KORAJUS / Kauppakamarin talouskatsaus: Suomi tarvitsee lisää työtä ja julkisen sektorin menokuurin

Suomalaisten taloudellinen hyvinvointi on ottanut onnellisuusloikan, käy ilmi kauppakamarin talouskatsauksesta. Asiat ovat paremmin kuin koskaan, mutta silti Suomi elää yli varojensa. Tilanteen korjaamiseksi työllisyysaste tulee nostaa pysyvästi ja julkisten menojen kasvu on saatava kuriin. Pelkillä veronkorotuksilla ei kestävyysvajetta pidä kuroa umpeen.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Suomessa työaika on lyhentynyt, vapaa-aika lisääntynyt ja tuottavuus kasvanut samalla, kun tuloerot ovat pysyneet maltillisella tasolla. Silti julkiset menot ovat kasvaneet tuloja nopeammin. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki korostaa, että talous saadaan kuntoon vain työllistämällä, investoimalla ja julkisen sektorin menokuurilla.

”Työllisyysasteen pysyvä kohottaminen julkisia menoja lisäämättä sekä tuottavuuskasvun nopeuttaminen markkinaehtoisuutta lisäämällä on paras keino ongelman ratkaisemiseksi. Talouden kohentamiseen ei ole olemassa oikotietä”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan julkisen talouden tilastoidut luvut antavat helposti väärän kuvan tilanteesta.

”Julkiseen talouteen luetaan sosiaaliturvarahastot ja erityisesti eläkerahastot. Ne ovat olleet voimakkaasti ylijäämäisiä vuosi toisensa perään, koska eläkkeitä on rahastoitu tulevaisuutta varten. Eläkerahastoista kuitenkin jokainen penni maksetaan eläkkeinä takaisin, eli ylijäämä ei tavallaan ole ylijäämää. Siksi olennainen luku on eläkejärjestelmästä puhdistettu ylijäämä”, Kotamäki sanoo.

”Kun katostaan valtion ja paikallissektorin jäämiä huomataan, että nämä sektorit ovat olleet 1990-luvun suuren laman jälkeen lähes poikkeuksetta alijäämäisiä. Suomessa on totuttu alijäämiin, mikä tulee olemaan aito ongelma, kun talouskasvu hidastuu. Julkinen talous pitäisi saada samaan kuntoon kuin Ruotsissa tai Tanskassa, niin olisimme paremmassa asemassa seuraavaan lamaan tultaessa. Ja vakuutan: seuraava lama tulee ennemmin tai myöhemmin”, Kotamäki jyrähtää.

Kotamäki muistuttaa, että Suomen veroaste on jo tapissa. Myös Suomen julkinen sektori on julkisten menojen bkt-suhteella mitattuna yksi maailman suurimmista. Siksi alijäämätavoitteesta tulee huolehtia erityisesti menojen hallinnan kautta. Pelkästään veronkorotuksilla ei kannata lähteä kuromaan umpeen kestävyysvajetta.

”Pitäisi keskustella tulevaisuuden visiosta. Päätöksiä tehdään liian vahvasti tässä päivässä, minkä takia julkiset menot ja veroaste ovat hiipineet vuosi vuodelta korkeiksi. Kehitys ei voi jatkua loputtomiin”, Kotamäki sanoo.

Kauppakamarin neljännesvuosittain julkaistavassa talouskatsauksessa käydään läpi ajankohtaista taloustilannetta Suomessa ja ulkomailla. Vuoden ensimmäisessä talouskatsauksessa kysytään: miksi elämme yli varojemme, vaikka asiat ovat paremmin kuin koskaan? Katsaus löytyy täältä.

Liite:

Kauppakamarin talouskatsaus

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.