Ketkä eivät kuulu työttömyyskassaan? -tutkimusraportin julkaisuwebinaari 5.11.

KUTSU

• Millaisissa tilanteissa palkansaajat liittyvät työttömyyskassan jäseneksi?
  • Millainen merkitys viestinnällä on kassaan kuulumiseen?
  • Miten voidaan vaikuttaa siihen, että mahdollisimman moni palkansaaja kuuluisi työttömyyskassaan?
  • Miksi on tärkeää tutkia syitä työttömyysvakuutuksen hankkimatta jättämiselle?

Muun muassa näihin kysymyksiin vastauksia ovat antamassa perjantaina 5.11. klo 10–11 järjestettävässä julkaisuwebinaarissa

• Merja Kauhanen, erikoistutkija, Palkansaajien tutkimuslaitos (PT) ja
  • Aki Villman, toiminnanjohtaja, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö (TYJ).

Ilmoittaudu ennakkoon täällä! Kaikille 4.11. mennessä ilmoittautuneille lähetetään Teams-kutsulinkki tapahtumaan.

Lämpimästi tervetuloa!

Palkansaajien tutkimuslaitos eli PT on itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään riippumatonta ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn taloustiede mukaan lukien koulutuksen tutkimus, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.