Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella.

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri osoittaa, että kuluva syksy on asuntokaupassa kasvun aikaa. KVKL Hintaseurantapalvelun ja Kiinteistömaailman dataan perustuva selvitys osoittaa, että kokonaismarkkinan kauppamäärät kipuavat kolmannen kvartaalin osalta noin 10 prosenttia ylöspäin edellisvuoden vastaavaan verrattuna.

- Meillä Kiinteistömaailmassa selkeä käänne tapahtui elokuussa, jolloin teimme 15 prosenttia enemmän kauppaa kuin edeltävän vuoden elokuussa. Ja syyskuussa kauppamäärissä mentiin jopa yli elokuun. Odotettavissa on kokonaismarkkinan osalta lähes 10 prosentin kasvu vuoden loppuun mennessä, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ennustaa kuluvan vuoden kehitystä.

Myös välittäjille tehty kysely ennustaa positiivista virettä asuntokauppaan seuraavan kuuden kuukauden jaksolle. Kauppakappaleissa kasvuodotukset ovat sitä kovemmat mitä pienemmistä asunnoista on kyse: yli puolet välittäjistä uskoo, että pienten kerrostaloasuntojen kauppamäärät kasvavat. Alueellisesti tarkasteltuna löytyy kuitenkin yksi poikkeus: pääkaupunkiseudulla välittäjät ennustivat, että kaksioita myydään seuraavan kuuden kuukauden aikana yksiöitä enemmän.

- Yksiökauppa on pääkaupunkiseudulla sijoittajavetoista. Kun kuluttajat lähtevät liikkeelle, kaksioiden ja sitä isompien asuntojen kauppamäärät kasvavat, arvioi Heikkinen.

Hintakehityksen osalta alueelliset erot näkyvät selkeämmin: mitä isompi asunto ja mitä kauemmas kasvukeskuksista mennään, sitä enemmän hinnoissa on laskupainetta.

Asuntosijoittaminen yhä enemmän ”kansan huvia”

Välittäjäkysely paljastaa, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on kasvussa. Välittäjistä 54 prosenttia arvioi omaan kokemukseensa perustuen, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on jonkin verran kasvussa, ja 18 prosenttia arvioi, että se on voimakkaasti kasvussa. Välittäjiä pyydettiin myös arvioimaan sijoittaja-asiakkaiden jakautumista ammattimaisesti sijoittaviin ostaja-asiakkaisiin ja ensimmäisestä tai toista sijoitusasuntoa ostaviin asiakkaisiin. Vastaukset jakautuivat seuraavasti: ammattisijoittajia 46 prosenttia ja 1-2 sijoitusasunnon sijoittajia 54 prosenttia.

- Nykypäivän asuntosijoittaja ei enää välttämättä ole ammattisijoittaja, vaan kuka tahansa suunnitelmallisesti talouttaan hoitava henkilö. Ja tämä ilmiö korostuu nousukaudella, kun luottamus omaan talouteen kasvaa, Heikkinen toteaa kasvavasta kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen.

Välittäjiltä kysyttiin myös, onko uudenlaisia ostajatyyppejä noussut esiin asuntosijoittajina viimeisen vuoden aikana. 57 prosenttia vastasi kyllä. Välittäjien vastauksissa eniten mainittu oli pariskunnat, jotka asunnonvaihdon yhteydessä eivät myykään vanhaa pois, vaan jättävät sen sijoitusasunnoksi (30% vastauksista). Muita uusia sijoittajatyyppejä olivat alle 30-vuotiaat nuoret, asuntojen Airbnb-vuokraajat sekä vuokralla asuvat, jotka kerryttävät varallisuuttaan asuntosijoittajina.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma, p. 044 714 0090

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 47. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä syyskuussa 2017 ja siihen vastasi 419 asuntokaupan ammattilaista. Lisäksi kyselyssä selvitettiin syksyn lisäteeman mukaisesti asuntosijoittamiseen liittyviä kysymyksiä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.