KIRJAHYRRÄN MARRASKUU HOUKUTTI JA HURMASI

Kolmannen kerran Naantalissa 9.-11.11. järjestetty lastenkirjallisuuden festivaali Kirjahyrrä kokosi jälleen päiväkotien ja koulujen oppilaat sekä lapsiperheet yhteen nauttimaan kirjallisuuden ja lukemisen riemusta. Kolmeen päivään sisältyi yli 30 tuntia ohjelmaa 30 esiintyjän voimin. Eri puolilla kaupunkia järjestetyt tapahtumat keräsivät kaikkiaan yli 1 000 kävijää. Ennakkovarausten perusteella useat tilaisuudet olivat täynnä.

Poikkeuksena aiempiin vuosiin Kirjahyrrä järjestettiin nyt kevään sijasta syksyllä, ja myös hieman uusitulla ilmeellä. Esiintymispaikkoina toimivat Naantalin kirjasto, museo, Naantalin kylpylä, seurakuntakeskus sekä Kuparivuoren urheilutalo.

Festivaalin kahden ensimmäisen päivän aikana sanataidepajoihin ja kirjailijoiden lukutilaisuuksiin osallistui ala- ja yläasteikäisiä oppilaita yhdeksästä eri koulusta Naantalin ja Raision alueilta. Myös lukuisat päiväkotiryhmät ottivat osaa festivaalille.

Määrällisesti eniten yleisöä keräsivät lasten tietokirjoja laatineet Laura Ertimo ja Tytti Issakainen sekä kummitus-, fantasia- ja seikkailutarinoiden aihepiirejä valottaneet Mervi Heikkilä, J. S. Meresmaa, Ilkka Auer ja Magdalena Hai. Kuvakirjojen ja satujen maailmaan lukijoita johdattaneet Hannele Lampela ja Anneli Kanto saivat niin ikään paljon kuulijoita. Naantalin seurakunnan järjestämään teemapäivään osallistui lähemmäs 200 alle kouluikäistä lasta.

Lauantain askartelua, satujen luentaa, sanataidepajoja, nukketeatteria ja musiikkia tarjonnut perhepäivä urheilutalolla keräsi yli 100 lasta ja aikuista. Päivä ja koko festivaali huipentui Pikku Papun Orkesterin konserttiin.

Kirjahyrrä toteutettiin tänä vuonna hieman aiempia vuosia suppeammalla, mutta myös keskitetymmällä ohjelmatarjonnalla. Lukutaidon merkitystä ja elämyksellisyyttä korostavasta festivaalista on kehittymässä alueellisesti vahva lasten- ja nuortenkirjallisuuden tekijöiden ja lukijoiden kohtaamispaikka sekä käytännön taidekasvatusta juurruttava tapahtuma.

Kirjahyrrä-tapahtuman järjestää Naantalin Kirjahyrrä ry. Tämän vuoden festivaalia tukivat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen edistämiskeskus sekä Naantalin kaupunki lukuisten muiden yhteistyökumppaneiden ohella. Festivaalin suojelijana on tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Lisätietoa: www.kirjahyrra.fi

sekä

Pekka Vartiainen

puh. 050-5479394

Jokanaisen ja -miehen viihteellinen golf-turnauspäivä Naantalin saaristossa20.4.2018 08:20Tiedote

Varsinaisen golfkauden avautumisen kunniaksi Rymättylä Farmersgolf SPA ja Kultaranta Resort järjestävät lauantaina 5.5. Suomen ja koko maailman ensimmäisen monipeliturnauksen Naantalissa ja Rymättylässä. Turnaus alkaa klo 9.30 Kultaranta Resortissa Futisgolfilla ja jatkuu sen jälkeen Frisbeegolfilla. Lounaan jälkeen lähdetään Rymättylään pelaamaan kierros Farmersgolfia. Kaikki pelit pelataan 2-5 hengen joukkueissa ja yhteistulos ratkaisee sijoituksen. Pelit sopivat sekä oikean golfin harrastajille että myös niille, joilla ei ole mitään kokemusta golfista. Reipas mieli riittää. Pelien päätteeksi on lämmitetty savu- ja infrasauna sekä lämminvesialtaat. Päivä huipentuu Ribs- illalliseen ja palkintojenjakoon klo 18.00 Koko turnaus ruokailuineen maksaa vain EUR 55/hlö Ilmoittautumiset 27.4. mennessä info@farmersgolf.fi Lisätiedot: myyntijohtaja Tuomo Ranki, Kultaranta Resort puh 044 750 3899 isäntä Heikki Harismaa, Rymättylä Farmersgolf SPA puh 0400 520 576

Naantalin Venemessuilla yritetään Guinnessin ennätystenkirjaan13.3.2018 08:20Tiedote

Naantalin Venemessuilla yritetään tänä vuonna huimaa maailmanennätystä, kun suomalaiset extreme-tähdet Lauri Keränen ja Matias Kivisaari saapuvat Naantaliin vedenpäällä ajettavien moottoripyöriensä kanssa. Guinnessin ennätystenkirjaan on tarkoitus kirjoittaa nopeusennätys moottoripyörällä veden päällä ajossa. Tämän hetkinen epävirallinen nopeusennätys on italialaisen Luca Colombon 80 km/h.