Vihdin kunta

Kehä V Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi

Jaa

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkään rautatien kanssa. Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Vihti yhdessä Kehä V:n kehittäjäkuntien – Hangon, Raaseporin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän – kanssa edistää kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie. Kuva: Kehä V kehittäjäkunnat.
Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie. Kuva: Kehä V kehittäjäkunnat.

- Kehä V:ä kehittämällä parannettaisiin tien turvallisuutta, sujuvoitettaisiin liikennettä sekä mahdollistettaisiin työvoiman liikkuvuutta. Väylän hyötykustannus-suhde (HK-suhde) on jo nykyisellään 1,8 eli poikkeuksellisen suuri. Monia hankkeita on toteutettu alhaisimmilla tunnusluvuilla. Tämän takia se olisi loistava osa myös työllisyyttä tukevaa EU:n koronaelvytystä, toteaa Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Vihdin kunta sijaitsee Helsinki-Turku (VT 1) -moottoritien sekä Vihti-Pori (VT 2) ja Hanko-Hyvinkää (VT 25) eli Kehä V:n risteysalueella, 36 minuutin päässä Helsingistä. Kunnan logistiikkayhteyksiä palvelevat myös sähköistyvä Hanko-Hyvinkää-junarata, tuleva Turun tunnin juna sekä Nummelan kehittyvä lentokenttä.

- Meiltä Vihdistä löytyy jo nyt hyvät yhteydet lähelle ja kauas. Jatkossa ne paranevat entisestään, kun uusi nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille saadaan käyttöön. Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta, Eerola sanoo.

Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie.

- Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja siksi Vihtiäkin halkovalla Kehä V:llä kulkee vuodessa noin 240 000 rekkaa. Tien parannustoimet ovat elintärkeitä, sillä yksinomaan Kehä V:n varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin raskaan tavaraliikenteen seassa, hän jatkaa.

ELY-keskuksen vuonna 2019 tekemässä Valtatie 25 välillä Hanko-Mäntsälä: Hankearviointi ja kehittämisselvityksen päivitys -työssä on arvioitu, että kohdentamalla 84 miljoonaa euroa Kehä V:n ensi vaiheen parannustöihin pystytään vaikuttamaan merkittävästi liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Lisäksi muita pikaisia alueellisia parannuskohteita on noin 15 miljoonan euron edestä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kunnanjohtaja Erkki Eerola
puh. 044 467 5231, erkki.eerola@vihti.fi

Kuvat

Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie. Kuva: Kehä V kehittäjäkunnat.
Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie. Kuva: Kehä V kehittäjäkunnat.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Vihdin kunta
Vihdin kunta
Asemantie 30
03100 NUMMELA

https://www.vihti.fi

Vihdin kunta eli "Aktiivisten ihmisten Vihti" sijaitsee 45 minuutin ajomatkan päässä Helsingistä, Turun moottoritien ja valtatie 25:n risteyskohdassa. Vihdissä asuu lähes 30 000 asukasta ja yrityksiä on noin 2 000. Kunnan päätaajama on Nummela. Vihdin historia ulottuu yli 500 vuoden päähän.

Luonto on Vihdissä aina lähellä. Suurin osa Nuuksion kansallispuistosta sijaitsee Vihdissä, kunnan tärkein vesistö Hiidenvesi on osa Etelä-Suomen laajinta vesistöaluetta ja Salpausselkään kuuluva Nummelan harju kulkee kunnan läpi. Vihdin moni-ilmeinen luonto tarjoaa erinomaiset ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet.

Lisätietoja: vihti.fi ja visitvihti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vihdin kunta

Vihdiltä vahva ei ruuhkamaksuille jo vuosi sitten7.10.2020 16:20:57 EESTTiedote

Parhaillaan kunnissa käsiteltävänä oleva Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus 2020–2031 on jatkoa sopimuskaudelle 2016–2019. Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi MAL-suunnitelman 9. syyskuuta 2019, mutta lausui jo silloin, ettei Vihti tue tie- tai ruuhkamaksujen käyttöönottoa miltään osin. Vihdin kanta ruuhkamaksuihin on yhä ennallaan: 21. päivä syyskuuta 2020 pidetyssä kokouksessaan kunnanvaltuusto kieltäytyi hyväksymästä ruuhkamaksujen käyttöönottoa osana MAL-sopimusta 2020–2031.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme