Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella.

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri osoittaa, että kuluva syksy on asuntokaupassa kasvun aikaa. KVKL Hintaseurantapalvelun ja Kiinteistömaailman dataan perustuva selvitys osoittaa, että kokonaismarkkinan kauppamäärät kipuavat kolmannen kvartaalin osalta noin 10 prosenttia ylöspäin edellisvuoden vastaavaan verrattuna.

- Meillä Kiinteistömaailmassa selkeä käänne tapahtui elokuussa, jolloin teimme 15 prosenttia enemmän kauppaa kuin edeltävän vuoden elokuussa. Ja syyskuussa kauppamäärissä mentiin jopa yli elokuun. Odotettavissa on kokonaismarkkinan osalta lähes 10 prosentin kasvu vuoden loppuun mennessä, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ennustaa kuluvan vuoden kehitystä.

Myös välittäjille tehty kysely ennustaa positiivista virettä asuntokauppaan seuraavan kuuden kuukauden jaksolle. Kauppakappaleissa kasvuodotukset ovat sitä kovemmat mitä pienemmistä asunnoista on kyse: yli puolet välittäjistä uskoo, että pienten kerrostaloasuntojen kauppamäärät kasvavat. Alueellisesti tarkasteltuna löytyy kuitenkin yksi poikkeus: pääkaupunkiseudulla välittäjät ennustivat, että kaksioita myydään seuraavan kuuden kuukauden aikana yksiöitä enemmän.

- Yksiökauppa on pääkaupunkiseudulla sijoittajavetoista. Kun kuluttajat lähtevät liikkeelle, kaksioiden ja sitä isompien asuntojen kauppamäärät kasvavat, arvioi Heikkinen.

Hintakehityksen osalta alueelliset erot näkyvät selkeämmin: mitä isompi asunto ja mitä kauemmas kasvukeskuksista mennään, sitä enemmän hinnoissa on laskupainetta.

Asuntosijoittaminen yhä enemmän ”kansan huvia”

Välittäjäkysely paljastaa, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on kasvussa. Välittäjistä 54 prosenttia arvioi omaan kokemukseensa perustuen, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on jonkin verran kasvussa, ja 18 prosenttia arvioi, että se on voimakkaasti kasvussa. Välittäjiä pyydettiin myös arvioimaan sijoittaja-asiakkaiden jakautumista ammattimaisesti sijoittaviin ostaja-asiakkaisiin ja ensimmäisestä tai toista sijoitusasuntoa ostaviin asiakkaisiin. Vastaukset jakautuivat seuraavasti: ammattisijoittajia 46 prosenttia ja 1-2 sijoitusasunnon sijoittajia 54 prosenttia.

- Nykypäivän asuntosijoittaja ei enää välttämättä ole ammattisijoittaja, vaan kuka tahansa suunnitelmallisesti talouttaan hoitava henkilö. Ja tämä ilmiö korostuu nousukaudella, kun luottamus omaan talouteen kasvaa, Heikkinen toteaa kasvavasta kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen.

Välittäjiltä kysyttiin myös, onko uudenlaisia ostajatyyppejä noussut esiin asuntosijoittajina viimeisen vuoden aikana. 57 prosenttia vastasi kyllä. Välittäjien vastauksissa eniten mainittu oli pariskunnat, jotka asunnonvaihdon yhteydessä eivät myykään vanhaa pois, vaan jättävät sen sijoitusasunnoksi (30% vastauksista). Muita uusia sijoittajatyyppejä olivat alle 30-vuotiaat nuoret, asuntojen Airbnb-vuokraajat sekä vuokralla asuvat, jotka kerryttävät varallisuuttaan asuntosijoittajina.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma, p. 044 714 0090

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 47. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä syyskuussa 2017 ja siihen vastasi 419 asuntokaupan ammattilaista. Lisäksi kyselyssä selvitettiin syksyn lisäteeman mukaisesti asuntosijoittamiseen liittyviä kysymyksiä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.