Koti vaarattomaan kuntoon

Vaara- ja riskitekijöiden eliminointi

Yleisimpiä kodin vaaratekijöitä ovat tilojen ahtaus, tasoerot sekä liukkaat pinnat. Useimmat varotoimet ja apukeinot ovat suhteellisen yksinkertaisia: asunnosta poistetaan törröttävät matonkulmat sekä liukkaat pikkumatot, siirretään irtojohdot ja muut esteet kulkuväyliltä pois, laitetaan liukuesteitä mattojen ja huonekalujen alle, vaihdetaan tekstiilit paloturvallisiin versioihin, korotetaan sängynjalkoja ja wc-istuinta. Ahtauteen ja kaatumisriskin minimoimiseen voidaan vaikuttaa erilaisilla muutostöillä, kuten leventämällä ovia, poistamalla kynnyksiä tai asentamalla luiskia, ramppeja, tukikahvoja ja liukuesteitä.

Koti tulisi sisustaa niin, että sen pohjakaava on riittävän väljä. Siisti ja looginen järjestys sekä tukevat kalusteet edistävät viihtymistä ja esteetöntä liikkumista. Kaikissa huoneissa kannattaa huomioida, että päivittäin käytettävät esineet on asetettu käden ulottuville, jottei niitä tarvitse kurotella. Siltä varalta, että asukkaan täytyy kiivetä korkeammalle, tulee asunnossa olla tukevat keittiötikkaat. Teräviä tai liian painavia esineitä ja kalusteita sekä esiin työntyviä kulmia tulee välttää. Ovien ja ikkunoiden tulee olla kevyet ja yksinkertaiset avata.

Turvallisuutta varmistettaessa kannattaa huomioida asukkaan kaikki aistit ja niiden heikentymisen vaikutukset toimintaan. Erityisesti riittävä valaistus on olennainen kaatumisten ehkäisijä. Valaisinten tulee olla järkevästi ja tukevasti sijoitettuja. Niin valaisimien kuin muidenkin sähkölaitteiden kunto kannattaa tarkastaa säännöllisin väliajoin. Esimerkiksi rispaantuneet sähköjohdot tai pölyttyneet sähkölaitteet saattavat johtaa tulipaloon. Kotona asuvien ikäihmisten paloturvallisuuteen voidaan edistää asentamalla palovaroitin asunnon jokaiseen huoneeseen ja hankkimalla sammutuspeite tai vaahtosammutin palon varalta.

Kodissa on myös varauduttava myös siihen, että asukas osaa toimia oikeaoppisesti onnettomuuden sattuessa. Asunnossa on tärkeää olla aina puhelin ja erilaiset hätänumerot lähettyvillä ja kulkuväylien sekä ovien tulee olla helposti avattavissa, jotta asunnosta on vaivaton ja esteetön ulospääsy.

Tarvittavien toimenpiteiden sekä avustuksen tuella huonompikuntoinenkin ihminen voi yleensä selviytyä itselleen merkityksellisistä jokapäiväisistä toiminnoista. Suomen Seniorihoivan palvelupäällikkö My Sundelin on saanut työssään sairaanhoitajana todistaa monen seniorin arkea. Hänen kokemuksensa mukaan ”tutulta ja turvalliselta tuntuva koti kannustaa toimimaan itsenäisesti, mikä puolestaan tarjoaa onnistumisen kokemuksia ja ylläpitää ikäihmisen toimintakykyä”.

Kodin turvallisuuden kannalta huomioitava:

• Esteettömyys: tilojen ahtauden, tasoerojen, ikkunoiden ja ovien tarkistaminen, esteettömät kulkuväylät
  • Kaatumisriskit: mattojen alla liukuesteet, kylpyhuoneessa kumimatot, liuskat, tukikahvat, riittävä valaistus ja yövalo, tukeva keittiöjakkara saatavilla, irtonaisten sähköjohtojen ja muiden tavaroiden poistaminen kulkuväyliltä, tukevat kaiteet ja portaat
  • Käytännöllisyys: yleinen siisteys ja järjestys, päivittäin käytettävät ja painavat tavarat helposti saatavilla, terävät esineet ja pinnat suojattu, huonekalujen paino ja sijoittelu, tilankäyttö ja sisustus
  • Paloturvallisuus: paloturvalliset tekstiilit, toimintakuntoiset palohälyttimet ja paristot, sammutuspeitteet ja muut sammutusvälineet helposti saatavilla, liesivahti, kynttilöiden valvominen, lämpöpattereiden kunto ja oikeaoppinen käyttö, asunnossa ei tupakoida
  • Sähkövauriot: sähkölaitteiden, kodinkoneiden ja elektroniikan kunto ja oikeaoppinen asennus sekä käyttö, töpselit ja pölyttyneet laitteet
  • Vesivahingot: putkistojen ja viemärien kunto, astianpesukoneen vuotosuoja, termostaattihanat
  • Vahingolliset kemikaalit: pesuaineet, päihteet ja lääkkeet alkuperäispakkauksissaan, tarvittaessa lukkojen takana (esimerkiksi muistisairaiden kohdalla)
  • Hätätilanteet: hätätilanteisiin varautuminen, hälytysvälineet, taskulamppu, puhelin ja hätänumero lähettyvillä, esteettömät kulkuväylät, asunnon numero ja asukkaan nimi selkeästi ovessa hätäapua varten
  • Piha ja ympäristö: talvella lumien poisto ja hiekoitus, lumenpudotus ja muut vaaralliset tai vaativat askareet katolta ammattilaisen toimesta rampit ja luiskat, tukikaiteet

Suomen Seniorihoiva tarjoaa asiakkailleen kattavia kodin turvallisuutta edistäviä ja riskitekijöitä hahmottavia palveluita. Ensimmäisellä konsultointikäynnillä jokaisen asiakkaan kodissa suoritetaan turvallisuuskartoitus, jossa mahdolliset vaaratekijät käydään läpi. Jatkossa avustajat puuttuvat havaitsemiinsa epäkohtiin, ja tarvittaessa paikalle järjestetään ammattilainen, kuten putkimies tai sähköasentaja korjaamaan tilanteen.

Kuten Suomen Seniorihoivan perustaja ja toimitusjohtaja Mika Suominen toteaa ”jokaiselle ikäihmiselle tulisi tarjota esteetön ja turvallinen kotiympäristö, jossa ihminen kykenee terveydentilasta ja toimintakyvystä riippumatta toimimaan ja selviytymään arjestaan”.

On myös hyvä muistaa, että teetetyistä kotipalveluista saa kotitalousvähennyksen.

Lisätietoa voit lukea tietopankistamme.

Lähteet

Anneli Reisbacka, Arja Rytkönen, Ikäihmisten arjen toiminnot ja niiden turvallinen hallinta, TTS:n julkaisuja 419 (2014).

www.kodinturvaopas.fi

Kuva: Shutterstock