Korkeakoulut ja opiskelijajärjestöt: Yli sadalla tuhannella hakijalla edessä tärkeä valintakoekevät – muistetaan siis huolehtia koronaviruksen torjunnasta

Toimimalla yhdessä vastuullisesti voimme vaikuttaa siihen, että epidemiatilanne ei pahene ja hakijat pystyvät keskittymään kokeisiin.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen valintakokeet lähestyvät. Suurin osa yliopistojen kokeista järjestetään 24.5.–11.6. ja ammattikorkeakoulujen AMK-valintakoe 31.5.–9.6.

Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haki kevään toisessa yhteishaussa 157 800 hakijaa, mikä on 6 100 enemmän kuin viime vuonna. Jopa yli sadalla tuhannella hakijalla on siis edessään tulevaisuutta määrittävä valintakoekevät. Sen vuoksi koko yhteiskunnalta tarvitaan yhteishenkeä ja tarkkoja koronantorjuntatoimia, jotta hakijat pysyvät terveinä ja valintakokeet onnistuvat.

Korkeakoulut ja opiskelijajärjestöt* vetoavat yhdessä, että kaikki suomalaiset noudattaisivat voimassa olevia koronarajoituksia ja THL:n yleisiä ohjeita koronavirukselta suojautumiseen.

Toimitaan fiksusti yhdessä

Vaikka kesä lähestyy ja rajoitukset hellittävät, pyydämme teitä kuitenkin muistamaan suuren hakijajoukon, jolle valintakokeet ovat hyvin tärkeä hetki, toteavat opiskelijajärjestöt.

Toimimalla yhdessä fiksusti ja vastuullisesti voimme vaikuttaa siihen, että epidemiatilanne ei pahene ja hakijat pystyvät rauhassa valmistautumaan kokeisiin, korostavat Unifin opetusvararehtorikokousten puheenjohtaja Petri Suomala ja Arenen toiminnanjohtaja Petri Lempinen.

Vaikka kokeiden turvatoimet ovat tarkat, tarvitaan koko yhteiskunnan panostusta, jotta koronatartunnat saadaan laskemaan kevään aikana.

Korkeakoulujen yhteishauissa haetaan syksyllä 2021 alkaviin koulutuksiin. Yhteishakujen tulokset julkaistaan viimeistään 9.7.

Tehdään yhdessä #turvallisetvalintakokeet!

* Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL, Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK, Suomen lukiolaisten liitto, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry, Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry