Keskuskauppakamari puoliväliriihestä: Tarvitaan työllisyyspaketti vahvistamaan koronan kolhimaa julkista taloutta sekä selkeät nuotit kohti uutta kasvua

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta työllisyyttä lisääviä päätöksiä ensi viikon puoliväliriihessä ja esittää työllisyyspaketissaan toimenpiteitä, jotka toteuttamalla voidaan saavuttaa 100 000 lisätyöllisen vaikutus. Lisäksi hallituksen odotetaan palaavan elvytyksen jälkeen takaisin aiempaan valtiontalouden menokehykseen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

”Koronan varjossa hallitus on vesittänyt alkuperäistä työllisyystavoitettaan, lisännyt pysyviä menoja ja kasvattanut valtion velkaa kiihtyvällä tahdilla. Puoliväliriihessä suunta on käännettävä, jotta Suomi toipuu koronan aiheuttamasta ahdingosta. Hallituksen tiekartta julkisen talouden kestävyyden vahvistamiseksi ei ole toistaiseksi vakuuttava”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Hallitus on ymmärrettävästi viime ja tänä vuonna livennyt sopimastaan valtiontalouden menokehyksestä koronakriisin hoitamisen ja elvytyksen nimissä. Tulevina vuosina on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää palata normaaliin menokehykseen. Suomella ei ole varaa velkaantua jatkuvasti lisää.

“Hallituksen on sitouduttava alkuperäiseen menokehykseensä vuodesta 2022 lähtien. Koronakriisiä ei saa käyttää keppihevosena julkisten menojen paisuttamiseksi koronan jälkeen tai väliaikaiseksi tarkoitettujen menojen muuttamisesta pysyviksi”Romakkaniemi sanoo.

Pelkkä menojen kasvun hillitseminen ei riitä julkisen talouden tasapainottamiseksi ja velkaantumisen hillitsemiseksi. Jotta talous saadaan koronakriisin jälkeen pysyvästi kestävämmälle pohjalle ja edellytykset tulevalle kasvulle luotua, ovat työllisyyteen liittyvät rakenteelliset uudistukset Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä.

Työllisyyttä on parannettava muun muassa paikallisen sopimisen lisäämiselläporrastamalla ja lyhentämällä ansiosidonnaista työttömyysturvaa, lisäämällä osaamisperusteista maahanmuuttoa merkittävästi nykyisestä sekä korjaamalla työnteon kannusteita. Työn verotusta on kevennettävä, ei kiristettävä, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan päästäkseen omaan tavoitteeseensa hallituksen pitää tehdä päätöksiä, joiden vaikutus on vähintään 60 000 lisätyöllistä.

Julkisen talouden kestävyyden ja Suomen kilpailukyvyn näkökulmasta oikeampi tavoite olisi kuitenkin 100 000 päätösperäistä lisätyöllistä”, Romakkaniemi sanoo.

Hallituksen exit-strategia vaatii terveysturvallisuuden ohella taloudellisen näkökulman

Kehysriihessä tulee huomioida myös edelleen jatkuva akuutti kriisi ja yritysten korona-ahdinko.

Rajoitukset estävät edelleen monen yrityksen liiketoiminnan ja lomautettuja työntekijöitä on paljon. Lähes neljäsosalla yrityksistä konkurssin riski on kohonnut. Yritysten konkursseja on estettävä ja siksi kustannustuen yrityskohtaista enimmäismäärää on nostettava”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Keskuskauppakamarin mukaan hallituksen exit-strategia kaipaa terveysturvallisuuden ohella myös taloudellista näkökulmaa.

”On hyvä, että rajoitusten purkamiselle on alustava aikataulu. Yritykset tarvitsevat kuitenkin myös kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa, terveysturvallisessa avautumisessa. Jokainen lisäviikko rajoituksia on taloudelle ja työpaikoille vahingollista”, Sipola sanoo.

Nämä päätökset hallituksen tulisi tehdä puoliväliriihessä. (ks. myös liite)

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.

Keskuskauppakamari: Talouden iso kuva huolettaa - kehysriihessä hyviäkin linjauksia30.4.2021 11:06:17 EEST | Tiedote

Huoli talouden isosta kuvasta kasvaa kehysriihen päätösten myötä entisestään. Puheista huolimatta velkaantumista kasvatetaan päätösperäisesti ja avoimen sektorin julkista taloutta vahvistaen. Aitojen rakenteellisten työllisyystoimien vaikutukset jäävät vähiksi. Keskuskauppakamari näkee kehysriihen linjauksissa kuitenkin myös hyviä elementtejä Suomen pitkän tähtäimen menestyksen rakentamiseen. Tällainen on esimerkiksi tavoitteellinen kansainvälisten osaajien saaminen Suomeen.