Klassiset juomavalinnat pääsiäispöytään

Pääsiäinen on perinteinen kevään ruokajuhla. Pitkät juhlapyhät ovat oivallista aikaa valmistaa upea menu alusta lähtien itse laadukkaista raaka-aineista. Myös pääsiäispöydän juomiin panostetaan normaalia enemmän. Pääsiäisviikon myyntijakso onkin yksi Alkon vuoden vilkkaimpia. Kokonaisuudessaan myynnin arvioidaan kasvavan reilut 40 prosenttia verrattuna normaaliviikkoon. Arviot perustuvat edellisvuoden myyntilukuihin.

Punaviini on pääsiäispöydän ehdoton suosikki. Pääsiäisviikolla Alkoista myydään arvion mukaan yli 750 000 litraa punaviiniä. Prosentuaalisesti kasvaa eniten 15-19,99 euron punaviinien myynti, noin 110 prosentilla. Roseeviinien myynnin arvioidaan kasvavan 59 prosenttia, kuohuviinien 56 prosenttia ja valkoviinien 49 prosenttia. Jälkiruokaviineissä löytyy paljon valinnanvaraa pääsiäisen makeille herkuille ja juustoille ja madeiraa, portviiniä sekä liköörejä myydäänkin normaalia enemmän. Myös alkoholittomat tuotteet ovat löytäneet tiensä suomalaisten juhlapöytään.

Klassiset juomavalinnat pääsiäispöytään, nappivalinnat myös olutvalikoimasta

Lammasruokien kanssa klassisia viinivalintoja löytyy esimerkiksi kauniisti kehittyneistä Riojan alueen punaviineistä. Karitsan herkät maut puolestaan rakastavat Ranskan Provencen aromaattisia roseeviinejä. Kala- ja kasvisruokien keveää makumaailmaa voi juhlia tyylikkäästi valitsemalla pirteää ja hedelmäistä kuohuviiniä lasiin.

Pääsiäispöydän jälkiruuat saavat arvoisensa seuran kehittyneemmistä viikunaisista ja rusinaisista portviineistä. Vin santot ja madeirat sopivat tuhdimpien ja tummempien jälkiruokamakujen kanssa upeasti yhteen.

Oluen yhdistäminen ruokaan on trendinä jatkuvassa kasvussa ja Alkon yli 800 oluen valikoimasta löytyy jokaiselle jotakin. Rohkean kannattaa kokeilla tukevan pashan kanssa aromikasta IPA-olutta, jonka trooppisen hedelmäinen humalointi suorastaan nostaa pashan maun uusiin ulottuvuuksiin. Runsaat ja makeanmaltaiset tummat lagerit ja tuhdimmat porterit ovat nappivalintoja klassisessa pääsiäispöydässä lampaanpaistin kyljessä tai mämmin kaverina.

Yhä tiedostavammat kuluttajat valitsevat pääsiäispöytään ympäristöä vähiten kuluttavia sekä eettisiä juomavaihtoehtoja. Luomun, vegaanisuuden ja reilun kaupan lisäksi voi vastuulliseen juomavalintaan vaikuttaa esimerkiksi kevyempi pakkaus, paikallinen ympäristösertifiointi tai biodynaamisuus. Vihreät valinnat -symbolit Alkon hintaviestinnässä auttavat ostajaa tekemään vastuullisempia juomavalintoja. Vihreitä valintoja löytyy jokaisesta Alkon tuoteryhmästä.

Lue lisää juoma- ja ruokavinkkejä pääsiäiseen.

Myymälöiden aukioloajat pääsiäisenä

Kiirastorstaina 18.4.2019 Alkon myymälät palvelevat pääosin klo 9–21. Alko palvelee myös pääsiäislauantaina, jolloin suuri osa myymälöistä palvelee normaalien lauantaiaukioloaikojen (9.00–18.00) mukaisesti. Myymälät ovat kiinni pitkäperjantaina 19.4. sekä sunnuntaina 21.4. ja maanantaina 22.4.

Huomioithan, että muutamilla Alkon myymälöillä aukiolot poikkeavat yllämainituista. Oman Alkon aukioloaika kannattaa vielä tarkistaa sivuiltamme.

Alkon poikkeusaukioloajat kiirastorstaina 18.4.

• Enontekiö Hetta 9–20
  • Helsinki Wanha Kauppahalli 9–18
  • Inkoo 9–18
  • Jomala Maxinge Center 10–20
  • Turku keskusta Kauppahalli 9–18
  • Utsjoki Karigasniemi 11–20
  • Utsjoki Nuorgam 10–20
  • Tampere Stockmann 9–20
  • Maarianhamina Sittkoff 10–18

Alkon poikkeusaukioloajat pääsiäislauantaina 20.4.

• Inkoo 9–16
  • Jomala Maxinge Center 10–17