Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella.

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri osoittaa, että kuluva syksy on asuntokaupassa kasvun aikaa. KVKL Hintaseurantapalvelun ja Kiinteistömaailman dataan perustuva selvitys osoittaa, että kokonaismarkkinan kauppamäärät kipuavat kolmannen kvartaalin osalta noin 10 prosenttia ylöspäin edellisvuoden vastaavaan verrattuna.

- Meillä Kiinteistömaailmassa selkeä käänne tapahtui elokuussa, jolloin teimme 15 prosenttia enemmän kauppaa kuin edeltävän vuoden elokuussa. Ja syyskuussa kauppamäärissä mentiin jopa yli elokuun. Odotettavissa on kokonaismarkkinan osalta lähes 10 prosentin kasvu vuoden loppuun mennessä, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ennustaa kuluvan vuoden kehitystä.

Myös välittäjille tehty kysely ennustaa positiivista virettä asuntokauppaan seuraavan kuuden kuukauden jaksolle. Kauppakappaleissa kasvuodotukset ovat sitä kovemmat mitä pienemmistä asunnoista on kyse: yli puolet välittäjistä uskoo, että pienten kerrostaloasuntojen kauppamäärät kasvavat. Alueellisesti tarkasteltuna löytyy kuitenkin yksi poikkeus: pääkaupunkiseudulla välittäjät ennustivat, että kaksioita myydään seuraavan kuuden kuukauden aikana yksiöitä enemmän.

- Yksiökauppa on pääkaupunkiseudulla sijoittajavetoista. Kun kuluttajat lähtevät liikkeelle, kaksioiden ja sitä isompien asuntojen kauppamäärät kasvavat, arvioi Heikkinen.

Hintakehityksen osalta alueelliset erot näkyvät selkeämmin: mitä isompi asunto ja mitä kauemmas kasvukeskuksista mennään, sitä enemmän hinnoissa on laskupainetta.

Asuntosijoittaminen yhä enemmän ”kansan huvia”

Välittäjäkysely paljastaa, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on kasvussa. Välittäjistä 54 prosenttia arvioi omaan kokemukseensa perustuen, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on jonkin verran kasvussa, ja 18 prosenttia arvioi, että se on voimakkaasti kasvussa. Välittäjiä pyydettiin myös arvioimaan sijoittaja-asiakkaiden jakautumista ammattimaisesti sijoittaviin ostaja-asiakkaisiin ja ensimmäisestä tai toista sijoitusasuntoa ostaviin asiakkaisiin. Vastaukset jakautuivat seuraavasti: ammattisijoittajia 46 prosenttia ja 1-2 sijoitusasunnon sijoittajia 54 prosenttia.

- Nykypäivän asuntosijoittaja ei enää välttämättä ole ammattisijoittaja, vaan kuka tahansa suunnitelmallisesti talouttaan hoitava henkilö. Ja tämä ilmiö korostuu nousukaudella, kun luottamus omaan talouteen kasvaa, Heikkinen toteaa kasvavasta kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen.

Välittäjiltä kysyttiin myös, onko uudenlaisia ostajatyyppejä noussut esiin asuntosijoittajina viimeisen vuoden aikana. 57 prosenttia vastasi kyllä. Välittäjien vastauksissa eniten mainittu oli pariskunnat, jotka asunnonvaihdon yhteydessä eivät myykään vanhaa pois, vaan jättävät sen sijoitusasunnoksi (30% vastauksista). Muita uusia sijoittajatyyppejä olivat alle 30-vuotiaat nuoret, asuntojen Airbnb-vuokraajat sekä vuokralla asuvat, jotka kerryttävät varallisuuttaan asuntosijoittajina.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma, p. 044 714 0090

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 47. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä syyskuussa 2017 ja siihen vastasi 419 asuntokaupan ammattilaista. Lisäksi kyselyssä selvitettiin syksyn lisäteeman mukaisesti asuntosijoittamiseen liittyviä kysymyksiä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista9.4.2018 12:40Tiedote

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 11.4.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on laaja selvitys ensiasunnoista ja ensiasunnon ostajista.