Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kyrön uuden rautatien alikulun heikot näkemät edellyttävät autoilijoilta tarkkaavaisuutta

Jaa
Kyrön uuden rautatien alikulun aiheuttamat näkemäpuutteet läheisissä liittymissä puhuttavat edelleen kuntalaisia. Ongelmaksi koetaan erityisesti alikulkukäytävän kaiteiden aiheuttama näkemäpuute. ELY-keskus sai keväällä kunnanvaltuuston tekemän ehdotuksen liikennepeilien asettamisesta liittymiin näkemien parantamiseksi. ELY-keskus totesi tuolloin vastauksessaan, että liikennepeilit eivät sovi liittymiin liikenneturvallisuussyistä. Näkemät ovat huonot, mutta tilannetta on hankala parantaa tienpidon toimin. Kyröntielle kääntyminen edellyttää autoilijoilta malttia ja tarkkaavaisuutta. Puutteelliset näkemät liittymissä eivät ole mitenkään poikkeuksellisia vaan varsin yleisiä etenkin kaupunkiympäristöissä. Kokonaisuutena Kyrön alikulun rakentaminen on parantanut merkittävästi taajaman liikenneturvallisuutta.

Rautatien alikulun rakentaminen oli haastava projekti

Rautatien alikulkukäytävähanke oli pitkään vireillä. Hankkeen tiesuunnitelma valmistui jo vuonna 2015, mutta hankkeen toteutukseen ei ollut rahoitusta. Kun Väylävirasto sai hankkeelle yllättäen rahoituksen, aikaisempi tiesuunnitelma päivitettiin ja Väylävirasto laati hankkeen rakennussuunnitelman. Väylävirasto rakennutti alikulun vuosina 2017–2018. Projekti oli kaiken kaikkiaan haastava mm. ahtaan tilan vuoksi. Myös alikulun korkeutta jouduttiin muuttamaan kesken kaiken, sillä suunnitelmien valmistumisen jälkeen tuli voimaan raskaiden ajoneuvojen massojen ja mittojen muutos, joka nosti sallittujen kuormien korkeutta 4,2 metristä 4,4 metriin. Tämän johdosta alikulku jouduttiin rakentamaan alkuperäistä suunnitelmaa syvemmälle ja tien kaltevuus muuttui vielä jyrkemmäksi. Hankkeen myötä Kyrön keskustasta saatiin poistettua rautatien tasoristeys.

Liikennepeilien asettaminen heikentäisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta

Kunnanvaltuusto esitti keväällä huolensa ELY-keskukselle Kyrön rautatien alikulun huonosta näkyvyydestä käännyttäessä Huitinperäntieltä, Kehityksentieltä tai Salelta alikululle. Kunnanvaltuusto ehdotti liikennepeilien asentamista liittymiä vastapäätä näkemien parantamiseksi. ELY-keskus ei puoltanut liikennepeilien asentamista liikenneturvallisuussyistä. Kun näkemät ovat huonot, se pakottaa tienkäyttäjät varovaisuuteen ja pysähtymään liittymissä. Jos näkemien parantamiseksi asennettaisiin liikennepeilit, tienkäyttäjät voisivat keskittyä tarkkailemaan liiaksi peiliä ja esimerkiksi suojatiellä kulkijat, joiden joukossa on pieniä lapsia, voisivat jäädä huomiotta.

Kunnanvaltuuston ehdotuksessa todettiin lisäksi, että näkyvyyttä heikentää kevyen liikenteen väylän kohdalla oleva kaide. Kaiteet tarvitaan, jotta kevyen liikenteen kulkijat ja kunnossapitokalusto eivät putoa kevyen liikenteen väylältä ajoradalle.

Näkemiä on vaikea parantaa tienpidon toimin, autoilijoilta vaaditaan tarkkaavaisuutta

Alikulku ja siltakaiteet aiheuttavat näkemäpuutteen läheisissä liittymissä, mutta tienpidon toimin tilannetta on hankala parantaa. Kunta ei aikanaan ollut halukas siirtämään asemakaavoituksella läheisiä liittymiä kauemmaksi alikulusta.

Tiellä on jo alennettu nopeusrajoitus 40 km/h, mikä osaltaan helpottaa Kyröntielle kääntymistä. Nopeusrajoituksen laskeminen edelleen saattaisi kuitenkin johtaa ongelmiin talviaikaan liukkaammilla keleillä, koska tien kaltevuus on niin jyrkkä alikulun kohdalla.  

ELY-keskus asettaa liittymiin uuden tieliikennelain mukaiset kaksisuuntaisesta pyöräilystä varoittavat merkit ja suojatieliikennemerkkien tolppiin huomiovarret. Muita toimenpiteitä liittymiin ei ole tulossa.

Puutteelliset näkemät edellyttävät tienkäyttäjiltä malttia ja tarkkaavaisuutta. Liittymissä pitää huomioida erityisesti suojatietä ylittävät kevyen liikenteen kulkijat. Ajoneuvon liu’uttaminen hitaasti liittymäalueella toimii yleensä parhaiten, kun näkemät ovat puutteelliset. Hankalaksi koetut liittymät on myös mahdollista kiertää kauempana olevien liittymien kautta. Puutteelliset näkemät ovat suhteellisen yleisiä etenkin kaupunkialueilla. Maaseutumaisessa liikenneympäristössä ne eivät ole yhtä yleisiä ja vaativat siksi enemmän totuttelua autoilijoilta.

Kokonaisuutena Kyrön alikulun rakentaminen on kuitenkin parantanut merkittävästi taajaman liikenneturvallisuutta. Tasoristeyksissä ajoneuvon ja junan törmäykset ovat yleensä kuolemaan johtavia onnettomuuksia.

Lisätietoja: Liikenteen asiakaspalvelu, 0295 020 600

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye