Kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 17 arvioijalla - koronatilanne ei vähentänyt kiinnostusta kokeeseen

Suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 17 arvioijalla Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämässä kokeessa. AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa, haasteellisessa markkinatilanteessa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Kokeeseen osallistuvilta edellytetään arviointitehtäviin soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muuta hyväksyttäväksi katsottavaa koulutusta. Lisäksi henkilöllä tulee olla vähintään kolmesta viiteen vuoteen työkokemusta arviointialalta. Näin pyritään varmistamaan alan korkea osaaminen ja laatu.

“On erittäin hienoa, että kokeeseen haki tänä vuonna kokelaita ympäri Suomen. Maantieteellinen kattavuus on tärkeää tämänkaltaisissa asiantuntijapalveluissa”, toteaa kiinteistönarviointilautakunnan sihteeri, Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Pätevyyksiä myönnettiin tänä vuonna niin asuntoauktorisoinnissa kuin yleisauktorisoinnissakin. Yleisauktorisointi kattaa asunto-, maa- ja metsätalous- sekä toimitilakohteet ja näiden lisäksi myös erityiset arviointikohteet. Näitä ovat esimerkiksi huoltoasemat, laskettelukeskukset ja kylpylät, hotellit sekä julkiset rakennukset, kuten kirkot, koulut ja sairaalat.

Hyväksytyistä 13 läpäisi yleisauktorisoinnin/KHK-kokeen ja 4 henkilöä asuntoauktorisoinnin kokeen. Kokeeseen osallistui yhteensä 39 henkilöä.

Auktorisoitujen arvioijien asiantuntemusta arvostetaan

Harjun mukaan koronatilanne ei ainakaan vähennä tarvetta auktorisoitujen arvioijien osaamiselle. Lisäksi myös vakuusarvioinnin vaatimukset arvioijan riippumattomuudelle ja asiantuntemukselle ovat jatkuvasti nousseet.

Kokeessa testataan kokelaiden osaamista muun muassa hyvän kiinteistöarviointitavan ja kansainvälisen arviointistandardin soveltamisesta käytännön arviointitehtäviin. Kokelaiden tulee hallita eri tilanteisiin soveltuvat arviointimenetelmät, osata analysoida kiinteistömarkkinoihin ja kohteen arvoon vaikuttavia tekijöitä sekä osata myös arviolausunnon muotovaatimukset. Lisäksi kokelaiden tulee hallita kiinteistöihin liittyvää juridiikkaa.

Suomessa toimii noin 250 AKA:a, jotka arvioivat vuosittain useita tuhansia kiinteistöjä. Auktorisoidut kiinteistöarvioijat arvioivat useita tuhansia kiinteistöjä vuosittain, kesämökeistä liikekeskuksiin. Toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunta. AKA-arvioijien osaamista käytetään usein erityistä puolueettomuutta ja asiantuntemusta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa sekä vaativissa kohteissa.

Katso täältä kaikki tutkinnon suorittaneet: https://kauppakamari.fi/palvelut/tutkinnotjakokeet/aka-ja-khk/uudet-aka-kiinteistoarvioijat/

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Työttömyys kasvaa, työllisyystavoite karkaa – ”Vähintä, mitä hallitukselta on syytä odottaa, olisi reilu, läpinäkyvä ja kokonaisvaltainen vaikutusarviointi”20.10.2020 09:01:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Nyt kaivattaisiin selkeää viestintää työllisyystoimista epävarmuuden hälventämiseksi. Toistaiseksi sekä hallituksen alkuperäinen työllisyystavoite että päätösperäisten työllisyystoimien päätökset näyttävät karkaavan hallituksen ulottumattomiin.

Kauppakamarikysely: Matkustusrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ja koulujen sulkeminen yritysten pahimmat pelot hallituksen rajoitustoimista14.10.2020 06:00:00 EESTTiedote

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen, nykyisten matkustusrajoitusten tiukentaminen sekä ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista.

Kauppakamarin EU-katsaus: Brexit-sopu löydettävä nopeasti – ”Kiistat Pohjanmeren turskakiintiöstä eivät saa kaataa kauppasopua”13.10.2020 06:00:00 EESTTiedote

Euroopan unionin ja Britannian epäonnistuminen käynnissä olevissa kauppa- ja kalastusneuvotteluissa olisi tarpeeton takaisku koronakriisin koettelemalle Euroopalle, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Loppuviikon EU-huippukokouksessa on löydettävä järkevä sopu kauppa- ja kalastuskiistoihin. Kiistat Pohjanmeren turskakiintiöstä eivät saa nyt kaataa kauppasopua.