Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Seinäjoella: Pori uudistui voittoisasti
Kuntaliitto tiedottaa 16.5.2018
Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Seinäjoella
Pori uudistui voittoisasti
Porin kaupunki on uudistanut ilmettään ja strategiaansa osallistavalla ja kattavalla tavalla, ja voitti brändityöllään tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden. Hopealle nousi Valkeakosken onnistunut talonäyttely ja tonttimarkkinointi, ja pronssia voitti Ylöjärven keskustaa elävöittänyt kekseliäs Pop up Shoppeenmäki -tapahtuma.
Tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa; Porvoolle rohkeasta matkailumarkkinoinnin ideoinnista, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Keukelle johtamisesta ja pitkäjänteisestä markkinointityöstä sekä Etelä-Pohjanmaan Matkailulle yhteistyöstä. Lehdistön suosikiksi nousi Puolangan Pessimismipäivät.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui nyt 35 työtä. Palkinnot jaettiin keskiviikkona 16.5. Seinäjoella Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Etelä-Pohjanmaan markkinointikohteita sekä SM-kilpailun kymmenen finalistia.
- Kilpailussa näkyi markkinoinnin kattavuus ja kytkennät kunnan ja alueen strategiseen kehittämiseen. Moniin töihin liittyi vahvasti kuntalaisten ja muiden tahojen osallistuminen ja laaja yhteistyö. Kuntamarkkinointi on entistä enemmän asukkaiden ja yritysten osallistumista alueen kehittämiseen, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Kilpailussa korostetaan markkinoinnin pitkäjänteisyyttä ja yhteyttä alueen kehittämiseen. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä ja antaa koko kuntakentälle hyviä esimerkkejä.
Porin karhu, geokätköilyä ja pessimismiä
Tuomaristo näki Porin brändiuudistuksessa sekä perinteeseen nojaavaa uudistumista että ennakkoluulotonta ideointia ja osallistamista. Raikas uusi brändi ei ole vain visuaalinen ilme, vaan prosessista on kehitetty dataohjauksen tuella välineitä myös uuden johtamisjärjestelmän ja kaupunkistrategian toteuttamiseen.
- Koko yhteisöä koskeva identiteettityö on hyvä tehdä avoimesti ja perusteellisesti. Karhuteemaan liittyvä kekseliäs jalkautus avaa kaupungin vahvuuksia, nykytilaa ja tavoitteita sekä kasvattaa myönteistä yhteishenkeä. Ulkoinen markkinointi saa lisää voimaa koko yhteisöstä, uskoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton ja KL-Kustannus Oy:n markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.
Valkeakosken talonäyttelyn toteutus ja tonttimarkkinoinnin onnistuminen osoittaa pitkäjänteisen paikan markkinoinnin vaikutuksia sekä ajan henkeen sopivan ja oikein kohdistetun tarjonnan tehoa. Ylöjärvellä saatiin monia keskustoja vaivaava tyhjien liiketilojen ongelma ratkaistua elävän tapahtuman avulla, ja samalla tarjottiin apua yrittäjyyttä aloittaville.
Kunniamaininnan saanut Porvoon kaupunki on tehnyt pitkään onnistunutta matkailumarkkinointia ja kohdistanut kampanjoita erityisryhmille, tällä kertaa geokätköilyä harrastaville. Suomen ensimmäinen GeoTour saavutti hyvin huomiota ja levitti myös Porvoon tuntemusta ja Suomen 100-vuotisteemaa. Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus on tehnyt itseään ja palveluitaan tunnetuksi pitkäjänteisellä, kekseliäällä ja ammattitaitoisella markkinointityöllä. Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy on saanut isot, keskenään kilpailevat perhematkailukohteet näyttävään yhteistyöhön, josta hyötyvät kaikki yhdessä ja maakunnan muutkin toimijat.
Kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston yhteistyömediat nostivat kilpailutöistä omaksi suosikikseen Puolangan pessimismipäivät. Päivien (1.1.-31.12.) brändityö sosiaalisessa mediassa on saavuttanut jopa kaksi miljoonaa suomalaista ja osoittaa, että on osuttu suomalaisten huumorintajun ytimeen ja osattu käyttää sosiaalista mediaa sen luontaisella tavalla hyväksi.
Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.
SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton ja KL-Kustannuksen markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.
Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Maritta Mäkelä, 040 765 8016
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2018 tulokset
Kultaa
Porin kaupunki: Todella outo, ehdottoman uniikki - Porin dataohjattu osallistava brändiuudistus
Hopeaa
Valkeakosken kaupunki: Valkeakosken talonäyttely
Pronssia
Ylöjärven Yrityspalvelu Oy: Pop up Shoppeenmäki
Kunniamaininta rohkeasta ideasta
Porvoon kaupunki: Porvoo GeoTour
Kunniamaininta johtamisesta ja pitkäjänteisestä työstä
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy: Keuke - Onnistuvan yrityksen asialla
Kunniamaininta yhteistyöstä
Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy: Lakeudelle -perhematkailukampanja
Lehdistön suosikki (Sanoma, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget)
Puolangan kunta: Puolangan pessimismipäivät joka vuosi 1.1.-31.12.
Yhteyshenkilöt
Tony Hagerlundverkkoviestintäpäällikkö / webbkommunikationschef
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiMediapuhelin toimittajille arkisin klo 9-15 Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977Tietoja julkaisijasta
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Tarvitaan uusi kuntouttavan opetuksen malli opiskelijoiden tuen tarpeisiin vastaamiseksi23.4.2024 09:15:12 EEST | Uutinen
Ammatillisen koulutuksen Areena -verkosto ja Kuntaliitto esittävät, että opetus- ja kulttuuriministeriö yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa aloittavat valmistelun, miten väliaikaisesti opiskelukuntoa vailla olevia opiskelijoita pystyttäisiin tukemaan koulutusta ja sote-palveluja uudella tavalla yhdistämällä.
Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote
EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.
Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote
Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.
Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote
Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.
Finalen i FM i kommunal kommunikation: känslor, ankor och lättläst språk16.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
I FM i kommunal kommunikation har sex finalister utsetts. Tävlingen är indelad i två kategorier: kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. I båda kategorierna valdes tre tävlingsbidrag ut till finalen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme