Kommunförbundet satte sig in i utlåtandena om valfrihetslagen: Kommunerna kritiska till förslaget om valfrihetslag

Kommunförbundet har satt sig in i kommunernas utlåtanden om lagförslaget till valfrihet inom vården. Kommunerna och samkommunerna som ansvarar för social- och hälsovården är för närvarande mer kritiska i flera av frågorna än de andra aktörerna som gett utlåtanden.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
18.12.2017
Får publiceras genast

Kommunförbundet satte sig in i utlåtandena om valfrihetslagen:
Kommunerna kritiska till förslaget om valfrihetslag

Kommunfältet förhåller sig skeptiskt framför allt till genomförandet av de centrala målen i landskaps- och vårdreformen.

- Målen i reformen uppnås inte med den modell som regeringen nu föreslår, utan valfrihetsmodellen behöver förenklas, klargöras och revideras, säger Hanna Tainio, vice vd för Kommunförbundet.

Endast två procent av de kommuner som gett sitt utlåtande tror att utkastet till valfrihetslag tillsammans med landskaps- och vårdreformen i övrigt kan ge tillräckliga förutsättningar att minska kostnadsökningen med 3 miljarder euro. Det är kommunerna med färre än 20 000 invånare som förhåller sig mest positivt till valfrihetslagstiftningen.

- Eftersom kommunerna har flera decenniers erfarenhet av att ordna social- och hälsovård för hela befolkningen vore det befogat att fästa särskild vikt vid deras bedömningar om reformen, säger Tarja Myllärinen, direktör för social- och hälsovård vid Kommunförbundet.

Sammanlagt 270 kommuner gav sitt svar på Social- och hälsovårdsministeriets webbaserade formulär med begäran om utlåtande. Kommunförbundet har kategoriserat kommunernas svar efter kommunstorlek i det material som SHM publicerade 15.12.2017. Syftet med Kommunförbundets kategorisering är att synliggöra kommunernas åsikter i en form som är lätt att granska.

Den personliga budgeten bör genomföras stegvis

Kommunförbundet har inte bara satt sig in i kommunernas utlåtanden utan också i andra aktörers utlåtanden om lagförslaget till valfrihet inom social- och hälsovården.

Den personliga budgeten får kritik från många olika aktörer på samhällsplanet. Av utlåtandena framgår det att förutom av kommunsektorn och Kommunförbundet har riskerna med den personliga budgeten lyfts fram också av andra som gett utlåtanden, exempelvis Institutet för hälsa och välfärd THL, Statens ekonomiska forskningscentral VATT och Statens revisionsverk VTV. På grund av detta upprepar Kommunförbundet sitt ställningstagande, dvs. att övergången till personlig budget borde ske stegvis.

Den EU-rättsliga ställningen för de valfrihetstjänster som landskapets affärsverk producerar bör preciseras

Kommunförbundet konstaterar att man i lagutkastet har sökt lösningar som i praktiken leder till samma slutresultat som den tidigare bolagiseringsskyldigheten som förkastades av grundlagsutskottet, utan att landskapet formellt behöver bolagisera de valfrihetstjänster landskapet producerar.

- Det finns en risk att landskapet då det producerar valfrihetstjänster i slutändan ur EU-rättens perspektiv anses bedriva sådan ekonomisk verksamhet på marknaden som omfattas av bolagiseringsskyldighet. I praktiken skulle det betyda att reglering av de finländska social- och hälsovårdstjänsterna skulle överföras till Europeiska unionens befogenheter, säger Arto Sulonen, direktör för juridiska ärenden vid Kommunförbundet.

Hanna Tainio, vice vd, tfn 050 567 1624
Tarja Myllärinen, direktör, tfn 050 596 9866
Arto Sulonen, direktör för juridiska ärenden, tfn 0400 850 232
Antti Kuopila, sakkunnig, tfn 050 345 2390
Tero Tyni, sakkunnig, tfn 050 364 8163

Bilagematerial om kommunernas svar:
– Kommunförbundets sammanställning av kommunernas svar på Social- och hälsovårdsministeriets begäran om utlåtande av förslaget till lag om kundens valfrihet inom social- och hälsovården 18.12.2017 (på finska). https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/1871218_tiedoteliite_%20kunnat%20sote-valinnanvapaudesta.pdf

Länk: Kommunförbundets styrelses utlåtande om valfrihet inom vården 22.11.2017 (pressmeddelande och utlåtande) https://www.kuntaliitto.fi/tiedotteet/2017/valinnanvapautta-laajennettava-hallitusti-malli-tarvitsee-viela-korjauksia

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Suomen ensimmäiset kestävien ja innovatiivisten hankintojen muutosagentit valittu pilottiprojekteihin Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle21.12.2018 09:08Tiedote

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus valitsi kolme muutosagenttia Varsinais-Suomeen, Pohjois-Pohjanmaalle ja Pirkanmaalle ensi vuonna alkavaan pilottiprojektiin. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden kuten kuntien ja yritysten välillä.

Työterveyskonserni Taimin valmistelu etenee20.12.2018 13:00Tiedote

Kuntaliitto ja Keva tiedottavat 20.12.2018 Työterveyshuollon sairaanhoito-ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain 126 §:n ja 150 §:n mukaisesti 1.1.2019 mennessä tai siitä toiminnasta tulee luopua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunta tai kuntayhtymä ei voi lainkaan myydä vapaaehtoista sairaanhoitopalveluita ulkopuolisille tahoille 31.12.2018 jälkeen muussa kuin yhtiömuodossa. Kunta, kuntayhtymä ja niiden tytäryhtiöt voivat kuitenkin edelleen työnantajan roolissa tuottaa omalla henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuollon palvelut kuten muutkin työnantajat. Kaikilla työnantajalla on nyt ja jatkossa työterveyshuoltolain velvoite järjestää omille työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut. Työterveyshuollon järjestämisen sekä vaikuttavuuden kehittämistarve ei ole sidottu sote-uudistukseen. Työterveyshuollon tarkoitus on ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia ja edistää työnteki