Kuluttajat hakevat nyt matkailulta turvallisuutta, hyvää hygieniaa ja lyhyttä kotimatkaa
Vaikka korona ja sen vaikutukset saattavat masentaa, peli ei ole vielä menetetty. Pääosin matkailualan yritykset tekevät suurimman tilinsä kesäkaudella ja eristäytymiseen turhautuneilla ihmisillä on nyt kova tarve päästä nauttimaan lomakaudestaan.
Haaga-Helia ja Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy kysyivät toukokuun alussa yli tuhannelta suomalaiselta, miten korona on vaikuttanut heidän matkailuunsa, aikovatko he vielä matkustaa tänä vuonna ja jos, niin mihin.
Vastaukset olivat kannustavia. Vielä koronaeristäytymisen jälkeenkin yli puolet vastaajista kokevat kaipaavansa lepoa ja rauhoittumista, ikäluokasta, sukupuolesta ja kotikunnasta riippumatta. Kun kolme miljoonaa suomalaista aina helsinkiläisnuorista kuopiolaisiin eläkeläisiin haaveilevat palauttavasta kesälomamatkasta, muutama teema ja reunaehto nousee esiin ylitse muiden.
Turvallisuutta, hyvää hygieniaa ja lyhyt kotimatka
Korona on jakanut matkailu- ja ravitsemusalan pelimerkit uusiksi. Ulkomaiset kilpailijat ovat pois pelilaudalta ja kuluttajien ostopäätöstä ohjaa nyt turvallisuus, hyvä hygieniataso, sekä mahdollisuus päästä nopeasti kotiin, mikäli tarve tulee.
Koronaepidemian seurauksena 3,2 miljoonaa suomalaista on joutunut tavalla tai toisella muuttamaan lomasuunnitelmiaan. Lomautusaallosta huolimatta suurimmalla osalla suomalaisista työikäisistä työt ovat jatkuneet ja tulotaso pysynyt ennallaan.
Yrittäjien kannattaakin nyt panostaa turvallisuuteen ja markkinointiin tosissaan, sillä ihmiset tekevät ostopäätöksiään juuri nyt. Miten ravintolassa voidaan ottaa turvallisuus ja hyvä hygienia entistä paremmin huomioon, voisiko hotelli myydä lisähinnasta extrasiivousta ja mitä kaikkia elämyksiä ja aktiviteettejä voidaan järjestää turvallisesti ulkona?
Kuluttajakäyttäytyminen muutoksessa
Normaalisti muutokset kuluttajakäyttäytymisessä ovat hitaita ja tapahtuvat pitkäaikaisena jatkumona. Epidemian myötä aiemmat säännöt kirjoitetaan uusiksi ja ihmiset etsivät nyt uusia ratkaisuja niin lomailuun kuin arkeenkin.
Moni kuluttaja on suunnannut pidemmät lomamatkansa aina aiemmin ulkomaille ja aliarvioineet kotimaan matkailun elämystarjontaa. Epidemian kautta kotimaan matkailu voi aueta myös aivan uudelle kohderyhmälle, kun jokavuotinen Kreikan- tai Espanjan-matka jääkin nyt tekemättä. Nyt kun tämä kotimaan matkailulle tuore kohderyhmä on pakotettuna suomalaisten palveluiden piirissä, on matkailumarkkinoinnin aika kertoa, mitä kaikkea hienoa Suomessa voikaan tehdä. Hienot kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan myös pysyvää lomatottumusten muutosta ja houkuttelevat ihmisiä reissaamaan kotimaassaan myös tulevaisuudessa.
Lataa tutkimusraportti
Tutkimusraportti on nyt julkaistu ja ladattavissa Haaga-Helian sivuilla. Lue, miten suomalaiset haluavat lomansa viettää ja miten korona on vaikuttanut suomalaisten lomasuunnitteluun ja asenteisiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu MoilanenHead of RD
Puh:040 510 7317teemu.moilanen@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia houkutteli hakijoita ja panosti kansainväliseen yhteistyöhön 202323.4.2024 09:03:51 EEST | Tiedote
Haaga-Helian vuosikertomuksessa korostetaan vahvaa panostusta laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään kasvuun. Vuonna 2023 korkeakoulu lisäsi vetovoimaansa ja kansainvälisessä yhteistyössä merkittävää roolia näytteli Ulysseus-verkosto. Haaga-Helian yhtiökokous hyväksyi kokouksessaan 22.4. vuoden 2023 tilinpäätöksen.
250 lukiolaista pääsee tutustumaan korkeakouluopiskeluun Haaga-Helian ja Laurean Porvoon kampuksella22.4.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Lukiot ja ammattikorkeakoulut tekevät paikallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on esitellä ammattikorkeakoulua jatko-opintovaihtoehtona. Linnankosken lukion ja Askolan lukion opiskelijat pääsevät jälleen tällä viikolla tutustumaan Porvoon kampuksen opintotarjontaan.
Haaga-Helia, Kuortaneen Urheiluopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu yhdistävät koulutusvoimansa11.4.2024 10:18:20 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä Kuortaneen Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet yhteistyön aloittamista ja kehittämistä koskevan aiesopimuksen.
Ruokayrittäjien toimialapäivät Haagan kampuksella 11.–12.4 – maksuttoman tapahtuman tarkoitus on luoda uusia verkostoja alalle4.4.2024 15:40:07 EEST | Tiedote
Ruokayrittäjien toimialapäivät to–pe 11.–12.4.2024 on kohtaamispaikka, jossa voi päivittää osaamistaan, verkostoitua, esitellä tuotteitaan ja tehdä kauppaa. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä yhteyksiä ja mennä yhdessä kohti kestävämpää ruokaketjua.
Somessa voi nyt ansaita opintopisteitä: Suomessa lanseerataan maailman ensimmäinen TikTokissa suoritettava korkeakoulukurssi15.3.2024 10:09:26 EET | Tiedote
TikTokin asema nuorten suosituimpana uutiskanavana on puhuttanut viime aikoina laajalti eri medioissa. Nyt myös korkeakouluopintoja voi edistää selaamalla TikTokia, kun Haaga-Helia lanseeraa tiettävästi maailman ensimmäisen opintopisteitä kerryttävän kurssin, joka suoritetaan täysin TikTokissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme