KIRJAHYRRÄN MARRASKUU HOUKUTTI JA HURMASI

Kolmannen kerran Naantalissa 9.-11.11. järjestetty lastenkirjallisuuden festivaali Kirjahyrrä kokosi jälleen päiväkotien ja koulujen oppilaat sekä lapsiperheet yhteen nauttimaan kirjallisuuden ja lukemisen riemusta. Kolmeen päivään sisältyi yli 30 tuntia ohjelmaa 30 esiintyjän voimin. Eri puolilla kaupunkia järjestetyt tapahtumat keräsivät kaikkiaan yli 1 000 kävijää. Ennakkovarausten perusteella useat tilaisuudet olivat täynnä.

Poikkeuksena aiempiin vuosiin Kirjahyrrä järjestettiin nyt kevään sijasta syksyllä, ja myös hieman uusitulla ilmeellä. Esiintymispaikkoina toimivat Naantalin kirjasto, museo, Naantalin kylpylä, seurakuntakeskus sekä Kuparivuoren urheilutalo.

Festivaalin kahden ensimmäisen päivän aikana sanataidepajoihin ja kirjailijoiden lukutilaisuuksiin osallistui ala- ja yläasteikäisiä oppilaita yhdeksästä eri koulusta Naantalin ja Raision alueilta. Myös lukuisat päiväkotiryhmät ottivat osaa festivaalille.

Määrällisesti eniten yleisöä keräsivät lasten tietokirjoja laatineet Laura Ertimo ja Tytti Issakainen sekä kummitus-, fantasia- ja seikkailutarinoiden aihepiirejä valottaneet Mervi Heikkilä, J. S. Meresmaa, Ilkka Auer ja Magdalena Hai. Kuvakirjojen ja satujen maailmaan lukijoita johdattaneet Hannele Lampela ja Anneli Kanto saivat niin ikään paljon kuulijoita. Naantalin seurakunnan järjestämään teemapäivään osallistui lähemmäs 200 alle kouluikäistä lasta.

Lauantain askartelua, satujen luentaa, sanataidepajoja, nukketeatteria ja musiikkia tarjonnut perhepäivä urheilutalolla keräsi yli 100 lasta ja aikuista. Päivä ja koko festivaali huipentui Pikku Papun Orkesterin konserttiin.

Kirjahyrrä toteutettiin tänä vuonna hieman aiempia vuosia suppeammalla, mutta myös keskitetymmällä ohjelmatarjonnalla. Lukutaidon merkitystä ja elämyksellisyyttä korostavasta festivaalista on kehittymässä alueellisesti vahva lasten- ja nuortenkirjallisuuden tekijöiden ja lukijoiden kohtaamispaikka sekä käytännön taidekasvatusta juurruttava tapahtuma.

Kirjahyrrä-tapahtuman järjestää Naantalin Kirjahyrrä ry. Tämän vuoden festivaalia tukivat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen edistämiskeskus sekä Naantalin kaupunki lukuisten muiden yhteistyökumppaneiden ohella. Festivaalin suojelijana on tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Lisätietoa: www.kirjahyrra.fi

sekä

Pekka Vartiainen

puh. 050-5479394

Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman vuoden 2018 VALTAKUNNAN VIRALLISEKSI UNIKEOKSI27.7.2018 07:00Tiedote

Vuoden 2018 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman. Vanhan ja arvostettujen perinteiden mukaisesti Tapani Bastmanin valinta julkistettiin heittämällä hänet mereen Unikeonpäivänä perjantaina 27.7.2018 klo 7.00 Naantalin vanhan kaupungin vierassatamassa. Tästä linkistä löytyy aamun tunnelmia ja kuviavuoden 2018 Unikeosta.

Jukka Rintalan näyttely Unelmien aika - Time of Dreams Naantalissa, tervetuloa avajaisiin20.6.2018 08:15Kutsu

Jukka Rintalan Unelmien aika - Time of Dreams –näyttely 29.6. – 4.8.2018 Naantalin Wanha Raatihuone, Mannerheiminkatu 14, 21100 Naantali Avajaiset torstaina 28.6.2018 klo 17.00. Näyttelyn avaa Naantalin kaupunginjohtaja Jouni Mutanen. Illan aikana yllätysohjelmaa. Näyttelyn esittely lehdistölle klo 16.00 Esillä uniikkipukuja, valmisvaatteita,takkeja, sisustustekstiilejä, kattaustuotteita ja maalauksia. Kaikkia myynnissä JR-shopissa. Tervetuloa! Lisätiedot ja haastatteluajat Jukka Rintala p. 040 541 1293, jukka.rintala@jukkarintala.fi facebook Studio Jukka Rintala www.jukkarintala.fi Jukka Rintala Shop ja Studio Fredrikinkatu 26 00120 Helsinki