Kehysriihi kokonaisuutena hyvä, mutta kaksi epäkohtaa

Akavan mielestä kehysriihessä on kokonaisuudessaan paljon hyvää. Akava haluaa kuitenkin nostaa esiin kaksi epäkohtaa, joista toinen on irtisanomissuojan heikentäminen ja toinen määräaikaisuuksien helpottaminen nuorten työttömien kohdalla.

Kehysriihessä päätettiin, että valmistellaan työsopimuslain muutos irtisanomisperusteita koskevaan sääntelyyn. Muutoksen tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Tämän tavoitteena on madaltaa tällaisten yritysten työllistämiskynnystä.

Toinen ongelmallinen kehysriihipäätös koski määräaikaisten työsopimusten edellytysten muutosta. Työsopimuslain muutos koskisi vähintään 3 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä työnhakijana olevaa alle 30-vuotiasta. Työnantaja saisi tehdä määräaikaisen työsopimuksen ilman muutoin säädettyä perusteltua syytä.

- Muutosten tarkoitus on hyvä, mutta työntekijän iän ja yrityksen koon mukaan eriytetty sääntely asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

-  Akava suhtautuu kriittisesti näihin kahteen kehysriihen päätökseen. Emme hyväksy näitä uudistuksia ja jäämme seuraamaan tarkasti tilannetta, Fjäder toteaa.

Ohessa kaaviokuva, joka kertoo korkeakoulutettujen määräaikaisuuksien osuudesta sukupuolen ja iän mukaan.

Kuvat

Korkeakoulutettujen määräaikaisten osuus sukupuolen ja iän mukaan. Lähde: Työvoimatutkimuksen vuoden 2016 aineisto.

Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa28.6.2018 13:39Tiedote

Eduskunta on hyväksynyt uuden liikesalaisuuslain, johon on koottu liikesalaisuuksia koskevaa sääntelyä ja jolla toimeenpannaan Suomessa EU:n liikesalaisuusdirektiivi. Liikesalaisuuslaki laajentaa liikesalaisuuksien sääntelyn soveltamisalaa ja muuttaa liikesalaisuuksien salassapitovelvollisuutta. Akava pitää valitettavana, että uusi laki ei selkiytä työntekijän salassapitovelvollisuuden laajuutta tai kestoa.