Keskuskauppakamari: Sote-uudistuksen eteneminen nykymuotoisena on pettymys

Eduskunnan hyväksymä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ei ratkaise sote-palveluiden ongelmia. Sote-kustannusten kasvu ei uudistuksen myötä taitu, eivätkä lääkäriin pääsy ja hoidon laatu perusterveydenhuollossa parane, arvioi Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

”Eduskunta hyväksyi hallinnollisen uudistuksen. Itsessään tämä hallinnollinen uudistus ei paranna sote-palveluiden tuottavuutta, saatavuutta tai laatua. Uudistus ei myöskään vahvista julkista taloutta vaan edessä on lisää kustannuksia ja veronkorotuksia”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Kustannusten kasvun hillitseminen ja laadun parantaminen jäävät Keskuskauppakamarin mukaan käytännössä hyvinvointialueiden tehtäväksi.

”On erittäin tärkeää, että tulevilla hyvinvointialueilla lähdetään kasvattamaan sote-palveluiden tuottavuutta ja laatua. Tuottavuuden ja laadun parantaminen vaativat tiivistä yhteistyötä julkisen sektorin ja yritysten välillä. Yritykset eivät ole nykytilan ongelma vaan osa tulevaisuuden ratkaisua”, sanoo Sipola

Yhteistyötä julkisen ja yksityisen välillä ei pidä ajaa alas vaan laajentaa

Keskuskauppakamarin mukaan hyvinvointialueiden tulee järjestää sote-palvelut mahdollisimman tehokkaasti ja laadukkaasti veronmaksajien ja asiakkaiden näkökulmasta.

”Julkisella sektorilla on luonnollisesti järjestämisvastuu. Sillä tuottaako palvelut julkinen vai yksityinen taho, ei pitäisi olla merkitystä”, Sipola sanoo.

Lainsäädäntö vaatii tulevilta hyvinvointialueilta riittävää omaa palvelutuotantoa, mutta jättää epäselväksi, kuinka laajaa oman tuotannon tulee olla.

”Suomessa toimii yli 18 000 yksityisen sektorin sote-alan yritystä. Yhteistyö yritysten ja julkisen sektorin välillä sote-palveluiden tuottamisessa on laajaa ja tiivistä. Tätä yhteistyötä ei pidä lähteä ajamaan alas vaan pyrkiä laajentamaan”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.