Kenen musiikkialan nimen haluaisit nähdä Tähtikadun laatassa?

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Tampereella syksyllä 2019. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Tällä hetkellä Tähtikadulla on ikuistettuna 22 musiikkialan suuren tähden nimeä. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2022 tähtien saajia.

Toivoisitko näkeväsi Tähtikadun laatassa oman suosikkisäveltäjäsi tai -esiintyjäsi nimen? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa asiaan.  Yleisö voi ehdottaa keitä tahansa alalla vaikuttavia tai vaikuttaneita henkilöitä tai tahoja: artisteja, yhtyeitä, musiikintekijöitä, sanoittajia, säveltäjiä ja musiikintuottajia sekä organisaatioiden tai instituutioiden edustajia. Tähtilaattaan ikuistettavaa nimeä voi ehdottaa verkkolomakkeella 19.5.2022 asti.

Tampereen Tähtikatu sijaitsee Tampere-talolta Tullin alueelle kulkevalla Åkerlundinkadulla. Aikaisempina vuosina omat tähtensä kadulle ovat saaneet Jean Sibelius, Kaija Saariaho, Juice Leskinen, Popeda, Cheek, Katri Helena, Epe Helenius, Tapio Korjus, Eppu Normaali, Nightwish, Karita Mattila, Ismo Alanko, Paula Koivuniemi, Mikko Alatalo, Yö, Värttinä, Kaija Koo ja Esa-Pekka Salonen.

Yleisöltä tulleiden ehdotusten pohjalta Music x Media -tapahtuman hallitus tekee esitykset tähtiin ikuistettavista henkilöistä perusteluineen. Raati koostuu musiikkialan kokeneista ammattilaisista. Lopullisen päätöksen yleisötähdistä tekee Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunta. Tänä vuonna katuun ikuistetaan 3-5 yleisötähden nimeä.

Tähtikatu juhlistaa ja kunnioittaa kotimaisen ja kansainvälisen musiikkialan keskeisiä toimijoita Manserockin synnyinsijoilla Tampereella. Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden johtaja Lauri Savisaari toivoo, että yleisöltä saadaan jälleen runsaasti hyviä ehdotuksia uusiksi tähtien saajiksi.

- Toivottavasti saamme paljon ehdotuksia, jotta Tähtikadulle tulevat tähdet edustaisivat mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti eri musiikkigenrejä. Näin myös välitämme viestiä siitä, että Tampere on monipuolinen ja tasa-arvoinen musiikkikaupunki. Tähtikatu on hieno kunnianosoitus suomalaisen musiikkialan tekijöille ja vaikuttajille, Savisaari toteaa.

Viime vuonna yleisöltä saatiin tuhansia ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä. Yleisöehdotusten pohjalta valittujen nimien lisäksi tähtilaattaan saa nimensä se musiikkialan ammattilainen, jolle kyseisenä vuonna myönnetään Tampere Music Award -tunnustus Music x Media -tapahtumassa.

Tähtikatu on toteutettu Tampereen kaupungin, Tampere-talon ja luovien alojen ammattilaistapahtuma Music x Median yhteistyönä. Yhteistyökumppanina toimii Bauer Media Oy.

Vuoden 2022 tähtien saajat julkistetaan perjantaina 23.9.2022.

Ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä voi jättää verkkolomakkeella 19.5.2022.

Jätä ehdotuksesi:

Tampere-talon syksyn ohjelmistossa Toto, Radion sinfoniaorkesteri, Sorsaklubin paluu, kauhua Tuulensuun Palatsissa ja paljon muuta6.5.2022 11:32:55 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut yli 30 uutta konserttia ja tapahtumaa tulevalle syksylle. Ohjelmistossa nähdään jälleen monipuolinen kattaus musiikkia ja kulttuuritapahtumia eri genreistä, ja lisää julkaistaan myöhemmin keväällä. Vauhdikkaan syksyn käynnistävät elokuussa Sorsapuistossa esiintyvä amerikkalaisyhtye Toto sekä Radion sinfoniaorkesterin odotettu konserttivierailu.

Tampere Hall’s summer exhibition to showcase costumes, props, and rare toys from the Star Wars fan world4.5.2022 12:45:52 EEST | Tiedote

Tampere Hall’s summer exhibition will showcase Star Wars memorabilia, props, costumes, and rare toys from one of the largest fan collections in the world. First time in Finland, the Unofficial Galaxies private collection is on display at Tampere Hall’s Park Hall from the 1st to the 31st of July in 2022. Ticket sales for the exhibition will begin later in May.

Tampere-talon kesänäyttelyssä Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja pukuja, rekvisiittaa ja harvinaisia lelufiguureja4.5.2022 10:00:14 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyssä pääsee tutustumaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Unofficial Galaxies on yksi maailman suurimmista yksityisistä Tähtien sota -kokoelmista. Näyttely on esillä Tampere-talon Sorsapuistosalissa 1.–31.7.2022, ja sen lipunmyynti käynnistyy myöhemmin toukokuussa.

Tampere-talo ja uudistunut Tullintori aloittavat kulttuuri- ja tapahtumayhteistyön27.4.2022 13:15:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo Oy ja Tampereen Tullintori ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on luoda lisää tapahtumallisuutta Tullintorin ympäristöön. Ensimmäinen yhteistyössä toteutettava kokonaisuus on maailmantähtien ikuistajana tunnetun valokuvaaja Ralph Larmannin Stars on Stage -näyttely, joka on tiivistetty versio Tampere-talon kesänäyttelystä vuodelta 2020. Uudistetun Tullintorin avajaisia juhlitaan torstaista perjantaihin 28.–29. huhtikuuta monipuolisen ohjelman ja avajaistarjousten parissa.