”Kun Venäjästä kirjoittaa, Venäjä reagoi” – Sofi Oksanen ottaa vahvasti kantaa sananvapauden ja toimittajien työskentelyolosuhteiden turvaamiseksi

Sofi Oksanen kertoi Venäjän masinoimasta häirinnästä Helsingin Kirjamessuilla. Äänessä Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Jarmo Mäkelä. Keskustelemassa olivat myös Tuomas Muraja ja Riku Neuvonen.

Lehdistötiedote 24.10.2019

Kirjailija Sofi Oksanen on profiloitunut suomalaisen sananvapauden puolustajien ehdottomaan eturiviin. Oksanen on juuri tehnyt merkittävän lahjoituksen Toimittajat ilman rajoja ry:n työhön ja puhui järjestön tilaisuudessa Helsingin Kirjamessujen avajaispäivänä Messukeskuksessa.

”Syy lahjoitukseen on se, että toimittajien työolosuhteita on suojeltava. Kansalaisilla on oikeus totuudenmukaisiin uutisiin. Itse haluan lukea myös ne uutiset, jotka uhkaavat jäädä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi kirjoittamatta.”

Oksanen tietää henkilökohtaisesti, että tärkeistä asioista kirjoittavat voivat joutua monenlaisen häirinnän kohteiksi. Riski koskee Suomessa varsinkin niitä, jotka kirjoittavat Venäjästä.

”Kun kirjoittaa Ukrainasta tai muuten Venäjään liittyvistä asioista, niin väistämättä Venäjä reagoi. Esimerkiksi kun Saara Jantusen kirja Infosota ilmestyi, koimme Helsingin Kirjamessuilla häirintää kirjaan liittyvissä keskusteluissa.”

Oksanen kertoo tarkoituksellisen häiritsevästä kuvaamisesta, jossa asialla ovat olleet Venäjän epäviralliset asiamiehet.

”Kameroiden kanssa tullaan ihan lähelle. Kuvia otetaan tarkoituksellisen sukupuolittuneesti ja niitä käytetään pilkkaavasti, totuutta vääristellen ja myös seksuaalisesti herjaavalla tavalla. Mukaan tulee helposti myös antisemitismi, josta tiedämme mihin se johtaa”.

Juuri samanlaisesta häirinnästä kertoi uunituoreen esimerkin myös tietokirjailija ja toimittaja Tuomas Muraja.

”Terveisiä Helsingin hovioikeudesta. Siellä nähtiin juuri tänään Jessikka Aron tapausta käsitellessä, että häirintä ei todellakaan rajoitu vain verkkoon vaan tullaan myös fyysisesti aivan lähelle kameroiden kanssa.”

Loukkaako vihapuheen kielto sananvapautta?

Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Jarmo Mäkelä nosti esiin kysymyksen, voiko vihapuhetta rajoittaa sananvapautta loukkaamatta. Viestintäoikeuden dosentti ja tietokirjailija Riku Neuvonen vastaa: kyllä.

”Monissa länsimaissa näin jo toimitaankin. Muiden sananvapautta ei saa polkea oman sananvapauden kautta. Rajoitukset ovat siis täysin mahdollisia ja toimivia, vaikka Suomessa ei tällaista ajattelutapaa ole. Euroopan entisissä totalitaarisissa maissa ongelma ymmärretään paremmin.”

Neuvosen mukaan vihapuheen määrittely on vaikeaa, ja siksi myös vihapuheen yleinen kieltäminen. Lainsäätäjien olisi kuitenkin täysin mahdollista toimia.

”Maalittamisen kriminalisoimisen voisi ottaa mietintään. Keskustelun ja siis keskustelijoiden suojaaminen on tärkeää”, painottaa Neuvonen.

”Vihapuhe ja maalittaminen - näinkö toimittajat vaiennetaan? -keskustelu keräsi Helsingin Kirjamessuilla täpötäyden yleisön, pitkälti yli sata henkeä. Toimittajat ilman rajoja ry:n kansainvälisen kattojärjestön RSF:n pääsihteeri Christophe Deloire esitti tilaisuudessa videotervehdyksen. Deloire nosti esiin myös Jessikka Aron tapauksen, josta Suomen oikeuslaitos on saanut erityistä kiitosta.

Toimittajat ilman rajoja toimii 130 maassa ja sen tunnetuin palvelu on World Press Freedom Index. Suomi sijoittui tänä vuonna toiseksi 180 maan vertailussa lehdistövapauden tilasta.

Sofi Oksasen haastattelupyynnöt ja lisätiedot: Jenni Heiti, kustannuspäällikkö, Like Kustannus, 044 358 5060, jenni.heiti@like.fi

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja -järjestö, 040 844 2609

Sofi Oksanen: Vihapuhe voi johtaa harvainvaltaan Suomessakin14.10.2019 14:41:29 EESTTiedote

Foreign Minister Haavisto about Brexit: Decisions Need to Based on Majority Rule, Democracy Must Be Respected29.8.2019 18:50:09 EESTPress release

Minister for Foreign Affairs Pekka Haavisto has commented on Boris Johnson’s plan to prorogue UK parliament for five weeks. Haavisto emphasized that he does not want to offer advice nor should one intervene in the legal decisions of other EU countries. However, at the event of Reporters Without Borders, Haavisto clearly stated the principle that decisions need to be democratic and based on majority rule.

Ulkoministeri Haavisto Brexitistä: Päätöksillä oltava enemmistöpohja, demokratiaa on kunnioitettava29.8.2019 17:00:41 EESTTiedote

MEDIA INVITATION: High profile seminar on disinformation and Brexit with Mr Pekka Haavisto, Minister for Foreign Affairs of Finland, on 29.8. just before Gymnich26.8.2019 15:58:45 EESTPress Invitation

Disinformation vs. facts, freedom of speech and rule of law — where is Europe heading with Brexit? Welcome to the high profile seminar where we are delighted to receive the participation of the Minister for Foreign Affairs of Finland, Mr Pekka Haavisto. The seminar is organised just before the start of the Informal Meeting of Ministers for Foreign Affairs (Gymnich).

Suomi nousi lehdistönvapauden kakkosmaaksi, kertoo World Press Freedom Index18.4.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomi on noussut toiseksi Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksissä. Ykkössijalla on kolmatta vuotta peräkkäin Norja. Vuoden 2019 indeksi osoittaa, että yleistilanne on lehdistönvapauden osalta hälyttävä: heikkenemistä on tapahtunut niin autoritäärisillä alueilla kuin perinteisesti turvallisessakin maissa. 180 maata käsittävässä indeksissä vain 16 maan tilannetta voidaan enää pitää hyvänä. Vihapuhe on muuttunut toimittajiin kohdistuvaksi väkivallaksi ja strategiseksi vaientamiseksi.