Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne OyPääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkipyöräpalvelua kehitetään – palvelusta myös huomattavia yhteiskuntataloudellisia hyötyjä

Suosittua kaupunkipyöräpalvelua kehitetään tulevalle kaudelle palvelemaan kaupunkilaisia entistäkin paremmin. Tavoitteena on palvella käyttäjiä muun muassa lisäämällä pyörien saatavuutta ja toimintavarmuutta. Myös pyörien käyttökynnystä pyritään madaltamaan ja käyttöönottoon liittyvää epävarmuutta vähentää.

HKL selvitti kaupunkipyöräpalvelun kehittämistarpeita asiakaslähtöisen käyttäjätutkimuksen kautta ja tarkastelemalla HSL:n toteuttaman asiakaskyselyn tuloksia sekä kaupunkipyörien käytöstä kerättyä dataa. Käyttäjätutkimuksen yhteydessä tehtiin myös arvio palvelun yhteiskuntataloudellisista vaikutuksista. Arviota hyödynnetään mm. harkittaessa palvelun laajentamista.

Laskelman perusteella kaupunkipyöräpalvelun hyöty/kustannussuhde on 3,7. Laskelmassa on otettu huomioon

• palvelun vuosittainen kustannus - 1,3 M€
  • kaupunkipyörän käyttömaksut + 1,2 M€
  • aikahyödyt + 2,4 M€
  • terveyshyödyt + 2,0 M€ (vaihteluväli 0,8-3,2)
  • joukkoliikenteen lipputulojen vähennys - 0,8 M€

Kaupunkipyöräpalvelulla oli vuonna 2017 noin 60 000 käyttäjää, joista yli puolet oli ostanut koko kauden. Käyttömaksuja kertyi noin 1,2 miljoonaa euroa.

Asiakaskyselyn perusteella kaupunkipyöräily korvaa eniten joukkoliikennematkoja, mutta myös automatkoja jää tekemättä merkittävästi. Yli kymmenen prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti korvaavansa aiemmin autolla tekemiään matkoja nyt pyörämatkoilla. Lisäksi valtaosa kyselyyn vastanneista on kokenut kaupunkipyöräpalvelun tuoneen heille merkittäviä ajallisia säästöjä. Palvelun aikaansaamia terveyshyötyjä arvioitiin Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston 2014 tekemän selvityksen ”Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä” perusteella. Vuodessa pyöräillään noin 3,5 miljoonaa kilometriä.

Kaupunkipyöräpalvelussa valmistaudutaan nyt tulevaan 2018 kauteen ja selvitetään mahdollisuuksia palvelun laajentamiseen. Harkinnassa on mm. ensi vaiheessa kauden pidentäminen keväällä. Päätökset palvelun laajentamisesta tehdään tulevan talven aikana.

HKL, toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio, p. 0400 47 7561
HKL, projekti-insinööri Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä.

HKL – kaupungin paras liike.