Länsi-Suomessa hankitaan rakennus- ja remontointiprojekteihin mielellään ammattilaisten palveluita

Länsisuomalaisista 22 prosenttia aikoo lisätä ammattilaisilta hankittavien palvelujen käyttöä seuraavassa rakennus- tai remontointiprojektissaan. Vain 11 prosenttia heistä sanoo yksiselitteisesti, ettei aio lisätä ammattilaisten käyttöä. Tämä selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

– Suomalaiset innostuivat remontoimaan ja sisustamaan koronapandemian myötä, mutta rajoitusten höllennettyä aikaa halutaan ehkä käyttää taas matkustamiseen tai muihin harrastuksiin. Rakentamiseen ja remontointiin liittyy joka tapauksessa paljon suunnittelua ja päätösten tekemistä, minkä vuoksi itse projekti ehkä halutaan jättää ammattilaisten hoidettavaksi. Osaavia rakennusalan ammattilaisia ja yrityksiä sekä erikoisosaamista löytyy Pirkanmaan alueelta hyvin, mikä heijastuu myös haluun hyödyntää näiden ammattilaisten osaamista, aluejohtaja Lassi Vasaramäki Stark Suomesta sanoo.

Kaikki remontit tai pienet kunnostukset eivät vaadi erityisiä rakennus- tai remontointitaitoja, ja ne sujuvat melko kätevästi myös omin voimin.

– Kokemukseni mukaan ammattilaisia hyödynnetäänkin nimenomaan isompiin ja vaativampiin remontteihin tai muutoksiin. Tampereen Nekalan myymälämme palvelee rakentavia ja remontoivia asiakkaita kellon ympäri kaikkina viikonpäivinä 24/7. Rakennus- tai remonttiprojekti ei siis seisahdu siihen, jos kaikkea ei ole tullutkaan tarkkaan ennakoitua tai kesken projektin ilmenee yllättäviä tarpeita, Vasaramäki kertoo.

Nuoret aikovat panostaa ammattilaisten palveluihin

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti nuoret ikäluokat aikovat hyödyntää aiempaa enemmän ammattilaisten palveluja. 18–24-vuotiaista 29 prosenttia ja 25–34-vuotiaista 28 prosenttia kertoo aikovansa käyttää enemmän ammattilaisten palveluja seuraavassa rakennus- tai remontointiprojektissaan.

– Halutaan ehkä kerralla kunnollista eli tulevalta projektilta toivotaan ennen kaikkea laadukasta jälkeä, Vasaramäki toteaa.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Lassi Vasaramäki, aluejohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 866 8411

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi