Kauppakamarin talouskatsaus: Velankasvua hillitsevät toimet ovat Suomessa hakusessa

Keskuskauppakamarin talouskatsauksessa muistutetaan, ettei koronakriisi varmasti jää Suomen historian viimeiseksi talouskriisiksi. Jos talouskasvu on hidasta, kuten se on ollut koko edellisen vuosikymmenen ajan, eikä Suomi pysty päättämään rakenteellista alijäämää umpeen kurovista toimista, Suomen velkasuhde saattaa nousta seuraavan kriisin jälkeen likimain jo sataan prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

”Terveellä pohjalla olevan julkisen talouden pitäisi noususuhdanteessa ylijäämien kautta kerätä puskureita seuraavaan taantumaan varautuen. Julkinen talous ei ole kestävällä pohjalla, mikäli julkinen talous on suhdannehuipussa selvästi alijäämäinen kuten se on ollut viime vuodet. Hallitus ottaa elvytyspolitiikan nimissä nyt hurjasti velkaa ilman uskottavia suunnitelmia siitä, kuinka alijäämät tulevaisuudessa kurotaan umpeen. Seuraava romahdus saattaa tulla ennemmin tai myöhemmin, mutta varmasti se tulee ja siihen pitäisi jo nyt varautua tehokkain toimenpitein”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että sekä velkauskottavuus että suhdanne-elvytys nojaavat siihen, että maalla on uskottava suunnitelma talouden tasapainottamiseksi tulevaisuuden varalle.

“Tilanne on hankala, mikäli julkiseen velkaan ja jatkuviin alijäämiin suhtaudutaan leväperäisesti. Finanssikriisin jälkeinen sitkeä ja pysyväluonteinen alijäämä on herättänyt huolta siitä, elääkö Suomi yli varojensa”, Kotamäki sanoo.

Suomen velkasuhteen arvioidaan olevan noin 80 ja 90 prosentin välissä vuosikymmenen lopussa. Vaikka Suomen velkaantumiskehitys on nykyisellään pääosin samanlaista kuin verrokkimaissa ja aiemmissa kriiseissä, on se huolestuttavaa useammasta syystä. Etenkin siksi Suomen velkaantumisesta pitäisi olla hyvin huolissaan.

”Ensinnäkin lähtötasomme on paljon heikompi kuin aiempien kriisien alkaessa. Lisäksi Suomen väestökehitys ja pitkän aikavälin kasvu sekä julkisen talouden kestävyys on vertailumaita paljon heikompi”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Odotettavissa oleva talouskasvu sekä ”väliaikaisten” menojen valuminen pysyviksi uhkaavat heikentää velan ja bruttokansantuotteen suhdetta yhtälön molemmilta puolilta tulevina vuosina verrattuna valtiovarainministeriön ennusteeseen.

”Kuten tuoreessa Talouskatsauksessammekin todetaan, Suomelta puuttuu uskottava julkisen talouden keskipitkän- ja pitkän aikavälin vakautussuunnitelma. Näitä huolestuttavia asioita on useita ja niistä jokainen on vakava jo ihan yksistäänkin”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamarin neljännesvuosittain julkaistavassa talouskatsauksessa käydään läpi ajankohtaista taloustilannetta Suomessa ja ulkomailla.  Tänään julkaistussa talouskatsauksessa keskitytään Suomen julkisen talouden velkaantumiseen. Katsaus on luettavissa täällä

Liite: Kauppakamarin talouskatsaus

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.