Keskuskauppakamari: Sote-uudistuksen eteneminen nykymuotoisena on pettymys

Eduskunnan hyväksymä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ei ratkaise sote-palveluiden ongelmia. Sote-kustannusten kasvu ei uudistuksen myötä taitu, eivätkä lääkäriin pääsy ja hoidon laatu perusterveydenhuollossa parane, arvioi Keskuskauppakamari.
Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

”Eduskunta hyväksyi hallinnollisen uudistuksen. Itsessään tämä hallinnollinen uudistus ei paranna sote-palveluiden tuottavuutta, saatavuutta tai laatua. Uudistus ei myöskään vahvista julkista taloutta vaan edessä on lisää kustannuksia ja veronkorotuksia”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Kustannusten kasvun hillitseminen ja laadun parantaminen jäävät Keskuskauppakamarin mukaan käytännössä hyvinvointialueiden tehtäväksi.

”On erittäin tärkeää, että tulevilla hyvinvointialueilla lähdetään kasvattamaan sote-palveluiden tuottavuutta ja laatua. Tuottavuuden ja laadun parantaminen vaativat tiivistä yhteistyötä julkisen sektorin ja yritysten välillä. Yritykset eivät ole nykytilan ongelma vaan osa tulevaisuuden ratkaisua”, sanoo Sipola

Yhteistyötä julkisen ja yksityisen välillä ei pidä ajaa alas vaan laajentaa

Keskuskauppakamarin mukaan hyvinvointialueiden tulee järjestää sote-palvelut mahdollisimman tehokkaasti ja laadukkaasti veronmaksajien ja asiakkaiden näkökulmasta.

”Julkisella sektorilla on luonnollisesti järjestämisvastuu. Sillä tuottaako palvelut julkinen vai yksityinen taho, ei pitäisi olla merkitystä”, Sipola sanoo.

Lainsäädäntö vaatii tulevilta hyvinvointialueilta riittävää omaa palvelutuotantoa, mutta jättää epäselväksi, kuinka laajaa oman tuotannon tulee olla.

”Suomessa toimii yli 18 000 yksityisen sektorin sote-alan yritystä. Yhteistyö yritysten ja julkisen sektorin välillä sote-palveluiden tuottamisessa on laajaa ja tiivistä. Tätä yhteistyötä ei pidä lähteä ajamaan alas vaan pyrkiä laajentamaan”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Vuoden vastuullisuusteko –kilpailu alkaa – yritysten vastuullisuusteot näkyväksi8.4.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari järjestää jälleen Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Keskuskauppakamarin Suuressa yritysvastuupäivässä 13.11.2024. Ehdotuksia otetaan vastaan nyt.