Laaja yhteenliittymä strategisten julkisten hankintojen tueksi

Suomalaisia kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistetään jatkossa laaja-alaisen KEINO-verkostoyhteistyön kautta. Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus KEINO on julkistettu tänään työ- ja elinkeinoministeriön tiedotustilaisuudessa. KEINO on konsortio, johon kuuluvat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Motiva, Kuntaliitto, VTT, Business Finland,
SYKE, Hansel, KL-Kuntahankinnat ja Sitra
tiedottavat 13.3.2018
Julkaistavissa heti

Laaja yhteenliittymä strategisten julkisten hankintojen tueksi

KEINO-osaamiskeskuksen tavoitteena on lisätä innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta hankinnoissa sekä lisätä hankintoja, jotka edistävät kestävän kehityksen tavoitteita niin sosiaalisesta kuin ympäristönäkökulmasta.

- Haluamme vauhdittaa kestävien ja innovatiivisten hankintojen vakiintumista keskeiseksi toimintatavaksi julkisiin hankintoihin, kuvailee KEINOn toiminnan koordinoinnista vastaavan Motivan johtaja Isa-Maria Bergman.

-  Julkisista hankinnoista vastaavat organisaatiot, kuten valtio, kunnat ja seurakunnat saavat KEINOn tarjoamien palvelujen kautta jatkossa aiempaa parempaa ja monipuolisempaa tukea hankintojen toteuttamiseen ja hankintojen strategiseen johtamiseen.

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, eli keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta. Uudistunut hankintalaki antaa julkisille hankkijoille paremmat mahdollisuudet tehdä entistä laadukkaampia, innovatiivisempia, kestävämpiä ja vastuullisempia hankintoja.

Vahvat tilaajaryhmät kehittämään markkinoita

KEINO-konsortio tulee kokoamaan hankintakentälle vahvoja ja vaikuttavia tilaajaryhmiä muun muassa sosiaali- ja terveyspalvelujen, rakentamisen ja energiankäytön, liikkumisen ja logistiikan sekä bio- ja kiertotalouden hankintoja varten.

- Hankinnat eivät merkitse yksinomaan palvelujen ostamista, vaan se, miten hankintojen tekemistä linjataan, on johtamisen työväline. Strategisilla hankintalinjauksilla voidaan vaikuttaa pitkäjänteisesti myös markkinoihin ja kannustaa yrityksiä kehittämään uusia ratkaisuja, sanoo Bergman.

Julkisia hankintoja tulee johtaa osana talous‐ ja elinkeinopolitiikkaa, eikä omana erillisenä saarekkeenaan, sillä niiden kautta voidaan tavoitella huomattavia myönteisiä muutoksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi uusien maakuntien hankintakulttuurin rakentamisessa on tärkeää huomioida jo heti alusta pitäen tuloslähtöisyys ja vaikuttavuus.

Osaamisen kehittämistä kansallisesti ja kansainvälisesti

KEINO tukee hankintaosaamisen kehittämistä neuvontapalvelujen, tilaajaryhmien ja verkostotapaamisten avulla. Tavoitteena on myös edistää vertaisoppimista hankinta-ammattilaisten keskuudessa.

- Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä hankinnoista vastaavien yksiköiden kanssa. Tämä merkitsee, että laajalla joukolla hankinta-ammattilaisia on vaikutusvaltaa siihen, millaiseksi KEINOn toiminnan sisältö muodostuu, kertoo Isa-Maria Bergman.

KEINOn tehtävänä on myös tuoda hankinta-ammattilaisille tietoa kestävien ja innovatiivisten hankintojen toteuttamisesta kansainvälisten esimerkkien kautta sekä edesauttaa suomalaisten hankinta-esimerkkien leviämistä.

- Suomesta löytyy jo nyt hyviä käytäntöjä esimerkiksi kestävien hankintojen saralla. Aikeenamme on nostaa esiin tämänkaltaisia hyviä hankintakäytäntöjä kansainvälisille foorumeille, sanoo Bergman.

Motiva Oy
Isa-Maria Bergman, johtaja kiertotalous, isa-maria.bergman@motiva.fi, p. 09 6122 5010

Suomen Kuntaliitto ry
Katariina Huikko, johtava lakimies, katariina.huikko@kuntaliitto.fi, p. 050 566 4327

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Ville Valovirta, erikoistutkija, ville.valovirta@vtt.fi, p. 050 354 3280

Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Piia Moilanen, tuotepäällikkö - innovatiiviset julkiset hankinnat rahoitus, piia.moilanen@businessfinland.fi, p. 050 5577 748
Eriika Autio, hankintapäällikkö, eriika.autio@businessfinland.fi, 050 557 7514

Suomen ympäristökeskus SYKE
Katriina Alhola, erikoistutkija, katriina.alhola@ymparisto.fi p. 0295 251 065

Hansel Oy
Liisa Lehtomäki, kehityspäällikkö, liisa.lehtomäki@hansel.fi, p. 0294 444 256

KL-Kuntahankinnat Oy
Sari Luostarinen, kehitysjohtaja, sari.luostarinen@kuntahankinnat.fi, p. 040 560 3326

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Sari Rautio, vanhempi neuvonantaja, sari.rautio@sitra.fi, p. 050 3034 560
Anna Tonteri, johtava asiantuntija, anna.tonteri@sitra.fi, p. 050 325 0770

www.twitter.com/hankintakeino

FAKTAA OSAAMISKESKUKSESTA

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus on yhteistyöverkoston kautta rakennettu konsortio, jonka eri osa-alueiden toteuttamisesta ja yhdessä kehittämisestä vastaavat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Osaamiskeskuksen päätavoitteet vuosille 2018-2021 ovat:

• Lisätä kestävyystavoitetta ja innovatiivisuutta toteuttavia hankintoja Suomessa
• Julkinen hankinta tunnistetaan johtamisen välineenä ja sitä käytetään aktiivisesti
• Hankintayksiköt jakavat avoimesti tietoa omista kokemuksistaan ja oppivat toisiltaan

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, mikä on keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta.

FAKTAA OSAAMISKESKUKSESTA

Osaamiskeskuksen päätavoitteet vuosille 2018-2021 ovat:

Kommunförbundets förslag till reformministergruppen: Kommunernas finansieringsansvar för utkomststödet bör slopas och ansvaret för arbetsmarknadsstödet halveras25.5.2018 13:45Tiedote

I landskaps- och vårdreformen har man ännu inte tagit ställning till hur finansieringsansvaret för det grundläggande utkomststödet och arbetsmarknadsstödet kommer att fördelas från år 2020 mellan staten, kommunerna och de nya landskapen. Kommunförbundet anser att finansieringsandelen för det grundläggande utkomststödet i sin helhet bör överföras från kommunerna till landskapen när ansvaret för organiseringen och finansieringen av den övriga socialvården överförs, säger Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen.

Kuntaliitto esittää reformiministeriryhmälle: Kuntien rahoitusvastuu poistettava toimeentulotuesta ja rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava25.5.2018 13:36Tiedote

Maakunta- ja sote-uudistuksessa ei toistaiseksi ole tehty päätöstä siitä, miten perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä. Kuntaliitto katsoo, että kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Tjänsterna inom offentlig upphandling samlas i ett bolag24.5.2018 14:07Tiedote

Kompetensen inom offentlig upphandling i Finland samlas i ett enda bolag. Framöver kan statens, kommunernas och de nya landskapens gemensamma upphandlingar skötas på ett och samma ställe. Då kan upphandlingskompetensen utvecklas och inköpsvolymerna sammanslås till större helheter, vilket effektiviserar upphandlingen och ger skattebesparingar. Tack vare arrangemanget kan också enhetligare moderna arbetsformer införas vid offentlig konkurrensutsättning, och det gör det lättare för alla företag, också små, att delta i offentliga anbudsförfaranden.

Julkisten hankintojen palvelut yhteen yhtiöön24.5.2018 13:52Tiedote

Julkisten hankintojen osaamista kootaan Suomessa yhteen yhtiöön. Jatkossa valtion, kuntien ja perustettavien maakuntien yhteishankinnat on mahdollista hoitaa samasta paikasta. Näin saadaan kehitettyä hankintaosaamista ja yhdistettyä ostomäärät suuremmaksi kokonaisuudeksi, mikä tehostaa hankintaa ja säästää veroeuroja. Muutos mahdollistaa myös yhtenäisemmät modernit toimintatavat julkisissa kilpailutuksissa, mikä helpottaa kaikkien yritysten, myös pienten, osallistumista julkisiin tarjouskilpailuihin.

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia22.5.2018 10:20Tiedote

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.