaikeutui jo koronan vaikutuksesta, ja Ukrainan kriisi on osaltaan heikentänyt tilannetta monien yritysten kohdalla. Jos kohonneita kustannuksia ei voida vielä sopimuksiin ja laskutukseen, on seurauksena nopea kannattavuuden heikkeneminen”, Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo toteaa.

”Moni vastaaja nosti esiin epävarmuuden ja sen tuomat vaikeudet. Eräs yritys tiivisti asian seuraavasti: Toimialan tunnelma on aivan sekaisin. Odotukset heiluvat loistavan ja katastrofin välillä”, Leiwo jatkaa.

Lähes kolmasosa yrityksistä ennakoi investointien supistuvan

Varsinaissuomalaisista yrityksistä 27,3 prosenttia arvioi investointien vähenevän tänä vuonna. Vastanneista Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä 53,3 prosentin mukaan ne pysyvät ennallaan ja 19,4 prosentin mukaan investoinnit kasvavat.

”Epävarmuuden kasvu heijastuu laajasti talouteen. Se heikentää erityisesti investointiympäristöä, mutta vaikuttaa myös kuluttajaluottamukseen ja kuluttajien käyttäytymiseen erityisesti suurempien hankintojen, kuten asuntojen ja autojen osalta”, pääekonomisti Jukka Appelqvist sanoo.

Suurin epävarmuus liittyy Venäjän-kaupan katkoksen kestoon. Kestoa on vaikea arvioida, mutta on varsin mahdollista, että se muodostuu hyvin pitkäksi.

”Negatiivisia vaikutuksia syntyy epävarmuuden lisääntymisen, kustannusten nousun ja heikentyneen kannattavuuden takia. Toisaalta muuttunut tilanne saattaa pakottaa siirtämään tuotantoa Venäjältä Suomeen, mikä voi vaatia lisäinvestointeja. Lisäksi kohonneet energiakustannukset tuovat painetta vihreään siirtymään liittyvien investointien vauhdittamiseen”, Appelqvist sanoo.

Kauppakamarin talouskysely kertoo talouden suhdannetilanteesta ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta yrityksiin. Katsaus on koostettu kauppakamarien jäsenyrityksille tehdystä suhdannekyselystä. Kysely tehtiin 15.–17.3. ja siihen vastasi 1926 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Varsinais-Suomesta kyselyyn vastasi 165 jäsenyritystä.

pääekonomisti Jukka Appelqvist, Keskuskauppakamari, puh. 044 2631 051, jukka.appelqvist@chamber.fi
toimitusjohtaja, Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 5566 697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.

Kauppakamarikysely: Venäjän sodalla ja pakotteilla vaikutuksia lähes kahdelle kolmasosalle yrityksistä23.3.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 22.3. klo 00.01 // Kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä selviää, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet ja hinnannousu aiheuttavat yrityksille yhä enenevässä määrin vaikeuksia. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 40,1 prosenttia kertoi, että raaka-aineiden ja komponenttien hintojen nousu rajoittaa yrityksen toimintaa ja 32,6 prosenttia vastasi, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet haittaavat toimintaa.