Kehysriihi kokonaisuutena hyvä, mutta kaksi epäkohtaa

Akavan mielestä kehysriihessä on kokonaisuudessaan paljon hyvää. Akava haluaa kuitenkin nostaa esiin kaksi epäkohtaa, joista toinen on irtisanomissuojan heikentäminen ja toinen määräaikaisuuksien helpottaminen nuorten työttömien kohdalla.

Kehysriihessä päätettiin, että valmistellaan työsopimuslain muutos irtisanomisperusteita koskevaan sääntelyyn. Muutoksen tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Tämän tavoitteena on madaltaa tällaisten yritysten työllistämiskynnystä.

Toinen ongelmallinen kehysriihipäätös koski määräaikaisten työsopimusten edellytysten muutosta. Työsopimuslain muutos koskisi vähintään 3 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä työnhakijana olevaa alle 30-vuotiasta. Työnantaja saisi tehdä määräaikaisen työsopimuksen ilman muutoin säädettyä perusteltua syytä.

- Muutosten tarkoitus on hyvä, mutta työntekijän iän ja yrityksen koon mukaan eriytetty sääntely asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

-  Akava suhtautuu kriittisesti näihin kahteen kehysriihen päätökseen. Emme hyväksy näitä uudistuksia ja jäämme seuraamaan tarkasti tilannetta, Fjäder toteaa.

Ohessa kaaviokuva, joka kertoo korkeakoulutettujen määräaikaisuuksien osuudesta sukupuolen ja iän mukaan.

Kuvat

Korkeakoulutettujen määräaikaisten osuus sukupuolen ja iän mukaan. Lähde: Työvoimatutkimuksen vuoden 2016 aineisto.

Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista25.4.2018 13:33Tiedote

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.