Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Vuonna 2021 keskimääräinen inflaatio oli 2,2 prosenttia, eli hintojen nousu vauhdittui selvästi loppuvuodesta.

Kuukausitasolla kuluttajahinnat laskivat 0,1 prosenttia, mikä johtui lähinnä polttonesteiden hintojen laskusta.

”Voidaankin sanoa, ettei Suomessa ole edelleenkään mitään merkkejä laajemmasta kuluttajahintojen nousupaineesta. Tilanne poikkeaa dramaattisesti erityisesti Yhdysvalloista, jossa kuluttajahinnat nousivat joulukuussa seitsemän prosenttia eli nopeinta tahtia vuoden 1982 kesäkuun jälkeen”, Appelqvist sanoo.

Appelqvistin mukaan Suomessa hintakehitys etenee jähmeästi, ja suomalaisten kuluttajahintojen nousutahti on myös selvästi euroalueen keskiarvoa hitaampaa.

”Suomessa inflaation kiihtymisen taustalla on toistaiseksi vain muutama yksittäinen hyödyke eli lähinnä bensan ja sähkön hintojen nousu sekä remonttikustannusten nousu, jonka taustalla on rakennusmateriaalien kallistuminen”, sanoo Appelqvist.

Pelko tuotantoon liittyvien pullonkaulojen inflaatiota kiihdyttävästä vaikutuksesta ei ole merkittävässä määrin toteutunut. Periaatteessa komponenttien saatavuuteen liittyvät tuotantohäiriöt tai raaka-aineiden hintojen nousu voisivat kuitenkin heijastua myös kuluttajahintoihin.

”Toistaiseksi vaikutus näyttää silti vähäiseltä tai se kohdistuu lähinnä yksittäisiin tuotteisiin, eikä siksi riitä nostamaan yleistä hintatasoa merkittävästi”, Appelqvist sanoo.

Palkkakehitys merkittävin inflaatiota ylläpitävä tekijä

Appelqvistin mukaan pidemmän päälle merkittävin inflaatiota ylläpitävä tekijä on palkkakehitys. Vielä ei tiedetä kovin tarkasti, minkälaisiin sopimuskorotuksiin meneillään olevalla neuvottelukierroksella päädytään. Toistaiseksi tehdyt sopimukset ovat olleet noin kaksi prosenttia kuluvalle vuodelle.

”Osalle yrityksistä ne ovat varmasti liikaa kustannussyistä, mutta holtittomaan inflaatiokierteeseen korotustaso ei silti johda. Niinpä riski amerikkalaistyylisestä inflaation kiihtymisestä on edelleen Suomessa pieni”, Appelqvist sanoo.

Yhdysvalloissa nousevat tällä hetkellä vauhdilla sekä hinnat että palkat, mutta komealta tuntuvat palkankorotukset eivät takaa keskimäärin edes ostovoiman säilymistä, koska hinnat kallistuvat vielä enemmän.

”Vastaavaa kierrettä kannattaa Suomessa välttää, ja tähdätä sopimuskorotuksilla tasaiseen ostovoiman kehittymiseen, joka heijastelee tuottavuutta ja on siten kestävällä pohjalla. Lisäksi pitää muistaa, että korona on kohdellut yrityksiä hyvin eri tavoin, joten palkankorotusvara vaihtelee jopa saman toimialan sisällä merkittävästi”, Appelqvist sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.