Kuntaliiton kysely: Suurin osa Suomen kunnista tarjoaa kuntalaisille palveluseteleitä

Kaksi kolmesta Manner-Suomen kunnasta käyttää palveluseteleitä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisessä, käy ilmi Kuntaliiton syksyllä tekemästä kyselystä. Palveluseteleiden käyttö on kasvanut voimakkaasti erityisesti terveyspalveluissa, kaikkein eniten niitä käytetään kuitenkin edelleen sosiaalipalveluissa.

Palvelusetelien käyttö terveyspalveluissa on kasvanut huomattavasti. Selvityksen tulosten mukaan terveyspalveluiden seteleiden osuus oli noussut 40 prosenttiin vuoden 2015 tasosta, jolloin terveyspalveluiden palvelusetelit olivat käytössä 26 prosentilla vastaajista. Sosiaalipalveluiden palveluseteleiden osuus puolestaan oli vastaavasti laskenut 74 prosentista 60 prosenttiin.

Kysely toteutettiin edellisen kerran vuonna 2015. Sosiaali- ja terveyspalveluissa käytettävien palvelusetelien lisäksi Kuntaliitossa on erikseen selvitetty palvelusetelin käyttöä varhaiskasvatuksessa.

Palvelusetelien käyttö erikoissairaanhoidossa nelinkertaistunut

Erikoissairaanhoidossa palvelusetelien määrä on nelinkertaistunut kolmen vuoden takaiseen verrattuna. Erityisesti Tampereen ympäristökunnissa Ylöjärvellä, Nokialla, Kangasalalla, Pirkkalassa ja Lempäälässä on käytössä ja keskenään yhteneväinen erikoissairaanhoidon palvelusetelijärjestelmä.

- Palveluseteli on löytänyt paikkansa erikoislääkärin vastaanottotoiminnassa, missä setelien määrä on lähes viisinkertaistunut kolmessa vuodessa. Leikkausten ja toimenpiteiden sekä tutkimusten osalta setelien määrät ovat kolminkertaistuneet. Terveyspalveluissa palveluseteliä käytetään yleisimmin kotisairaanhoidossa, terapiapalveluissa, hammaslääkärin vastaanotoilla ja apuvälineissä toteaa erityisasiantuntija Anu Nemlander Kuntaliitosta.

Palvelusetelien käyttö sosiaalipalveluissa kasvanut kolmanneksella

Valinnanvapauslain tavoitteita saavutettavissa palveluseteleiden avulla

Tämän vuoden kyselyssä selvitettiin ensimmäistä kertaa myös suhtautumista palveluseteleiden käyttöön valinnanvapauden lisäämisen välineenä. Palvelusetelilakia pidettiin avovastauksissa hyvin toimivana ja palveluseteli nähtiin alkuvaiheessa riittävänä keinona lisätä valinnanvapautta. Vastaajista 90 prosenttia oli sitä mieltä, että valinnanvapauslaille asetettuja tavoitteita voidaan toteuttaa palvelusetelin avulla.

- Palveluseteliä on opittu käyttämän kunnissa ja kuntayhtymissä ja sen käyttöä on laajennettu uusiin palveluihin. Nyt, kun sote-uudistuksen toteutus on viivästynyt, on erityisen tärkeää, että palvelusetelin kehittämistä ei pysäytetä. Markkinatuntemuksen parantaminen, palvelujen tuotteistus ja setelin arvon määritys vaativat osaamista, joka on siirrettävissä myöhemmin käynnistyviin asiakassetelin kokeiluihin ja uusiin palvelurakenteisiin, sanoo johtaja Tarja Myllärinen.

Tarja Myllärinen, johtaja, sosiaali- ja terveysasiat p. 050 596 9866

Anu Nemlander, erityisasiantuntija, p. 050 563 6180

Mariam Rguibi
Viestintäkoordinaattori
Suomen Kuntaliitto ry
Toinen linja 14, 00530 Helsinki
+358 9 771 2296, +358 44 2645 683
Mariam.Rguibi@kuntaliitto.fi
www.kuntaliitto.fi

I stora städer stabiliserades kostnadsutvecklingen för hälso- och sjukvården, i medelstora kommuner ökade social- och hälsovårdskostnaderna18.6.2019 10:00:00 EESTTiedote

Kommunförbundet har utrett kostnaderna för hälso- och sjukvården i stora städer och kostnaderna för social- och hälsovården i medelstora kommuner år 2018. Enligt jämförelsematerialet ökade kostnaderna för hälso- och sjukvården bara lite i de stora städerna. I de medelstora kommunerna ökade social- och hälsovårdskostnaderna betydligt.